Folytatjuk sorozatunkat melyben a kiskőrösi oktatási intézmények új munkatársait mutatjuk be. Hajósné Hertl Edit a Kiskőrösi Óvodák Thököly Utcai Tagóvodájában kezdte meg munkáját.

A több mint 20 éve nevelő munkát végző óvodapedagógussal beszélgettünk.

Hogyan alakult a pályád?

-Hirdetés-

– Pályaorientációmat édesanyám segítette, aki elkötelezett gyógypedagógusként, példaértékű szakmai munkásságával szinte észrevétlen módon terelgetett a pedagógus pálya felé. Mivel a középiskola befejezését követően nem kezdtem el azonnal a főiskolai tanulmányaimat, az utam az akkori Speciális Iskolába, a mai Kiskőrösi EGYMI elődjébe sodort, ahol képesítés nélküli napközis nevelőként tevékenykedtem. Ekkor véglegesen eldőlt a sorsom, hiszen ebben a nevelőtestületben kaptam először ízelítőt a szakma iránti elkötelezettségből, az innovatív szemléletből. Vonzott a gyógypedagógus szakma, de először az alapok elsajátításánál szerettem volna kezdeni.

Az államvizsgát követően nem is volt kérdéses számomra, hogy az akkor már új épületbe költözött, és hatalmas innovációk közepén járó Kiskőrösi EGYMI kapuin fogok kopogtatni munka után. Munkám mellett gyógypedagógus diplomát szereztem.

Az intézményben töltött 19 év alatt, lehetőséget kapott több Európai Uniós pályázat szakmai vezetésére, illetve számos pályázatba kapcsolódhatott be megvalósítóként. Edit erről is mesélt nekünk.

– Hiszek a horizontális tanulás, a pedagógusok egymástól való tanulásának erejében, ezért szívesen látogattam el az évek alatt külsős intézmények nyílt napjaira, konferenciáira. Jómagam szívesen nyitottam ajtót az érdeklődő kollégák előtt és mutattam be az osztályban/csoportban folyó munkát. Továbbá műhelymunkákon, konferenciákon társelőadóként számoltam be az aktuális pedagógiai folyamatokról, fejlesztésekről.

Az óvodai nevelés mellett mi az, ami fontos számodra?

– Számomra a környezetvédelmi nevelő munka kiemelten fontos, ezért több éven keresztül tagja voltam az ökoiskolai feladatok megvalósításáért felelős teamnek, majd az ÖKO team vezetője lettem. Számos intézményen belüli és kívüli programot szerveztük az ÖKO csapattal, amelynek célja a környezettudatos gondolkodás fejlesztése volt, nemcsak a gyermek számára! Mentorpedagógusi szakirányú végzettségemnek köszönhetően, több gyakornok intézményi beilleszkedését és szakmai fejlődését segítettem.

Hogyan foglalnád össze azokat az elveket, amiket munkád során követsz?

– A pedagógus pályára lépésem óta igyekszem a szakma iránti alázattal, hivatásszeretettel, gyermekcentrikus módon végezni a feladatom. Fontos számomra, hogy inspiráló szakmai közösség, ütőképes csapat tagja lehessek, ahol a közös, újító gondolkodás a szakmai munka fő mozgatórugója. Alapvető továbbá számomra, hogy olyan körülményeket teremtsünk a mindennapokban, ahol gyermek, szülő és a pedagógus egyaránt jól érzi magát.

Egy óvónő életében naponta akadnak tündéri aranyköpések, kedves sztorik, említenél te is egyet?

– A hosszú évek alatt rengeteg mókás történet fakasztotta mosolyra a lelkemet, de a legviccesebbek mindig azok a jelenteket voltak, amelyeket nem én, hanem az ikertestvérem élt át. Tanítványaim ugyanis számtalanszor kevertek össze bennünket hasonlóságunk révén, és illedelmesen köszöntek rá az utcán, úgy hogy „Csókolom Edit néni!” Sokat nem tévedtek – ő ugyanis Judit!

Hogyan kerültél a Thököly Utcai Tagóvodába?

– Szakmai munkásságom során rendszeresen kerestem a kihívásokat, az új utakat, fejlődési irányokat. Ennek egyik fordulópontja 2020. nyara volt, amikor elfogadtam a Kiskőrösi Óvodák vezetőjének, Vlcskóné Csatlós Erzsébetnek a felkérését. Thököly úti óvoda nevelőtestületébe és annak Katica csoportjába kerültem, ahol szeptember elsejétől élvezem a gyermekek társaságát.

Egy vegyes korcsoportú csoportba kerültél, hogyan tervezed velük a közös jövőt?

– Az összetartó, remek kis csoportban 2,5 éves kortól egészen 6 éves korig szinte minden korcsoport jelen van. Mivel az egyediség, az egyéni igények, szükségletek tiszteletben tartása az eltelt évek alatt természetes volt számomra, az úgynevezett differenciálást- legyen életkor vagy képesség szerinti, hasznosítani tudom csoportbeli munkám során. Jövőbeni kiemelt céljaim között szerepel, a kis Katicák óvodai életének minden pillanatát széppé varázsolni.

Emellett intézményvezető helyettesi megbízást is kaptam, amihez kapcsolódó feladataimat szeretném maximálisan ellátni. Szeretnék rövid időn belül az intézmény teljes értékű tagja lenni, a szervezet elkötelezett dolgozója, emellett kiváló szakmai kooperációknak, fejlesztési folyamatoknak a részese lenni.

-Berkecz Mónika-