2019. november 15-én Weitz Teréz kötetének bemutatója alkalmából megtelt a keceli Városi Könyvtár és Művelődési Ház nagyterme. Sokan ismerik, tisztelik, szeretik a tanárnőt, aki most könyvével igyekszik segítségére lenni szülőknek, gyerekeknek, sőt idősebb korúaknak is a memória fejlesztésében, a tudás megszerzésében, a pozitív énkép alakításában. Kovács Ilona tett fel kérdéseket a könyvvel kapcsolatban, melyekre a szerző felelt. Válaszai mellett bizonyításképpen aktivizálta a hallgatóságot. A résztvevők rövid úton meggyőződhettek arról, hogy nem csoda, nem varázslat, amit a könyv írója prezentál, hanem egy módszer, amely segíthet abban, hogy agyunk mindkét féltekéjét használni tudjuk.

-Hirdetés-

Könyvbemutatóra jöttek össze ismerőseid, tisztelőid. Régóta tudjuk, hogy az életed a tanítás. Tudásodat igyekeztél mindig megosztani gyerekekkel, felnőttekkel. Gyakorlatból ismered a kicsik-nagyok tanulással kapcsolatos problémáit, nehézségeit. Tanácsaiddal reményt tudsz adni még annak is, akinek kínszenvedés a tanulás, biztatást adsz, hogy valamiben mindenki sikeres tud lenni, értékes tagja lehet a közösségnek. Ilyen meggondolásból íródott meg a könyved, amelynek a címe „Jobb-bal Jobban”, amelynek alcíme: „Élethosszig tartó tudás megszerzése könnyen, élvezettel, örökre. Nem mágia. Lehetséges.” Valóban lehetséges ez?

Igen, lehetséges. Történetek és kísérletek is bizonyítják. Bizonyára sokan látták a következő kisfilmet. 1855-öt írunk. Egy kisfiú lépdel a hóban. Hazaérve ezt kiáltja:- Anya levelet küldtek neked az iskolából. Anya leül az asztalhoz, várakozón kinyitja. Arcán rémület. Nem szól. Odalép az ablakhoz. Fájdalom ül ki a vonásaira. Majd visszaül, kisfiával szemben. Lassan újra kihajtogatja a levelet és olvassa.- Az Ön fia egy zseni. A mi iskolánk és tanáraink nem elég jók, hogy tanítsák. Azt tanácsoljuk, tanítsa Ön otthon.

23 évvel később. Egy fiatalember lépked le a lépcsőn. Kezében egy ládika. Kinyitja. Egyenként kezébe veszi a tárgyakat. Emlékezik. Utoljára egy megsárgult levelet vesz elő. „Az Ön fia szellemileg visszamaradott. Nem tudjuk tovább iskolánkban a többi gyerekkel együtt tanítani. Azt tanácsoljuk, tanítsa Ön otthon. A fiatalember néma zokogásban tör ki.

Thomas Edison volt a kisfiú, aki évszázadának egyik legnagyobb géniusza lett.

Biztosan sokan gondolják, hogy persze, hisz az volt. De én átlagember vagyok. Adott képességekkel születtem. Tegyük fel, hogy ez igaz. De ki tudod hozni magadból a képességeket, amit kaptál?

Te hogyan szerezted a témával kapcsolatos ismereteidet, hol találkoztál először hasonló módszerrel?

17 évvel ezelőtt tapasztaltam először, hogy valami nem úgy megy, mint régen. Hiába teszek bele a tanításomba egyre többet, az eredmény szépen lassan csörgedezik lefelé. Kutatni kezdtem. Akkoriban nem sok anyagot találtam arról, hogyan működik az agy tanulás közben. Ugyanis csak az utóbbi 10 évben gyorsult fel a kutatás. Amerikában és Németországban kutatnak a legnevesebb neurológusok a témában. Magával vonzott a csoda, az elme csodája. A szenvedélyemmé vált, hogy elolvassak és kipróbáljak mindent, amit a tudomány jelenleg feltárt. Képzések hada és mázsányi könyv.

Gondolom magadnak is élmény, öröm volt a tudás megszerzése.

Természetesen, hiszen először magamon próbáltam ki a trükköket. Utána diákjaimmal. Megnyugtató érzés megtapasztalni, hogy jó a memóriánk. 

2011-2012-ben a Keceli Hírekben minden hónapban volt valami jó tanácsod, „memo trükköd”. Az olvasóid, a gyerekek szülei szinte mentőövnek tekintették ezeket. Jelenleg milyen módon, milyen csatornákon tudod átadni tapasztalataidat?

Évek óta írok blogot két témában is: általános tanuláshoz és konkrétan német tanuláshoz adok ezekben segítséget. Nem is tudom pontosan hány darab írást tettem már közzé, de 600 körülire tippelem. YouTube csatornámon pedig meg is mutatom, hogy mit tegyünk a magolás helyett.

Mindenkinél hatásos ez a módszer? Vannak tanítványaid, vagyis követőid, akik már megismerték és alkalmazzák ezt a lehetőséget?

Mindenkinél hatásos, de nem csodapirula. Semmi sincs ingyen és túl könnyen se jön, de ez így van jól. Változtatni kell a megkövült szokásokon. Új gondolkodásmódot igényel. Képalkotást, fantáziálást. Az elején úgy tűnik, hogy lassabb, mint hagyományosan tanulni. De idővel felgyorsul. Meg szoktam kérdezni a kétkedőket:

– Meddig emlékszel arra, amit megtanultál?

– 1-2 nap. Vizsga után már nem tudok semmit. 2 héttel érettségi után már nem mennék át.

