Ez a címe annak a hiánypótló kötetnek, melyet a napokban mutattak be Kiskunhalason, a Szőlő és a bor városában.

A mintegy 20 szerző tanulmányát és több mint 30 fotós remek képeit felvonultató kötet több szempontból is érinti térségünket. Először a szerkesztő, dr. Veszelszki Ágnes, aki kiskunhalasi származású, és jelenleg a budapesti Corvinus Egyetem tanára. Szakterülete a nyelvészet, a kommunikáció és a médiatudomány. A sok újításáról híres egyetemen különleges szemináriumot (is) tart, melyen háromszoros a túljelentkezés. Ennek a kurzusnak a témája a bor és a borgasztronómia újszerű megközelítése volt. A hallgatók itt született munkái egy közös projektben álltak egységes egésszé, és így született meg a Borkommunikáció c. vaskos kötet — többek között Font Sándor országgyűlési képviselő ajánlásával.

-Mik is a témák, ami miatt ez a könyv újszerű?
-Mint a szerkesztő a bemutatón elmondta, manapság nagyon felgyorsult a borok és a márkanevek szókincsbővülése. Ahogy egy sommelier, vagy egy borász előadja magát, az sok esetben hemzseg a hangulatfestő, „étvágygerjesztő” szavaktól. Maguk a palackok is megújulnak, mind a forma, mind a címke és feliratuk alapján. Az új boroknak sok esetben olyan költői a nevük, hogy már csak kíváncsiságból is megkóstolja az ember: „Marilyn Merlot”, „Drakula Vére”, „Áldás”, „Eszterlánc”…

És ha már fantázia-szövegek: tesztelték az egyetemistákat, vajon ki mire asszociál adott bor megkóstolásakor. Bizony, elég ritkán mondták vissza azokat a gondolatokat, melyeket a modern gondolkodású sommelier a palack címkéjére álmodott.

De visszatekinthetünk a múltba is, hiszen a régi italnevek újra előkerülnek. Ez leginkább a fröccsökre igaz. De vajon tudja-e mindenki, mit takar a „Sportfröccs”, a „Házmester” vagy a „Bakteranyós” elnevezés?

A fénykép az egyik legmodernebb marketing eszköz. Veszelszki Ágnes és csapata borfotó pályázatára több tucat szerző nevezett. A bíráló bizottság elnöke a soltvadkerti származású Jaksa (Meskó) Tímea volt. A kiválogatás alapján 35 szerző 60 képe gazdagítja a kötetet.

Természetesen bemutathatták volna Soltvadkerten is a könyvet, hiszen az is a Szőlő és a bor városa. 3.000 hektár szőlőterület. Kicsi probléma, hogy a mintegy tíz borász és szervező, akiket meghívtam, nem jöttek el a halasi bemutatóra. Így nehéz lesz…

Káposzta Lajos