Egyre több módszer, eszköz és ötlet üti fel a fejét nap mint nap az interneten, ami segítséget és alternatívát kínál a most kialakult helyzetre. Az emberek nagy többsége második hete igyekszik berendezkedni arra a szokatlan életmódra, hogy a napok legnagyobb részét otthon töltse. Sokunkat állít nagy kihívás elé ez a helyzet. Hogyan töltsük el a napjainkat anélkül, hogy haszontalan időpocsékolásnak érezzük? Milyen új, eddig ismeretlen tevékenységeket végezhetünk, amikor otthonról dolgozunk, és egész nap a laptop előtt görnyedünk. Erre nyújtanak egyfajta megoldást Dúcz Annamária online jógaórái, amelyeken most ingyenesen részt vehetünk minden nap 19.00 órától.

Emlékszel arra a pillanatra, amikor beszippantott a jóga világa? Ez egy folyamat volt, vagy egyik percről a másikra történt?

-Hirdetés-

 

Középső gyermekem születése után olyan komoly hátfájdalmakkal küszködtem, hogy a három hónapos csecsemőt nehezemre esett felemelnem. Minden reggel úgy keltem ki az ágyból, mintha egy bottal jól összevertek volna az éjszaka során. Akkor eldöntöttem, hogy még sok feladat előtt állok, így muszáj valamit kitalálnom, amivel ettől a fájdalomtól megszabadulok. A nővérem akkor már az USA-ban élt, és rendszeresen jógázott. Tőle kaptam postán könyveket, és DVD-ket, amivel elkezdődött a gyakorlásom. A legnagyobb meglepetésemre két hét alatt elmúlt a hátfájás, úgy hogy azóta se tért vissza egy pillanatra sem. A jóga egyéb pozitív hatásait is éreztem, kiegyensúlyozottabb és energetikusabb lettem a mindennapokban.

Lehet mindennap jógázni a saját örömödre, és választhatod azt is, hogy másoknak adod át ezt az örömöt. Te miért döntöttél úgy, hogy nemcsak gyakorlod, de tanítod is a jógát?

Ez egy érdekes történet. Eredeti szakmámat tekintve angol-magyar szakos tanár vagyok, és több mint 10 éven át saját vállalkozásomban dolgoztam a felnőttoktatásban angol tanárként. Szóval az inger, hogy valamit átadjak másoknak, amiből nekik hasznuk származik, ott él mélyen bennem, akkor is, ha tanárként már egyáltalán nem dolgozom.

Jógaoktató ennek ellenére „véletlenül” vált belőlem. Amikor elkezdtem gyakorolni, itt vidéken még egyáltalán nem volt lehetőség a személyes gyakorlásra. Teljesen az amerikai videókra kellett hagyatkoznom, de nagy volt bennem a vágy, hogy személyes órákon is részt vegyek.

Breznyán Marcsi barátnőm, aki egyébként maga is tart jógaórákat Kiskőrösön, javasolta a jógaoktatói tanfolyamot, ahova 2012-ben jártam. A budapesti Asram Jógaközpont 1 éves oktatói képzésén a fizikai gyakorlás mellett volt lehetőségem megismerkedni a jóga pszichológiájával és filozófiájával. Tanáraimnak Kádár Zolinak és Papp Józsinak, azóta is hálás vagyok azért a tudásért, amihez általuk hozzájuthattam.

Oktatni viszont egyáltalán nem volt szándékom, míg a barátaim unszolására 2015-től kisebb-nagyobb kihagyásokkal végül elkezdtem oktatni.

Kecelen tartottam eddig az óráimat egy kicsi, de nagyon lelkes csapatnak. A jógaoktatás mindig egy kiegészítő tevékenység volt az életemben, hiszen három gyerek nevelése minden tekintetben nagy kihívás számomra.

Most, hogy csoportos órákra nincs lehetőség, hol tartod az óráidat?

Mint nagyon sokan mások, mi is az online térbe szorultunk. Van egy NAMASTE-JÓGA elnevezésű csoportunk a Facebook-on, ahol a rendkívüli helyzetre való tekintettel most INGYENESEN tartom az óráimat minden este 19.00 órától. Az órákhoz bárki tud csatlakozni. Szerencsére most korlátlan számú résztvevőt tudunk fogadni az órákon.

Mit gondolsz, mitől lett annyira népszerű manapság a jóga?

A jóga elemei tulajdonképpen majdnem az összes sportban megtalálhatóak. Ahogy figyelem gyerekeim karate edzéseit, a szertorna gyakorlatokat vagy a fitness edzések elemeit, mindig elmosolyodok, mikor beazonosítok egy-egy ászanát (jógapózt). Tulajdonképpen mindenki, aki nyújtó gyakorlatokat végez, egy-egy jógapóz valamelyik variációját alkalmazza.

Miben más a jóga a sportoktól?

A legnagyobb különbséget fizikai síkon az adja, hogy a jógában a mozdulatok a légzéssel vannak összehangolva. Azzal, hogy a légzés ritmusára végezzük a gyakorlatokat, nemcsak a testünknek segítünk, és az izmainkat lazítjuk, de az elménket is kordában tartjuk. A stresszt tulajdonképpen az elménkben gyártott gondolatokkal tartjuk életben. Vagy a múlt sérelmein aggódunk vagy valami rettenetes jövőképet vizionálunk magunknak bármiről is, ami folyamatos aggódásban, félelemben, vágyakozásban és stresszben tart minket.

A jóga gyakorlás során a figyelmet a légzésre irányítva egy rövid időre ki tudunk szakadni ebből a mókuskerékből. Amíg a figyelmed a légzésedre irányul, addig nem tudsz semmin aggódni. Ettől van, hogy a jóga gyakorlása után frissnek, energetikusnak és sokkal nyugodtabbnak érezzük magunkat, mint előtte.

Ki(k)nek ajánlanád a jót?

Erre nagyon egyszerű a válasz. Mindenkinek. Nincs olyan életkor, fizikai vagy lelkiállapot, olyan testalkat, amivel ne lehetne a jógát gyakorolni. Előfordulhat, hogy a testi korlátaink, sérüléseink esetleg valamilyen betegségünk miatt vannak olyan gyakorlatok, amik nem ajánlottak, de biztosan van számtalan másik, amelyik a gyakorló testi-lelki jólétét fogja segíteni.

Sokan azzal a kifogással élnek a jóga ellen, hogy nem elég hajlékonyak. Ha nem vagy elég hajlékony, akkor ez a fajta mozgás pont neked való, hiszen pont ebben nyújt segítséget. Nem kell mindenkinek az első órán lótuszülésbe helyezkedni, és a füle mellé emelni a bokáját.

Hogyan lehet online csatlakozni hozzád?

Keressétek a NAMASTE-JÓGA nevű csoportot a Facebook-on, és kérjétek a felvételeteket, vagy jelöljetek be engem a Facebook-on, és jelezzétek csatlakozási szándékotokat. Mindenkit nagy szeretettel várunk!

Kutyifa Icu 

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (10 db kép)