Korpás Rita neve Kiskőrösön a Spinning edzésekről jut eszébe a legtöbb embernek. Rita lassan három éve híve ennek a sportnak. Mindent megtesz azért, hogy a vendégei a legjobb és legtartalmasabb edzésen vehessenek részt hétről hétre.

-Hirdetés-

Mivel nyakunkon az ősz és hamarosan itt a tél is, így egyre aktuálisabbá válnak a beltéri edzések. Ennek fényében beszélgettem Ritával a kezdetekről, a jelenről, a csapatáról, a spinning órákról és a BOSU edzésformáról.

Először is kezdjük ott, hogy mi is az a Spinning? 

A Spinning® Programot az 1980-as évek elején fejlesztette ki Johnny G, amerikai ultramaratonista. Célja az volt, hogy egy egyhelyben álló kerékpáron tudja ugyanazt a mozgásformát végezni, ahogyan az országutakon edzene. Így nem volt többé szükséges hosszú időt távol lennie a családjától.

Hogyan kerültél bele a Spinning körforgásába?

A húgom járt Spinning® órákra és egyszer – ellentmondást nem tűrően – engem is bejelentett és elvitt magával. Nem volt „szerelem első látásra”, küzdelem volt, ami pillanatok alatt átalakult kihívássá. „ Nehogy már pont én ne bírjam végigcsinálni!” – ottragadtam. Pár hét után már tudtam élvezni is az edzéseket. Ehhez nagyon fontos volt, hogy a testem már fejlődött annyit, hogy fizikálisan bírtam és tudtam figyelni az edzés mentális részére is.

Mikor lettél hivatalosan is Spinning edző és miért?

Szerettem volna többet tudni a Spinning® Programról, hatékonyabban végezni a saját edzésemet, így elmentem képzésre, ahol azonnal éreztem, hogy a lehető legjobb dolog történik velem, ami a spinninget illeti. 2016-ot írtunk ekkor.

Kiskőrösön mióta tartasz órákat?

Gyakorlatilag a képzést követő napon be kellett ugranom órát tartani. Mai szemlélettel nagy vállalás volt, de csak az lebegett a szemem előtt, ha akkor nemet mondok, 8-10 ember marad otthon tekerés nélkül. Jelenleg Kiskőrösön, a FrittiSportban tartok Spinning® edzéseket már harmadik éve.

Rita többször szervez vendégeinek különleges órákat és maratonokat. Itt is pl. egy illusztris helyszínen tekertek Ritáék (Fotó P.B.)

Számodra milyen egy jó spinning óra?

Ahogy említettem a Spinning® komplex edzésforma, amely mind a testet átmozgatja, mind pedig az elmét pallérozza. Szoktuk mondani, hogy a spinner egy olyan bringa, amelynek csak egy kereke van, de bárhová elröpít. A mentális sík kapcsolódik a fizikálishoz: nem csupán toljuk és húzzuk a pedálokat, hanem hegyeket, síkokat, tájakat járunk be, mindezt zenei alátámasztással. Szerintem nem kell többet mondani róla, mint azt, hogy a 2018-as évben az év kardió edzése díjat a Spinning® Program nyerte el.

Az edzéseken nem az a cél, hogy magas pulzussal „szétcsapjuk” a szervezetünket, hanem a Spinning® Energiazóna (TM) Program szerint zenére, csoportos órán, egyéni pulzusértékek és edzéscélok szerint, mindenki olyan terheléssel dolgozzon, ami neki leginkább megfelelő. Az órákon nincsenek gyakorlatok, feladatok és koreográfia sincs. Állva és ülve hajtjuk a lendkereket, és síkot vagy hegyet szimulálva használjuk az ellenállás gombot.

A kitartó spinninges csapat

Mit adott neked ez a sport?

Azt hiszem, más ember lettem. Kitartást, elszántságot, elkötelezettséget, fittebb testet, rengeteg ismerőst, vendégeket, és néhány igazi barátot! Életformát.

A cikk olvasása kapcsán lehet, sokan felkapják a fejüket és szeretnék ezt a sportot kipróbálni. A kezdőknek mit javasolnál?

A Spinning® edzés nem könnyű. Aki eljön, az le fog izzadni! Ha egy kezdő felül a bringára, ürítse ki a fejét, és tekerje a pedálokat úgy, hogy egyetlen pillanatra sem veszti szem elől a célját. Amire számíthat, hogy 45-50 percen át járni fognak a lábai. Az órára szükséges egy kis törölköző, min. 0,5 liter víz és egy igazán kemény talpú cipő.

Visszatérve még az órákhoz. Úgy tudom, szuper kis csapatod van és sok rendezvényen részt vesztek.

Igen. Kialakult a kemény mag az edzéseken. Ők azok, akik télen és nyáron is járnak órákra, mert az életük része lett a mozgás mellett az edzések mentális része is. A vendégek másik csoportja inkább csak akkor jön, ha kint esik vagy hűvösebb van, tél, hó. Nekik a mozgás a fontos, amit csoportban, de testi kontaktus nélkül lehet végezni.

