Mindenki, aki gépekkel, gépjárművekkel foglalkozik akár hobbiból akár munkaeszközként egyetért ezzel a mondattal. Csorba Zoltán a kiskőrösi Z-OIL Kft. ügyvezetője is azt vallja, lehet bármilyen jó egy gép vagy bármilyen modern technika, ha nem megfelelő kenőanyaggal használjuk, vagy nem fordítunk elég figyelmet a gépek olajozására, zsírozására, a gépgyártó által megszabott csereperiódusok betartására a legjobb minőségű és a legmegbízhatóbb gyártótól származó gép is károsulhat, de akár tönkre is mehet. Legyen szó egy egyszerű fűnyíróról vagy egy több millió forintos ipari gépsorról, a működésének a lelke az olaj. Zoli üzletét a piactéren mindenki ismeri Kiskőrösön, aki gépekkel foglalkozik. Számtalan mezőgazdasági gépekkel dolgozó vevő tér be az üzletbe azzal, hogy “azt a piros kannás olajat” szeretné megvenni a traktorhoz. A szomszéd azt mondta, hogy menjen olajért a piactérre, és vegye a piros kannás olajat, mert az a legjobb. Ennek ellenére valószínűleg kevesen tudják, hogy a kicsi kis üzlet mögött működik az ország egyik legnagyobb és legmegbízhatóbb olaj és kenőanyag nagykereskedése és webshopja is.
Csorba Zoltán a cég vezetője mesélt nekünk arról, hogy hogyan nőtte ki magát tulajdonképpen a semmiből ez a mindenki által ismert és elismert kereskedés.
Az iskoláim elvégzése után elsődleges szempont volt a pályaválasztásban, hogy olyan szakmát keressek, amit egyrészt szívvel lélekkel tudok csinálni, másrészt pedig segít majd abban, hogy a saját lábamra tudjak állni. A kereskedelmi iskola elvégzése és a gépek iránti rajongásom, jó segítség volt a helyes irány megtalálásához.” 
Minden külső segítség nélkül, egy autóval és egy telefonnal kezdte az olaj értékesítését egy garázsban Soltvadkerten 15 évvel ezelőtt. Majd pár évvel később Kiskőrösre költözött, és azóta is itt él és dolgozik.

Hogyan lett a garázsból Z-OIL üzlet és nagykereskedés?

-Hirdetés-

“Ahogy már említettem egy autóval és egy telefonnal a kezemben indultam el az árut teríteni a környéken. Tudtam, hogy nagyon jó minőségű termékekkel foglalkozom, de éreztem, hogy szakmai tudásomat is fejleszteni kell, ha hiteles értékesítővé akarok válni. Így a kezdetektől fogva folyamatosan részt veszek szakmai és értékesítői képzéseken is. Mindennek köszönhetően nagyon hamar komoly partnereket sikerült bevonzanom, akik állandó vásárlóimmá váltak. Sokak közülük a mai napig tőlem vásárolnak. Ez a személyes kapcsolatokra, és bizalomra épülő partneri háló ma már 1000 partnercéget jelent országszerte.” 
A cég ma már 60-70 tonnás napi raktárkészlettel rendelkezik, és közvetlenül az importőröktől vásárol. A legnagyobb forgalmazókkal áll üzleti kapcsolatban. A TOTAL és az ELF kiemelt disztribútora már 12 éve, 6 éve a MOL is kiemelt nagykereskedői közé emelte, és már 2 éve a LUKOIL kiemelt partnere a dél-alföldi régióban. A TOTAL például már közvetlenül a kiskőrösi telephelyre szállít Franciaországból. Kamiononként 100-150 hordóval érkezik a szállítmány alkalmanként. Természetesen ezeken kívül még számtalan más ismert kenőanyag márka megtalálható a polcokon.

Kik a legfontosabb partnereitek?

Mivel helyi üzletet, webshopot és nagykereskedést is működtetünk, ezért elmondhatom, hogy nincs a piacnak olyan szereplője, akit mi ne tudnánk kiszolgálni, legyen szó magánszemélyekről, kiskereskedelmi egységekről, teher- és autószerelő műhelyekről, speciális ipari kenőanyagokat felhasználó cégekről, szállítmányozókról vagy benzinkutakról. Kilenc megyében terítjük az árut, de a webshopon keresztül zajló értékesítés miatt már országos lefedettségről beszélhetünk. A környéken nincs olyan konkurens olajdepó, akinek mi ne szállítanánk be valamilyen terméket.”
Zoli egyik legalapvetőbb üzletpolitikája, amit egyébként a kollégáktól is megkövetel, hogy minden vásárló ugyanolyan figyelemben és ugyanolyan minőségű kiszolgálásban részesüljön a cégnél, függetlenül attól, hogy pár deciliter vagy pár tonna olajat vásárol. 

Milyen termékeket forgalmaztok elsősorban?

