A zene ünnepét 1982-ben Franciaországban tartották meg először, a francia kulturális miniszter támogatásával. Az eltelt idő alatt európai – majd világméretűvé vált, száznál több országban rendezik meg.

Yehudi Menuhin, amerikai hegedűművész és karmester szerint a zene a káoszból rendet teremt; a ritmus a széttartót egységbe fogja; a melódia a megszakítottat folytonossá varázsolja; a harmónia az össze nem illőket egyezteti össze.

A zene ünnepe alkalmából a kiskőrösi származású, Junior Prima díjas Solti Árpád zeneszerzővel készítettünk interjút, aki hivatásának köszönhetően már a fél világot bejárta. 

Mesélnél egy kicsit magadról, zenei pályafutásodról, életed legfontosabb mérföldköveiről?

-Hirdetés-

34 éves vagyok, jelenleg Göteborgban élek és a borås-i Sjöbo templom orgonistájaként dolgozok. 2011-ben diplomáztam a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés szakán. 2012-ben a Magyar Állami Operaház bemutatta egyfelvonásos operámat, a La Violettát. 2013-ban egy évig tanítottam a Zeneakadémián és a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Ebben az évben elnyertem a Junior Prima díjat. 2014-2018 között zeneszerzés és zongora tanulmányokat végeztem a Göteborgi Egyetemen.

Sok gyerek vágyik arra, hogy hangszeren játsszon, de kevesek számára természetes, hogy ő is írhat zenét. Mikor kezdtél el zeneszerzéssel foglalkozni, és mi motivált ebben?

A nagymamám zongoráján egyből improvizálni kezdtem, bármiféle előképzettség nélkül. Ezt ő (nagyon helyesen) biztató jelnek értelmezte és bátorított a zenetanulásra. Állítólag Kodály mondta, hogy minden gyermek rögtönözne, ha hagynák. Való igaz, hogy a klasszikus zenei képzés, különösen Magyarországon az interpretációra, azaz a művek előadására teszi a hangsúlyt. Én is kezdő zongorista-növendékként nagy örömmel vetettem bele magam a gyakorlásra. Viszont gyakran kalandozott el a fantáziám, mert elkezdtem “kiegészíteni”, sőt olykor átírni a feladott leckéket. Pár év múlva világossá vált, hogy mi az én utam a jövőt tekintve.

Kik voltak a tanáraid?

Boldog Ivánné, Pusztai Virág és Boldoczki Sándor segítették az indulásomat a kiskőrösi zeneiskolában. Kecskeméten a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában Gerhát Lászlónál zongorát, Falusi Jánosnál ütőhangszereket tanultam. Magánúton jártam Huszár Lajos zeneszerzőhöz, aki felkészített a Zeneakadémiára. Az egyetemen Jeney Zoltán és Fekete Gyula oktattak zeneszerzésre. Egy évet töltöttem a brüsszeli Királyi Zeneakadémián Jan Van Landeghem osztályában. A göteborgi egyetemen Ming Tsao zeneszerzésre, Mikael Kjellgren, Erik Risberg és Magnus Ricklund zongorára tanítottak. Szép kis lista!

Mit csinál egy zeneszerző? Hogyan kell elképzelni az alkotói folyamatot?

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy kizárólag felkérésre írok. Ez azt jelenti, hogy egy előadó, színházi rendező, koncertszervező esetleg egy alapítvány megkeres, hogy komponáljak egy adott felállásra, időtartamra, alkalomra. Nem kell kitalálnom, hogy mi lesz a következő feladatom, mert a kihívás talál meg engem.

Van egy naptáram, amiben bejelölöm a megírandó darabokat. Ez alapján megtervezem az “évadot” és hozzáigazítom a mindennapos teendőimhez. Mielőtt elkezdem a darab megírását már tudom a darab hosszát és a karakterét. Sok vázlatot készítek és gyakran improvizálok a zongorán mielőtt bármit papírra vetnék. A végső verzió a számítógépen születik meg, mert itt sok mindent vissza tudok hallgatni a kottázó szoftver segítségével.

Az elkészült kottát pdf-ben küldöm el emailben az előadóknak. Ezután részt veszek a próbákon, ha kell akkor az előadói javaslatokat figyelembe véve változásokat eszközölök. Végül a koncerten, CD felvételen is ott vagyok és segítek a mű további promotálásában.

Hogyan és mikor komponálsz?

Mivel nem kizárólag zeneszerzésből élek meg, ezért nem rendszerszerűen zajlik az alkotás. Tehát nem úgy néz ki, hogy reggel 8-kor elkezdem és 18-kor leteszem a tollat. Inkább “kampányszerűen”, a leadást megelőző hetekben, napokban dolgozom. Igyekszem kihasználni a nappali órákat, de legtöbbször késő este, sőt az éjszaka nyugalma alkalmas leginkább a kreativitásra. Nem kevésszer fordult elő, hogy a reggeli leadás előtt nem aludtam, mert egész éjszaka írtam a darabot.

Mi az, amit mindig szem előtt tartasz komponálás közben?

Az, amit létrehozok, mondjon el valamit a világról. Lehet bonyolult vagy végtelenül egyszerű dolog, de fejezzen ki valamit! Mérlegelem, hogy milyen előadónak, milyen alkalomra készül az a mű.