 – Lehet, hogy gyorsan tanultál, de semmi értelme nem volt. Ha úgy tanulsz, ahogyan az elméd szeretné, csak az elején lassú. Miután átálltak az idegsejtjeid, élvezni fogod. És a legfontosabb, nem felejted el.

Mesélj konkrét példát, amely nagy sikerélményt jelentett számodra a munkád során ezzel a módszerrel  kapcsolatban!

Nem is tudom hirtelen, hogy melyiket említsem. Több száz visszajelzés van. De egyet kiemelnék, mert életet meghatározó hatása volt.

Megjelent a tréningemen egy hölgy. Morcosan, durcásan, kötekedőn. Nem is értettem, miért jött el. Arra gondoltam az első nap felénél, hogy megkérem, ne maradjon, mert nem tudok vele dolgozni. De ebéd után történt valami. Érdeklődő kérdéseket tett fel. A 2. nap végére a leglelkesebb volt.

Kis idővel később kaptam tőle ezt a levelet:

150 db évszámot kellett megtanulni az egyháztörténet vizsga (jogi kar) beugróhoz. A beugró annyit tesz, hogy ha azt tudod, mehetsz vizsgázni a tananyagból. A rajzolás több időt vett igénybe, mint a memorizálás és ismétlés, de ott is, kb. az első 20 db kártya tartott relatíve sokáig, aztán belejöttem. Ez egy hétvége alatt megvolt, úgy, hogy moziba mentem, főztem és vacsora vendégeket is fogadtam. Ez a rész különösen élvezetes volt, mert megmutattam nekik, hogy mivel foglalatoskodtam mielőtt megérkeztek volna. Elmagyaráztam a módszer lényegét, megmutattam a kártyákat, és elmondtam a sztorikat, amiket egy-egy rajzhoz kitaláltam. Ezt persze tovább fűzték, újra kérték stb. és így szinte észrevétlenül még aznap este nem csak én, de gyakorlatilag ők is megtanulták velem együtt az összes egyháztörténeti eseményt, évszámot.

Azért volt meghatározó az életében, mert nem sikerültek a vizsgái. Nem tudott diplomázni, amit a munkahelye fizetett. Veszélyben volt az állása és 4 millió forintot kellett volna visszafizetnie ha nem sikerül neki. Már mindent kipróbált, ami csak létezik itthon. De nem működött semmi. Ezzel a bizonytalansággal ült be hozzám barátnője unszolására. Azóta megszerezte a diplomát, szakvizsgát tett és doktorált.

Milyen kiadványaid, tanulást segítő eszközeid jelentek már meg eddig? Mik a visszajelzések, tapasztalatok?

A német nyelvtant dolgoztam legelőször. Egy tanítványom mondta:

-Tercsi, te annyira másképp tanítasz. Tőled oly egyszerű a rettegett német nyelvtant megtanulni. Miért nem adod ki a módszert könyvben?

Majd a hívószavas szótanuláshoz készítettem kártyákat. A módszer benne van a könyvben. Ez hosszú menet volt. 2 évig dolgoztam vele. Annyira fura, meglepő a szótanuló módszer, hogy az elején komolyan megijedtem, hogy dobhatom ki a kukába. A Facebookon mutattam be először, de le kellett venni, mert szétmarcangoltak. Ma már nevetek rajta, de akkor megijedtem. Azóta szájról-szájra terjed a híre. Megtanultak az emberek nevetve szavakat tanulni. Egy sztorim is van hozzá. Németországból hívtak, hogy olyan gyorsan, amennyire csak lehet, küldjek kártyákat. Itt egy példa erre:

-Autógyárban szalag mellett dolgozom. Mellettem Józsi, aki alig pöntyögött valamit a kis szókincsével. De hetek óta figyelem, olyan szavakat tud, hogy elképedek. Nem hagyott nyugodni a dolog, megkérdeztem, ezt hogy csinálja. Hát elárulta titkot. Az asszonnyal esténként röhögve tanulnak a kártyákkal és még játszanak is.

A tréningjeimnek pedig elkészítettem az online változatát is.  

Van még a tarsolyodban, amit szeretnél megosztani írott alakban? Lehet valamit tudni róla?

De még mennyi. Egy hosszú listát írtam. A legközelebbi könyvet szenioroknak szánom. Annyira ijesztő a demencia és oly sokat érint. Pedig megelőzhető.

Kiknek szól a könyv?

Szülőknek. Tanítsák meg a gyermeküket időben tanulni, mielőtt rászoknak a magolásra.

Idősebbeknek is, hisz a konkrét memóriagyakorlatokkal visszafiatalíthatják az emlékezetet.

Nyelvtanulóknak a szótanulás miatt.

Vizsgára készülőknek mutatom meg azt, hogyan tanuljanak meg egy teljes könyvet, jegyzetet úgy, hogy azt soha ne felejtsék el.

Császártöltési lakos vagy, de munkád régóta Kecelhez köt. Mióta és honnan ered ez a kötődés?

Sok-sok évvel ezelőtt, talán 29-30 is megvan, indult el Kecelen a nemzetiségi német oktatás. Az engedélyek beszerzéséhez én is besegítettem és én voltam az első német tanító. A kötődés innentől egyértelmű. Sok gyereket, sok szülőt ismertem meg. 20 évig tolmácsoltam a városnak. Természetes volt, hogy a baráti kör is áttevődött Kecelre. Így történt meg, hogy életem nagyobbik részét Kecelen töltöttem.   

Kíváncsian lapozok a könyvedbe. Várjuk a következőt is, további munkádhoz sok sikert kívánunk!

Varga Eszter