Dr. Demény János, az Eleki Életmódközpont belgyógyásza tartott előadást a Zsinagógában az Egészségfejlesztési Iroda Táplálkozással az egészségért életmódklubjának keretében 2018. február 20-án. A program az Egészségfejlesztési Iroda és a Hetednapi Adventista Egyház támogatásával jött létre.Magyarország világviszonylatban első helyen áll a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozásban. Ma a férfiak átlagosan 64-65, a nők 71-72 évet élnek meg.

Bármily riasztó is ez az adat, az a jó hír mindenki számára, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések legsúlyosabbika is nagy eséllyel gyógyítható természetesen úton, beavatkozások nélkül.A szív- és érrendszeri betegségek kezelése és megelőzése több tényező összjátéka, úgy mint a zsírszegény vegetáriánus étrend, a dohányzás elhagyása, a megfelelő stresszkezelés (fel kell dolgoznunk negatív élményeinket és el kell hagynunk negatív érzéseinket), a mérsékelt testmozgás (napi min. 30 perc intenzív edzés vagy napi 10,000 lépés intenzív séta), valamint a társas és érzelmi támogatottság.

Az emberek zöme 40-50% zsiradékot visz be táplálékában, rendkívüli befolyásolva ezzel a szív egészségi állapotát. Dean Ornish amerikai professzor 1989ben a mai napig egyedülálló Lifestyle Heart Trial szívdiétájában 10% alá csökkentette a koleszterin-bevitelt. A szív- és érrendszeri betegségekért ui. nagy mértékben a zsírban levő LDL-koleszterin a felelős.Szív- és érrendszeri betegek, valamint akik megelőzni szeretnék a betegség kialakulását, igyekezzenek 1,8mmol/l alá csökkenteni LDL koleszterin-értéküket. 

A Lifestyle Heart Trial diétát 10:10:80 diétának is ismerik, ui 10% zsír, 10% fehérje és 80% szénhidrát bevitelből áll, melyeket kizárólag zöldségekből, gyümölcsökből és gabonafélékből nyerünk.

A mi konyhánkban is találhatóak koleszterinszintet csökkentő, ereinket védő ételek: a fokhagyma (napi 4gerezd nyersen 3hónapon át fogyasztva 18-19%kal csökkenti a koleszterinszintet), a vöröshagyma, a cékla (az érrendszeri és rákbetegségre való hajlamot 5-szörösen csökkenti), a zabkorpa (30g zabkorpa 17-18%-kal) és a citrom/lime (napi 2citrom vagy 4kivi vagy 1kaliforniai paprika, savanyú káposzta).C-vitaminhiány áll a plakkok kialakulásának hátterében.

Kockázati tényező továbbá a magas vérnyomás és a hasi elhízás. Az ideális vérnyomás 115mg/l, mely elérhető sok zöldség-gyümölcs és minimális sófogyasztással. Vegán étrend mellett 3nap alatt rendeződik a vérnyomás. A hasi elhízás Ornish diétával szintén rendezhető. Ezen kívül részleges böjttel, amikor is rendszeresen nem étkezünk az ebéd  és a következő nap reggelije között.

A Blue Zones régiókban (Okinawa szigete, hetednapi adventisták Dél-Kaliforniában, Szardínia szigete, rurális Kína) nem ismerik sem a szívbetegségeket, sem a rákot.
Érrendszeri probléma a visszérpanasz is. Fogyasszunk természetes formában rengeteg C-, valamint D-vitamint. Narancshéj fogyasztásával és rendszeres testmozgással rendbe hozhatóak visszereink.

Demény doktor úr arra buzdított minden hallgatót, hogy tegyünk meg mindent azért, hogy ne a gyógyszeripart éltessük. A gyógyszeripar jelenleg a fegyvergyártás után a második legjövedelmezőbb iparág a világon, melynek oka mi magunk vagyunk, hiszen nem vagyunk hajlandóak életmódot változtatni.

Az előadás végén a jelenlevők megkóstolhatták, milyen különleges és sokféle ízvilága van a vegetáriánus pástétomoknak. A receptek hamarosan feltöltésre kerülnek a facebook Táplálkozással az egészségért klub oldalán.

Következő alkalommal 2018. március 5-én Dr. Gáspár Róbert gyógyszerész, egyetemi docens (Szegedi Tudományegyetem) a Csontritkulás és a táplálkozás kapcsolata témakörbe fog betekintést nyújtani. Várunk mindenkit szeretettel.

K. N.