“A fő szegmens a mai napig is a kenőanyagok: olajok, zsírok, speciális folyadékok, ipari- és közlekedési felhasználásra egyaránt. Több gyártmányban és mindenki igényének megfelelő kiszerelésben (az 1 literestől akár az 1000 literig) forgalmazunk motorolajat, hajtóműolajat, hidraulika olajat, fékolajat, de raktáron tartunk kompresszor vagy akár a fémmegmunkáláshoz szükséges speciális olajokat.
Emellett sok-sok tonna téli- nyári
szélvédőmosót, fagyálló folyadékot, autóápolási termékeket, prémium minőségű munka- és indító akkumulátorokat, szerviz segédanyagokat adunk el évente. Mindenféle gép vagy gépjármű kenését megoldjuk, legyen szó mezőgazdasági gépekről, teherjárművekről, földmunkagépekről vagy akár motorkerékpárokról. Ha valakinek olyan ritkaságra lenne szüksége, amit nem tartunk készleten, pár nap alatt be tudjuk szerezni.” 
Az üzlet kínálatában saját márkás termékeket is felfedezhetünk a legnagyobb márkák mellett a polcon. 

Mióta vannak a saját márkás termékeitek, és mit kell tudni róluk?

“Ezek a termékek a büszkeségeim. Z-CAR Turbo Line motorolajat, Z-Ice/Summer néven például saját ablakmosó folyadékot, Z-Grease néven saját kenőzsírokat vagy Z-Cool Alu néven prémium minőségű hűtőfolyadékot értékesítünk. Ezeket a termékeket versenyképes piaci árakkal tudjuk kínálni úgy, hogy az ismert márkák közt is megállják a helyüket és a tőlünk megszokott minőségből sem kell engednünk.
Az olcsóbb árfekvésük egyedül abból adódik, hogy nagyon nagy mennyiségben tudom őket beszerezni, legtöbbször ömlesztve, lényegesen jobb áron.
A minőséget tekintve soha nem kötök kompromisszumot.”

Hogyan terítitek az árut? Milyen területeket fed le a nagykereskedelmi szolgáltatás?

Saját autókkal és saját értékesítőkkel dolgozunk elsősorban. Naponta 150 km-es körzetbe szállítanak az autóink. A webshopos rendeléseinket szerződött futárszolgálattal juttatjuk el a vevőinkhez.

Ebben az üzletágban is nagy probléma a munkaerőhiány?

“Igen, pillanatnyilag ez okozza a legtöbb fejfájást a cég működésével kapcsolatban. Folyamatosan keresünk értékesítői pozícióra megfelelő munkaerőt. A jó értékesítőket jó bérezéssel, kiemelkedő technikai- szakmai háttérrel, eszközökkel és járművekkel látjuk el, ami megkönnyíti a munkájukat. Az egyik fő munkaeszközük egy saját fejlesztésű applikácóval dolgozó tablet, mellyel azonnali Vevőre szabott megrendeléseket küldhetnek be, termék információt, aktuális raktárkészletet láthatnak. Igyekszem a lehető legjobb munkafeltételeket biztosítani a kollégáknak.”

 Mit vársz cserébe az alkalmazottaktól?

“Talán az emberek iránti nyitottság, segítőkészség és jó kommunikációs képességek, amik a leginkább fontosak valakinek, aki értékesítéssel szeretne foglalkozni. Engem az tett jó üzletemberré és jó kereskedővé, hogy őszintén mindig azt a megoldást kerestem, ami az ügyfélnek a legmegfelelőbb volt.
Mindig jól akartam csinálni, amit csináltam, és mindig még egy kicsit jobban. Azt gondoltam, hogy az elégedett vevő az alapja a jó üzletnek. És az a jó üzleti kapcsolat, ahol mindkét fél egyformán jól jár a végén.
Soha nem a bevételek növelése volt az elsődleges célom. Az mindig a hozománya volt csak ennek a hozzáállásnak.
Ezt várom el azoktól is akik a Z-OIL csapatában szeretnének dolgozni.”

Mi volt az idei év legnagyobb üzleti sikere?

“A saját márkás termékek mellett idén, főleg a szervizfelhasználók részére bevezettük a SILVERACE új gyártmányt is, melynek cégünk kizárólagos forgalmazója Magyarországon. Talán ez a cég 2019. év legnagyobb szakmai eredménye.”

Milyen jövőkép van most előtted? Milyen célokat fogalmazol meg az újévre?

“2 évvel ezelőtt nagy fordulatot vett az életem, mikor családot alapítottam, és megszületett a kislányom. Igazából azóta Ő határozza meg a jövőképemet is. Nem mondom, hogy most kevésbé foglalkoztat az üzlet, hiszen erre a vállalkozásra is egy kicsit saját gyermekemként gondolok. A prioritások azonban nagyon megváltoztak. Aktívan részt veszek a kislányom nevelésében és mindennapjaiban. Párommal mindketten egyformán osztozunk a szülői feladatokban. De igazából, amit ez időben elvesz az üzlettől, azt energiában visszapótolja.”

-Dúcz Annamária-