Mintegy 30 évvel ezelőtt vetődött fel annak az ötlete, hogy a nagy átutazó járműforgalom miatt Soltvadkerten elkerülő út épüljön. Számtalan terv elkészülte után most került olyan helyzetbe az elképzelés, hogy hamarosan megvalósulhat a rég áhított beruházás.

-Hirdetés-

Az önkormányzat szervezésében lakossági fórumot tartottak az elkerülő útról július 2-án a Gyöngyház Kulturális Központban. Az eseményen Temerini Ferenc polgármester köszöntötte a megjelenteket, majd ismertető hangzott el a beruházásról. A város első embere elmondta, hogy az elkerülő út kiépítése szorosan kapcsolódik a „kínai vasút” terveihez. A vasúti nyomvonalat a Kiskőrösi és a Selymesi oldalon is majd felüljáróval szeli át az elkerülő út. A beruházás I. és II. ütemének megvalósulására van reális esély, amely Soltvadkert északi részét érinti. A déli oldalon tervezett III. ütem nagy valószínűséggel a közeljövőben nem épül meg, melyre egyébként a szakemberek szerint sincs jelenleg komoly szüksége a városnak.

Az elkerülő útról a NIF Zrt. részéról Kókai Péter projektvezető elmondta, hogy megépítése az I-es ütemmel kezdődik majd, melynek kiinduló szakasza a Kiskőrös-Kecel-Soltvadkert körforgalom után lesz majd párszáz méterrel Soltvadkert irányában. Itt egy hagyományos íves útcsatlakozással kapcsolódik majd az elkerülő út az 53-as számú főútvonalhoz. A további csatlakozási pontokon – ahol az elkerülő út keresztez valamilyen aszfalt útszakaszt – körforgalmak lesznek és a Selymesi útra majd szintén egy hagyományos íves útcsatlakozással kapcsolódik. A II. ütem azért nem épülhet most meg, mert a „kínai vasút” miatt a Selymesi részen a nyomvonal változhat. Itt a vasúti síneknél egy olyan kanyarulat van jelenleg, amely valószínűleg nem felel meg a 160 km/h-val közlekedő vasúti szerelvény biztonságos közlekedésének. Itt az elképzelések szerint „nyomvonal kiegyenesítést terveznek”, mely pontos ismerete után lehet majd az elkerülő út pontos tervrajzát elkészíteni a vasutat keresztező felüljáróval együtt.

A térség országgyűlési képviselője Font Sándor tájékoztatta a jelenlévőket a beruházás kivitelezési folyamatáról. Elmondta, hogy a műszaki kivitelei tervek idén augusztus és december hónapok között készülhetnek el. Amikor ez engedélyezésre került, akkor írhatja ki a NIF Zrt. a kivitelezési közbeszerzésre a pályázati felhívást. Mire ez jogerőre emelkedhet az úgy fél évre tehető és ezt követően 2021. augusztus és szeptember hónapok környékén lehet olyan állapotban a beruházás, hogy a kivitelezőnek átadhatják a területet. Várhatóan jövő év őszétől kezdheti el a konkrét munkálatokat a kivitelező. Kiemelte, hogy az útépítéssel összefüggésben a termőföld területekkel érintett gazdálkodónak még lehetőséget biztosítanak arra, hogy a jövő évi termést betakarítsák. Megemlítette, hogy a kormányrendeletbe is belekerült már ez az útépítési program a 2021-es költségvetésben.

Az elkerülő út tervezője az Uvaterv Zrt. részéről Paulini Levente ismertette a beruházás technikai paramétereit. Elmondta, hogy a Kiskőrös-Kecel-Soltvadkert körforgalom után 776 m bekötőút épül meg. Ezt követően az I-es ütemben 8141 m, a II-es ütemben 2100 m, a III-as ütemben pedig 5034 m út épülne meg. Az északi és a déli részen is a vasútvonalat felüljáróval szelik át. A Kiskőrös felőli szakaszon régészeti lelőhelyek is vannak, amelyek feltárását is el kell végezni. Az elkerülő útszakaszon maximum 90 km/h-val lehet majd haladni és közlekedésbiztonsági szempontból az aszfaltutak kereszteződéseinél kizárólag körforgalmak lesznek. Az elkerülő út mellé párhuzamos makadám borítású földutakat terveznek kialakítani, amelyek a mostaniaknál sokkal jobban járhatók. Elhangzott, hogy ezeket a földutakat úgy építik meg, hogy minden művelt földterület elérhető legyen a gazdák számára. Az elkerülő út átlagosan 1,5 méteres kiemeléssel 12 m széles lesz, melyen két 3,5 m széles forgalmi sáv várja majd a járműveket. Az útszakasz mellett füves vízszikkasztó csapadékvízelvezető árkokat alakítanak ki, terveznek fásítást és szükség szerint átfolyókat építenek. Az árkokkal, telepített zöld növényzettel együtt az út 20-22 m széles területet foglal majd el.

A fórumon elhangzott lakossági észrevételekkel kapcsolatban válaszolták meg a tervezők, hogy a kerékpárutak nyomvonala marad mindenütt az eredeti helyén. A Vadkerti-tóra vezető kerékpárút a tervek szerint majd aluljáróval fogja keresztezni az elkerülő utat és csak a Selymesi útnál kell egy kicsit komolyabb útkorrekciót végrehajtani. Minden körforgalom közvilágítással felszerelt, sötétben is jól belátható lesz. A lakosok közül Hollós Károly megjegyezte, hogy az elkerülő út miatt több 100 ha mezőgazdasági földterület lesz szétszabdalva és szerinte a helyi vállalkozások sem örülnek igazán annak, hogy nem lesz a városban átmenő forgalom. Vállalkozói oldalról közelítette meg az elkerülő út kérdését a Szent Korona Cukrászda vezetője Szervánszky László, aki szerint a beruházás megvalósulása neki bevétel kiesést fog eredményezni.

Filus Tibor

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (55 db kép)