Az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola korábbi intézményvezetője, Gera Árpád Zoltánné, 2020. január 31-én nyugállományba vonult. Utódja, a Kiskőrösi Tankerületi Központ által kiírt pályázat elnyerésével, Kapás Zoltánné, szaktanácsadó mesterpedagógus lett.

-Hirdetés-

A pedagógusi pályájáról, a terveiről és az új beosztásában eltelt három hét tapasztalatairól Kapás Zoltánné Marikát kérdeztem:

– 1991-ben kezdtem a pályámat itt Izsákon magyar-történelem szakosként. Először történelem tantárgyat tanítottam, utána pedig a magyart. Pályafutásomat végig kísérte, hogy végig osztályfőnök voltam. A hetedik osztályomat fogom elballagtatni az idén. Amire törekedtem az a folyamatos képzés, a korszerű oktatási-tanítási módszerek megismerése, és ennek köszönhető, hogy 2012-ben másoddiplomát szereztem – ez a közoktatási vezető és pedagógus szakvizsga diploma. Majd a szaktanácsadói képzés végeztem el, ami a magyar tantárgyhoz kapcsolódik, és letettem a mester-pedagógusi minősítést.

– A munkám során munkaközösség vezető voltam, a felső-tagozatosok, illetve az osztályfőnökök munkaközösségét vezettem. Folyamatosan részt vettem a pályázati munkában: pályázatírás, lebonyolítás, végelszámolás, egyszóval, mindenfajta, pályázatokkal kapcsolatos munkát végeztem. Azt gondolom, hogy elérkeztem az életemnek egy olyan szakaszához, ahol a kihívások még motiválnak és ezért döntöttem úgy, hogy megpályázom az intézményvezetői posztot.

– A pályázatomból három dolgot emelnék ki. Az egyik, hogy szeretnénk elnyerni az ökoiskola címet. Ez a környezettudatos magatartásra nevelés támogatását jelenti, olyan programok szervezését, amivel, a gyerekekben ezt tudjuk erősíteni. A másik fontos cél, ami tulajdonképpen az oktatáspolitikával összhangban van, hiszen a korai iskolaelhagyás csökkentését célozza a kormányzat is. Ebben az általános iskoláknak is van tevékeny szerepük, méghozzá a hátrányos helyzetű gyermekekkel való kiemelt foglakozás. Ez nálunk is fontos szerepet fog betölteni a következő időszakban. Ehhez kepézéseken veszünk részt. A harmadik célom az ötéves időszakra (öt évre írjuk a pályázatokat), az iskolai oktatás minél digitálisabb módon valósuljon meg. Tehát, a korral haladva próbáljunk meg minél több mindent behozni az iskolába. A napjainkban kezdődött el tulajdonképpen a tabletek használata az órákon. Néhány kolléga már elkezdte és szeretnénk, ha minél ilyen jellegű dolog jelenjen meg az órákon.
Közbevetett kérdésemre kiegészítette:Az iskolában való mobil használatát muszáj korlátozni annak érdekében, hogy a gyerekek ne vesszenek el a virtuális világban a való világ helyett. Még a szünetekben való mobilozás is nehezíti az átállást a tanórai munkára.

Kapás Zoltánné Marika, az intézmény új vezetője a farsangoló diákjai között…

– Tevékenységem tulajdonképpen a hagyományokra épül, tehát, nem akarok nagy változásokat, vagy egészen más dolgot, mint ami korábban is volt. Továbbra is fontos számunkra az oktatás, a nevelés kiemelt színvonala, a programok szervezése, a versenyeztetés. Tehát a hagyományokat próbálom minél jobban megőrizni, ugyanakkor a változások is valamennyire meg fognak jelenni, hiszen amit az előbb megfogalmaztam célok, ahhoz azért kell a változás.

– Az elmúlt három hétről azt mondhatom el, hogy mozgalmasan változatosan telt. Ezt a gyerekek is tapasztalták: nyugdíjba menő kolléga búcsúztatása, új kolléga felvétele és az ezzel kapcsolatos ügyintézés. Igyekeztünk úgy megoldani az órarendi problémákat, hogy a gyerekek annyira ne érezzék meg. Nyilván ebben segítségemre van az együtt dolgozó és segítőkész tantestület, amire támaszkodhatok.

A városhoz való kapcsolódásról megerősítette: Miután a város részei vagyunk és a város életébe bekapcsolódik a diákság, azt gondolom, ez a továbbiakban is így fog működni. Az önkormányzattal megfelelő kapcsolatunk van, úgy, mint amikor ők kérnek valamit, úgy is, mint amikor mi kérünk valamit.

Marika a diákjaival eddig rendszeresen részt vett „Az én versem” elnevezésű irodalmi esteken, hogyan lesz ez a továbbiakban? – Ez sajnos sérülni fog. Az, hogy időt szakítok a gyerekek felkészítésére, az már egyre nehezebben megy. Ahhoz, hogy intézményvezetőként tevékenykedjek, le kellet adnom két osztály tanítását. Tehát a versenyekre való felkészítésbe már nem tudok bekapcsolódni, de vannak itt kiváló kollégák, akikkel folyathatjuk a hagyományt.

A kinevezéséhez gratulálunk, és eredményes program-megvalósítást kívánunk!

-Faragó Gábor-