A soltvadkerti Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola pedagógusainak egy része ezekre a helyekre utazott el 2019 nyarán, de nem csupán a látnivalók miatt. Az Európai Unió Erasmus+ pályázatának keretein belül négy tanár és egy tanító szakos pedagógus vehetett részt az adott helyszínek iskoláinak képzésein, ahol új módszertani tudást sajátíthattak el.

Már sokadik alkalommal fordul elő, hogy a soltvadkerti általános iskola pedagógusai pályázati lehetőségek keretében utaznak olyan helyekre, ahol gyarapíthatják nyelvi, valamint módszertani tudásukat. Korábbi alkalmakkor jártak már Írországban, Svédországban, Finnországban, Németországban, Spanyolországban, Angliában, és Skóciában is ahol szintén továbbképzéseken, iskolalátogatásokon vehettek részt, gazdagíthatták módszertani ismereteiket, szélesíthették látókörüket.

-Hirdetés-

2019-ben ketten Málta szigetén, hárman pedig az Egyesült Királyságban azon belül Oxfordban és Edinburghban bővíthették módszertani tudásukat, valamint országismeretüket. Izgalmas volt újra diákként beülni az iskolapadba, házi feladatokat készíteni, projekteken, egyéni bemutatókon dolgozni mindezt angol nyelven – számoltak be a résztvevők.

Csoportjaik nemzetközileg is nagyon színesek voltak és a világ minden részéről érkezett kollégákkal sikerült kapcsolatot teremteniük. Dél-Amerikától Európán keresztül egészen Ázsiáig. Mindenki a maga adottságainak megfelelően kivette a részét a csoportos munkából, sokat tanulva ezzel más országok hagyományairól, kultúráiról, gondolkodásmódjáról és egyéb érdekes dolgokról.

Pedagógusaink olyan ötleteket ismerhettek meg az utazás kapcsán melyeket saját tanításuk során is tudnak alkalmazni, színesítve ezzel az oktatást és segítve a gyerekek tanulását. Skóciában ötletes dolgokat sikerült elsajátítani az olvasás és írástanítás kapcsán idegennyelv tekintetében, melyek segíthetik a fiatalabb korosztályt, hogy szórakoztatóbb és motiválóbb legyen számukra egy új nyelv elsajátítása. Kollégánk felfedezte Edinburgh szépségét ahol J.K. Rowling megírta a Harry Potter köteteket és a Loch Nessi szörny keresésére is lehetősége nyílt, amely Skócia egyik nagy rejtélye a mai napig.

Oxfordban olyan kreatív, játékos, tevékenységközpontú pedagógiai módszereket sajátítottak el munkatársaink melyek nagyban színesítik és élményekkel gazdagítják a gyerekek tanóráit, segítenek egy oldott légkört létrehozni mely támogatja tanulásukat. Ezen felül megnézhették a Christ Church College-ot, ahonnan több mint 13 brit miniszterelnök került ki, valamint lehetőségük nyílt Nagy Britannia második legnagyobb könyvtárának meglátogatására ahol jelenleg 13 millió könyvet tárolnak.

 

A máltai kurzusokon kollégáink speciális IKT tudással gyarapodtak mely segít a természettudományos tantárgyak elsajátításában valamint lehetőség volt arra, hogy megtapasztalják, milyen módon lehet „játszótérré” alakítani a tantermet. Alkalmuk adódott megismerni a máltai kultúrát és történelmét, nevezetességeit valamint a szigethez kapcsolódó állat és növényfajokat, földrajzi sajátosságait. Továbbá a Szicíliában elhelyezkedő Etna felfedezésére is lehetőség nyílt, mely a beszámolók szerint hatalmas élmény volt.

 

 

A tanulmányi úton résztvevő kollégák beszámolói szerint nagy élmény és nagyon hasznos nyelvi készségeket fejlesztő út megfizethetetlen, mind a nyelvszakos, de egyéb tantárgyakat tanító résztvevők számára is. Habár egy ilyen terjedelmes pályázat lebonyolítása, pénzügyi és szakmai irányítása, nagy munkát igényel, a soltvadkerti pedagógusok megragadják ezeket a lehetőségeket önmaguk és iskolájuk fejlesztésére. Véleményük szerint egyénileg szinte lehetetlen lenne egy-egy ilyen kurzusra eljutni, ilyen országokat felfedezni, de hála a pályázatoknak ez mindenki számára nyitott lehetőség. Hogy érdemes-e fáradni vele? Iskolánkban egyértelmű, hogy igen – számolt be hírportálunknak Medveczki János, tanító és angol szakos pedagógus.

Kovács Gyula