Az elszántakkal országszerte járjuk a Spinning® maratonokat. Tekertünk három óráson, hat óráson, de két ízben már 24+1 órás maratonon is részt vettünk és remekül helyt álltunk. Egy ilyen rendezvényen lehet bringázni 3-4 órát, de a kitartóbb vendégeim 12-14 órán át is hajtják a pedálokat. Igyekszem támogatni őket, tanácsokkal ellátni és megmutatni, hogy edzetten, egészségesen, kiváló mentális felkészültséggel a húszon óra Spinning® sem lehetetlen.

Farkas András mesterInstruktor mellett teker Rita a Fitbalance-on.

Itt kell megemlíteni, hogy Rita 2018-ban 23 órát tekert ezen a maratonon, úgy, hogy közben órát is tartott. Neked eddig mi volt a legnagyobb Spinning élményed és miért?

Mindig nehéz ez a kérdés. Sok instruktor kolléga óráján jártam, a mai napig igyekszem eljutni minél több instruktor órájára, mert szükségesek az új impulzusok. Jelenleg a csúcs Spinning® élményem Posch Gabi mesterinstruktor prezentálásban, 2018-ban a Lupa tó maratonon egy olyan óra, ami arról szólt, hogy engedjük el az elvárásainkat, és szép sorban, egyesével elrepült egy léggömb. Köszönöm Gabinak, hogy mindezt mellette a színpadon tekerve, co-riderként élhettem át. Mindig különlegesen jó érzés Farkas András mesterinstruktor óráján tekerni, aki igazán el tud varázsolni. Hálával tartozom még Kálmos Éva Star3 oktatónak, mert nála tekerve találtam az utamra. Igazán minden mesterinstruktoromnak és instruktor kollégámnak köszönöm mindazt, amit az órájukon megtapasztaltam ezidáig. Jó és kevésbé jó is csak előre visz.

Posch Gabiriella mesterinstruktor mellett Rita 2018-ban a Lupa-Tónál rendezett Spinning Maratonon

Oktatóként gondolom a továbbképzés is nagyon fontos. Milyen gyakran képzed magad?

Az instruktori licenc véglegesítéséhez kötelező a továbbképzéseken való „pontgyűjtés”. Ezen persze már régen túl vagyok. De az új iránti vágy, a motivációkeresés, az információéhség miatt igyekszem minden továbbképzési lehetőséget kihasználni. Egyszerűen kell az inspiráció, a tudás, ami foglalkoztat, hogy jobb legyek, többet tudjak adni a vendégeimnek.

Hol találnak meg téged az érdeklődők és heti hányszor tartasz spinning órát?

Spinning® edzéseken Kiskőrösön a FrittiSportban, létszám függvényében, előzetes bejelentkezéssel lehet részt venni. És itt ragadnám meg az alkalmat, hogy köszönetet mondjak a FrittiSport tulajdonosának, Frittmann Évának, hogy befogadott bennünket és nála tekerhetünk.

Mennyi felkészülést igényel egy-egy óra?

Büszkén mondom, hogy egyetlen órára sem érkezek cél és felkészülés nélkül. Igyekszem új témákkal, gyakran új mixekkel előállni, változatos, kihívásokkal teli órákat prezentálni. De jól tudja minden vendégem, ha csak azért jön el órára, hogy önmagába zárkózva, a sarokban, 50 percen át pörgesse a pedálokat, arra is van lehetőség. A legfontosabb, hogy mozogjunk! Amikor ehhez hasonló visszajelzéseket kapok, egyetlen percet sem sajnálok, amit az órára való készüléssel töltök: „Szia! Írnom kell! Mindig azt gondolom, hogy az adott spinning óra, amin tekerek, a legjobb. És a mai óra végén azt mondtam magamban: ez az eddigi legjobb! De jövő héten pedig azt gondolom majd: az a legjobb… egyszóval: mindig valami újat hozol! Várom az újabb tekerést!”

Végezetül ejtsünk szót a BOSUról is. Mire jó ez az edzésforma? Milyen izomcsoportokat, testrészeket erősít és mi a lényege?

Úgy látszik, ahogy a nevem R, az ® sporteszközök vonzanak. A BOSU® egy félig steppad, félig fittball labda, amellyel agy, ideg, izom tréning végezhető. Növeli a stabilitást, edzi az izmokat úgy, hogy közben minden idegszállal koncentrálni kell, hogy rajta maradjunk az instabil eszközön. Önmagában is egy kiváló eszköz, de nagyon jó kiegészítője a bringás sportnak, edzi a Core izmokat is, az elmét, javítja a koncentrációt.

Köszönöm Szépen ezt a tartalmas beszélgetést. További sikeres spinning órákat kívánok.
A legjobb lezárása ennek az interjúnak Rita és csapatának a mottója. „Ha nincs, út csinálunk!”

B.D