Ha filmhez készítek zenét, akkor természetesen rezonálnom kell a képi történesekre.

Erre jó példa az HBO és Spitfire által kiírt zeneszerzőverseny jelentkezésem: https://www.youtube.com/watch?v=1dy25X1XMbg&t

Mik a zeneszerzés szépségei/nehézségei?

Mielőtt elkezdek dolgozni az a dilemmám, hogy vajon eszembe fog-e jutni valami. Ezért kell az embernek “karban tartania” fantáziáját: olvasni, filmeket nézni, sétálni és élni az életet, hogy legyen miből meríteni. További nehézség, hogy sok energia (és gyakran) anyagi befektetés után is kétséges a siker. Sok tehetséges kolléga van, aki nem tud befutni és ezért hamar elhagyja a pályát.

Végül aki marad, és sikerül megkapaszkodnia az talán alkothat valamit, ami az emberek tetszésére válhat. Többféle területen: filmzene-, videójáték-popzeneszerzésen keresztül a színházi (opera, musical, kísérőzene) munkákon a koncertterembe, egyházi liturgiára szánt művekig bezárólag bármit csinálhat az ember, akár mindegyikbe bele is kóstolhat. Egy zeneszerző sohasem megy nyugdíjba, ezért egy soha véget nem érő kalandozás. 

Milyen kompetenciákra van szükség ahhoz, hogy valakiből jó/elismert zeneszerző válhasson?

Függ attól, hogy a zeneszerzésnek melyik ágát választja. Egy kortárs klasszikus alkotónak, amilyen én is vagyok, véleményem szerint: legalább egy hangszer alapos ismerete (ez többnyire a zongora szokott lenni), jó hallás, zeneelméleti tudás és logikus, intakt gondolkodás szükséges. Nyitottság és állandó tanulás, főleg technikai téren. Ma már fontosabb az alkotóknak, hogy milyen számítógépe és virtuális hangszerparkja (VST szoftver) van, mint, hogy milyen zongorája van otthon. Ja és a legfontosabb, jó munkabírás (főleg, ha közeleg a határideje egy-egy leadásnak…)

Foglalkozol még valamivel a zeneszerzés mellett?

Én a Svéd Egyház (Svenska Kyrka) alkalmazottja vagyok, így nem sokban térnek el hétköznapi feladataim a magyarországi orgonistákétól. Istentiszteleteken, esküvőkön, keresztelőkön, temetéseken és koncerteken játszok. Vezetek egy kicsi kórust is, velük az Istentiszteleteken szolgálunk. Van pár zongorista magánnövendékem is.

Aztán a Lalliox nevű svéd magánkiadóval kezdtünk el egy projektet, amiben én mint zongorista működök közre. Épp a napokban vettem fel több órányi anyagot, de három albumom már elérhető a nagyobb streaming szolgáltatóknál (pl. Spotify). 

https://open.spotify.com/artist/3RnbuwPhSt3rxsi8mubatm

Mit csinálsz legszívesebben szabadidődben?

Egy sarokra van tőlem az edzőterem, ahová szinte minden nap ellátogatok. A járvány előtt a boxkesztyűt vettem fel gyakran, biztonsági okokból most inkább a spinning dominál. Mivel Göteborg tengerparti város, időnként kimegyek a szigetekre sétálni, relaxálni.

Fontos számomra, hogy tartsam a kapcsolatot magyar barátaimmal az interneten és az itteniekkel személyesen, sőt szoktam nekik főzni is.

Mit jelent számodra a zene, az alkotás?

Lélegzés. Nem tudok elképzelni másfajta létformát mint amiben most vagyok.

A zenén keresztül élem meg a világot, az alkotás pedig kommunikáció. Amikor nemcsak hallgat és figyel az ember hanem beszél és bízik abban, hogy mások is hallgatják.

Hogyan jutottál ki külföldre? Ott mivel foglalkoztál?

2014 óta élek Svédországban, de én már 2012-ben egy évet Belgiumban töltöttem. Így már volt tapasztalatom abban, hogy milyen külföldön élni. Brüsszelben ösztöndíjasként csak az alkotásra fókuszáltam, ott írtam meg az operámat is.

2013-ban a Norrköping Szimfonikus Zenekar zeneszerzőversenyén vettem részt. Akkor nagyon megtetszett Svédország. Az emberek, a mentalitás és a lélegzetelállító természet. 2014-ben felvettek a Göteborgi Egyetemre, azóta élek itt. A tanulás mellett sokat koncerteztem, tanítottam és orgonáltam (többek között a göteborgi magyarok katolikus szertartásain).

Számos versenyeredménnyel büszkélkedhetsz. Mind közül melyik jelenti számodra a legnagyobb elismerést?

Az Új Magyar Fórum Zeneszerző Versenye. Bár itt csak 3. helyezést értem el, de nagyon boldog voltam, hogy a diploma művemet a Concerto Budapest kiváló zenészei Keller András vezetésével a Művészetek Palotája pompás akusztikája és szépségű termében adták elő közönségtetszést aratva.

Kutyifa Icu