A soltvadkerti Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI 2021-ben nyerte el Erasmus+ akkreditációját, amely immár negyedik évéhez érkezett. Az iskola 2024/2025-ös tanévre vonatkozó költségvetési kérelmét a Tempus Közalapítvány elfogadta, így ismét lehetősége nyílik az intézménynek nemzetközi tapasztalatszerzésre és fejlődésre.
A negyedik mobilitási év 15 hónapja során körülbelül 40 mobilitást tervezünk megvalósítani – beszél a részletekről Hegyi Gabriella, az Erasmus projektek egyik koordinátora. Tavasszal két diákmobilitási program indult – egy Portugáliában és egy Ausztriában–, melyek során összesen 24 diákunk vett részt különböző szakmai és kulturális projekttevékenységekben.
Tanáraink sem maradnak ki a programból: három kollégánk egy spanyol partneriskolával, 2 munkatársunk pedig egy bécsi iskolával dolgozik együtt annak érdekében, hogy jobban megismerjük a spanyol, illetve osztrák oktatási rendszerek működését, és az ott szerzett hasznos tapasztalatokat beépítsük iskolánk mindennapi gyakorlatába. Emellett több pedagógusunk külföldi továbbképzéseken fejleszti majd szakmai tudását a nyári szünet során.
Fontos célunk, hogy új résztvevőket is bevonjunk a projektbe – legyen szó diákokról vagy pedagógusokról. A Nemzeti Iroda által megítélt 56.600 eurós támogatásnak köszönhetően mindez anyagi szempontból is megvalósíthatóvá válik.
Az eddig lezajlott mobilitásokról már olvashattak a VIRA olvasói. Most két tanárkolléga, Nagy Melinda és Hegyi Gabriella mobilitásáról számolunk be.

Tapasztalati tanulás, utazáspszichológia Barcelonában – Múlt, jelen és jövő a katalán fővárosban
Mi a különbség a turista és az utazó között? Milyen motiváció hajtja az útra kelőket? És milyen képzeletbeli bőrönddel térnek majd haza? Hogyan lehet egy országban a fenntartható turizmusra törekedni? A turizmus hogyan hat a társadalmi különbségekre? Növeli vagy csökkenti azt? Milyen a felelős utazó? Hagyjuk az élményeket a szívünkben, elménkben vagy készítsünk KECHBOOK-ot?
Ilyen és ehhez hasonló témákban értekeztünk Barcelonában egy nagyon kedves firenzei származású festőművész, pszichológus végzettségű hölgy (Marta Mandolini) koordinálásával június 23-28-ig, köszönhetően az Erasmus+ pályázatnak. A kurzus, amin részt vehettem három görög tanárral együtt, a turizmuspszichológiával foglalkozott, elméletben és gyakorlatban egyaránt, miközben felfedeztük a katalán főváros több mint kétezer éves történelmi és kulturális sokszínűségét. Megtanultunk olyan apró praktikákat, kincskereső játékokat alkalmazni, amivel fenntartható a diákok ébersége, motivációja egy-egy városnéző túrán vagy egy múzeumlátogatáson. Meditációs gyakorlatokkal megtanultunk figyelni önmagunkra és a körülöttünk lévő világ szépségeire. Örömforrásokat találtunk a gasztronómiában, a csodálatos parkok élővilágának és a híres katalán építészeti remekművek tanulmányozásában. Megízleltünk a játékosságát a felfedezésnek: kutattunk Gaudí csempék után, a múzeumban bemutatott kerítésminták után, a piacon valódi ibériai sonka után, a reptéren Joan Miró műalkotás után. Közben szinte észre sem vettük, hogy egyre gördülékenyebben beszélgettünk angol nyelven, megismertük egymás kultúráját, iskoláját, családtagjait. Észrevettük és jól kibeszéltük a társadalmi olló szétnyílását, azt, hogy szinte minden utcán látunk földön fekvő koldusokat, közben pedig pár száz méterrel odébb a világ divatmárkáit felsorakoztató utcasoron sort álltak a bejutáshoz a kőgazdagok. Rutinosan közlekedtünk a 12 féle metróvonalon, megértettük magunkat az étteremben, a piacon, sőt még a recepcióssal is jót trécseltünk az európai politikáról.
Olyan gyorsan eltelt a hét, köszönhetően a rengeteg látnivalónak, hogy szomorúan búcsúztunk el egymástól, viszont annak reményében tettük, hogy mielőbb felvesszük egymással a kapcsolatot, mert mint mondták a görög kollégák, ők is szívesen látogatnák meg iskolánkat, mert többek között a német nyelvi oktatásunk egy közös pont lehet a szakmai ismerkedésnek.
Az idei évben a helyi koordinátorom Hegyi Gabi volt, akinek köszönöm a szervezési segítséget, és innen üzenem: betartottam a tanácsát, amivel útnak indított és ami éppen egybevágott a kurzus mottójával is: Élvezd ki minden percét! (Keep calm and enjoy every moment!) Jelentem: Megvolt!
Köszönöm az iskola vezetésének és a két szervezőnek: Szűcsné Martin Erikának és Hegyi Gabriellának, hogy évek óta megteremtik a lehetőséget, hogy ilyen szakmai képzésekre eljuthassunk, ahol nemcsak a szakmai ismereteink bővülnek, hanem emocionálisan is gazdagodunk. A boldogságra, az örömre pedig mindannyiunknak szüksége van.
Írta, képek: Nagy Melinda

Egy hét Amszterdamban – Kritikus gondolkodás és mesterséges intelligencia az Erasmus+ jegyében
Az Erasmus+ program jóvoltából egy különleges tanfolyamon vehettem részt Amszterdamban, amely nemcsak szakmailag inspirált, hanem emberileg is gazdagított. A „Promoting Critical Thinking through AI” című egyhetes képzés a mesterséges intelligencia és a kritikus gondolkodás metszéspontját járta körül – mindezt egy olyan multikulturális közegben, ahol a tanulás valódi élménnyé vált.
A tanfolyam célja az volt, hogy bemutassa, hogyan lehet a mesterséges intelligenciát (különösen a generatív AI-t) pedagógiai eszközként használni az iskolai gondolkodtatás fejlesztésére. A gyakorlati workshopokon nemcsak AI-alapú eszközöket próbáltunk ki, hanem konkrét óratervezési technikákat is megismertünk, amelyek elősegítik a diákok problémamegoldó és elemző készségeinek fejlődését.
A résztvevők Európa számos országából érkeztek – Spanyolország, Németország, Reunion Szigetek, Csehország–, így az interkulturális tapasztalat is kiemelkedő volt. A közös munka, a beszélgetések és a csoportos projektek során folyamatosan tanultunk egymástól.
A tanulás mellett természetesen maradt idő a város felfedezésére is. Amszterdam nyüzsgő, mégis barátságos atmoszférája magával ragadott. A csatornák mentén tett esti séták, a Van Gogh Múzeum inspiráló világa, vagy épp egy gyors ebéd a piacon – mind hozzátették a maguk színét ehhez az élményhez.
Ez az egy hét számomra nemcsak szakmai fejlődést jelentett, hanem egyfajta szellemi frissülést is. Hazatérve új ötletekkel, kreatív lendülettel és egy AI-alapú óravázlattal gazdagodva vághatok bele a következő tanítási időszakba.

Az Erasmus+ mobilitás számomra nem „csak egy tanfolyam” volt, hanem egy ugródeszka a jövő iskolája felé.
Írta, képek: Hegyi Gabriella
