Számos cikkben olvashatunk róla, hogy a napjainkban zajló digitális forradalom, amit a negyedik ipari forradalomként is emlegetnek, hogyan fogja alapvetően megváltoztatni a munkaerőpiacot. Több foglalkozásról is hallani, hogy hamarosan eltűnik majd a palettáról, sokról, hogy gyökeresen át fog alakulni, és persze arról is, hogy eddig nem létező, új szakmák is felütik majd a fejüket. Az egyik érintett ágazat a könyvelő szakma, amiről egyesek azt állítják, hogy 10 éven belül megszűnik.

-Hirdetés-

Megkértük Turán Krisztit, a Best-Kontír Könyvelőiroda vezetőjét, aki már 16 éve a könyvelő szakma élvonalában tevékenykedik, mondja el nekünk, hogy szerinte lesz-e még ennek a foglalkozásnak továbbra is létjogosultsága a jövőben.

Nagyon sok minden minden történt az elmúlt 16 évben. Amikor működésünket kezdtük, a könyvelő szakma a kimenő-bejövő számlák rögzítéséről szólt leginkább. Elég volt nyomon követni a kiadások és bevételek eredményeit. Leginkább adatrögzítési feladatai voltak egy könyvelőnek, amit a jövőben várhatóan elvégeznek helyettünk a gépek és a szoftverek. Az mindenesetre biztos, hogy manapság a mi munkakörünk is nagy átalakuláson megy keresztül.

Milyen jellegű átalakuláson megy át a könyvelő szakma?

A hagyományos könyvelői feladatok helyett ma már inkább gazdasági szakértőként kell helyt állnunk. Az adatrögzítés helyett már az adatok, folyamatok elemzése lesz a feladatunk. Erre van egyre nagyobb igény az ügyfelek részéről.

Hogyan tud ezzel lépést tartani a Best-Kontír? 

Több mint egy éve, a térségben egyedülállóként, olyan szolgáltatást vezettük be, amely segítségével nem csupán mi vezetjük naprakészen ügyfeleink könyvelését (mert ez nálunk eddig is így működött), de egy online felületre belépve minden cégvezető naprakész információkat tud egyetlen gombnyomással elérni cége pénzügyi helyzetéről és a könyveléséről.

Ez egy olyan szolgáltatás, ahol minden ügyfelünknek hozzáférést tudunk biztosítani saját cége főkönyvi adataihoz. Itt nyomon tudja követni a mi munkánkat és vállalkozása aktuális gazdasági-pénzügyi helyzetét is. 

Szívesen használják a vállalkozók ezt a könyvelési felületet?

Egy év tapasztalat után elmondhatom, hogy most kezdik igazán a szolgáltatásunk előnyeit megtapasztalni. Ennek hatására egyre inkább használják is. Ez leegyszerűsíti a cég és a könyvelő iroda közötti kommunikációt. Folyamatos kapcsolatban vagyunk ügyfeleinkkel, anélkül, hogy felesleges konzultációkkal rabolnánk a drága idejüket. 

Az új szolgáltatás segítségével kevesebb időt töltünk  egyeztetésekkel, és több idő marad az érdemi tanácsadásra. Az adótanácsadással egybekötött konzultációkat természetesen továbbra is személyesen beszéljük meg.

Könyvelési riport

Elektronikus úton küldünk havi rendszerességgel kimutatásokat, amelyekben tulajdonképpen a főkönyvi adatokat fordítjuk le hétköznapi nyelvre. Ábrákkal, grafikonokkal szemléltetjük a vállalkozás aktuális pénzügyi helyzetét, és megmagyarázzuk az esetleges szokatlan, kiugró eltérések okát. 
Automatikus adózási értesítő funkció segítségével időben tájékoztatást nyújtunk az esedékes adó- és járulékfizetési kötelezettségekről. Így a fizetendő adók is tervezhető kiadásokká válnak.
Évekre visszamenőleg is rendelkezésre állnak az adatok a rendszerben. Ezekből olyan tanácsokkal tudjuk ellátni ügyfeleinket, ami nagy segítség lehet a cégvezetők számára a gazdasági döntések előkészítésében és a pénzügyi tervezésben

A könyvelő szakma irányában a naprakész könyvelés már a NAV részéről is elvárás, igaz?

Az online pénztárgépek és az online számlázás bevezetésével a NAV-nál azonnal megjelennek az adatok, így a könyvelésnek is rendkívül pontosnak, naprakésznek kell lennie. Az adóellenőrzésekre szánt időkeret az elmúlt hónapoktól jelentősen lecsökkent, egy-egy ellenőrzés kapcsán szinte azonnal, elektronikusan is kell már adatot szolgáltatni a NAV felé. 
A havi jelentések, riportok készítéséhez elengedhetetlen egyébként is a gazdasági események naprakész rögzítése.

Milyen cégek tudják ezt a szolgáltatást leginkább kihasználni?

Ezt a könyvelést kiegészítő szolgáltatást elsősorban kettős könyvvitelt vezető vállalkozások számára ajánlom. Olyan kezdő vagy régóta működő vállalkozásoknak, amelyekben a cégvezető vagy tulajdonos igényli, hogy folyamatos rálátása legyen a cége könyvelésére, gazdasági-pénzügyi helyzetére. Olyan cégvezetők számára, akik maguk is rendszeresen készítenek menedzsment jelentéseket befektetőiknek vagy a cégtulajdonosnak. 

Tárgyaló-Best-Kontír Könyvelő Iroda

Milyen hatással lesz véleményed szerint a digitalizált világ a könyvelő szakmára?

Véleményem szerint a digitalizált világban egyre kevesebb olyan könyvelőre lesz szükség, akik csupán az adatok szakszerű feldolgozását végzi. 
Nem gondolom, hogy teljes mértékben helyettesíteni fogják a szoftverek a könyvelők munkáját, de az biztos, hogy már a közeljövőben nagy átalakuláson fog átesni a könyvelő szakma.

Mi mindenesetre nem aggodalommal figyeljük a digitális világ térhódítását, hanem kíváncsisággal. Igyekszünk a technológiai innovációkat felhasználni arra, hogy alkalmazkodni tudjunk ügyfeleink és a minket körülvevő gazdasági környezet gyorsan változó igényeihez. A technika segítségével még alaposabb, hatékonyabb és hasznosabb szolgáltatást nyújtunk azoknak a vállalkozásoknak, akik megtisztelnek minket bizalmukkal.

Hol találhatnak meg benneteket az érdeklődő vállalkozók?

Best-Kontír 2003 Kft. 6200 Kiskőrös, Petőfi Sándor tér 13. fszt. 1/1-2.

Telefonon: 06 30 760 5767 vagy 06 78 311 646

E-mail: konyveles@bestkontir.hu

A kiemelt képen Turán Kriszti, a Best-Kontír Kft. ügyvezetője látható

Dúcz Annamária