Na, erről a címről nekem egy, a közelmúltban infarktust átélt, nem is olyan öreg barátom vicces gondolata jutott eszembe: „Azt mondta az orvos, hogy éljek stresszmentes életet és mozogjak sokat. Na hiszen, csak tudná, hogy nekem mekkora stressz, ha mozognom kell!”

Mostanában egyre több olyan sportközpont nyílik meg, ahol az embereket „újra megtanítják” mozogni — még ha odakint hideg is az idő… Ahogy hirdetik magukat, „a legkisebbektől a legnagyobbakig mindenkit megtornáztatunk: kisbabákat a baba-tornán, anyukákat a baba-mama tornán, kisiskolásokat a tartásjavító gerinctornán, a középosztályt az egyre népszerűbb, és gyógytornászok által is mindenki számára erősen javasolt jógán. Az egyik edzés csoportban zajlik, a másik egyénileg, emberre és kérésre szabottan. Sokak szerint a legjobb a kiscsoportos edzés: itt egymást erősítik lelkileg is a résztvevők, az edzőnek pedig van ideje egyénileg odafigyelni minden vendégünkre. Ha megosztja vele a célját – legyen az erősödés, fogyás, formásodás stb. – akkor az edzés alatt arra külön odafigyelve segíthető ez az elképzelés.

Frittmann Éva, a kiskőrösi FrittiSport edzőterem vezetője szerint egy adott kor fölött egyre többen igényelnek személyi edzést. Nem csak sportemberek, hanem olyan családapák és családanyák is igénybe veszik ezt a lehetőséget, akik vállalkozóként napközben tudnak kiszakítani egy-egy órát, hogy aztán a késő estébe nyúlóan folytassák üzleti tevékenységüket. Van köztük olyan, aki a legrövidebb idő alatt a leglátványosabb eredményt akarja elérni, de sok vendég azért dönt emellett, mert arra van szüksége, hogy valaki motiválja és felügyelje a gyakorlatok helyes és hatékony végrehajtását.

Ezen kívül egyre nő azok létszáma, akik gyógyulás, rehabilitáció miatt járnak edzőterembe. Egy-egy baleset vagy műtét után a közgyógyászati ellátás mellett plusz mozgásterápiát is igényelnek. A sportolók igényei speciálisak: adott technikákkal még a mozgássorozatok és a reakcióidők is javíthatók: egy focista vagy egy teniszező gyorsabban reagál az érkező labdára, strapabíróbbá válik, és kisebb eséllyel sérül meg a pályán.

A szépség is nagy úr:  egyre többen akarnak valahonnan valamit leadni… De figyelem: nem elég az edzőteremben leadni: változtatni kell a táplálkozás módján is.

Ahogy a lakosság öregszik, úgy egyre betegebb is. Ebben Frittmann Éva is egyetért, kiemelve azt, hogy a hosszú élet nem jelenthet egy meghosszabbított szenvedést.  Hiszen mi másért élne az ember, mint a boldogságért, a jó közérzetért és a családban, ill. barátok között eltöltött szép napokért?

A tendencia viszont sajnos az, hogy ahogy idősödnek, sokan azért szomorúak, mert fokozottabban jelentkeznek a testi bántalmak. Ez persze fordítva is igaz: a rossz lelkiállapot előbb-utóbb jelentkezik a testen. Viszont ennek nem kell így lennie!

Csak néhány ötlet az újévi fogadalmakhoz:

  • rendszeres fürdőlátogatás, melyet konzultáció előz meg a szakorvossal (mozgásszervek, igénybe veendő gyógyászati eljárások, stb)
  • Kötőszöveti regeneráló masszázs a bőr állapotának javítása érdekében
  • Új technológiák megismerése, kipróbálása, alkalmazása — anélkül, hogy bárminek rabjává válnánk!
  • Kinezio-terápia, amely során egy a testre felhelyezett, rugalmas tapasz a helyes irányba húz, tart, vagy éppen stimulál – természetesen fájdalommentesen. Ezzel lehet tartást korrigálni, különösen ferdüléseknél és mozgás beszűküléseknél alkalmazva.
  • Nem elhanyagolandók a derékbecsípődések és vállfájdalmak. Ezek gyógyítására a gyógyfürdő kúrái mellett kiváló eredményeket hoznak az FDM-terápia módszerei.

Összefoglalva: minden kúra lehet hasznos, de csak a rendszeresség és az egészséges életmód hoz csodát. Ez a leggyakrabban nem pénz, hanem ráfordított idő és akarat kérdése!

Káposzta Lajos