Anélkül, hogy a Magyarországról kikerült kamionosok zsebében turkálnánk, nem árt tájékozódni: kit hogyan fizetnek meg vagy nem fizetnek meg, ha kikerül Nyugatra! A német Der Spiegel c. politikai és közéleti hetilap nemrég cikket közölt a külföldi kamionosok életéről Nyugat-Európában — és nem éppen hízelgőt… Az elemző írás drasztikus különbségekről számol be a nyugat-európai és a balkáni sofőrök között. Mint írja, az uniós statisztikák szerint egy középszintű német fuvarozócég sofőrje havi 2.300 €-t kap kézhez, egy finn kollégája 2.800-at, egy dán akár 4.000 €-t. Oké, ez lehet az adórendszer függvénye is. Viszont a lengyel sofőr (amennyiben valami közép-európai leányvállalat alkalmazottja) 740, a bolgár kolléga pedig 400 Eurót tehet zsebre — tegyük hozzá! — hivatalosan.  Emellett jár, vagy járhat napidíj, étkezési hozzájárulás, szállás hozzájárulás és még ki tudja mi. Vagy csak „zsebbe valamennyi”…

-Hirdetés-

Berkecz László “Burkucz”, Soltvadkert.: Igen is meg nem is. Az igaz, hogy magyar munkavállalóként és magyar cég alkalmazottjaként kint létemkor nem vonatkoztak ránk az ottani rendelkezések, így „jogszerűen” kaphattunk a cikkben leírt, alacsonyabb bért. Sajnos. Most már szigorodtak a rendelkezések az uniós kamionos piacon. Még megéri kimenni, de már korántsem akkorák a különbségek, mint annak idején voltak.

A kamionos cégek különbözőképpen fizettek a dolgozóiknak. Valamelyiknél volt feszt pénz (állandó bér), másoknál nem, csak a megtett kilométer után fizettek. Persze ez könyvelés kérdése is. Az uniós szabályozás szerint a teljesítmény adott százalékon túl nem befolyásolhatja a bért.

Van többfajta minőségi pótlék is: a kamion fedélzeti számítógépe kimutatja a hónap (vagy akár a fuvar) végén, hogy a kalkulálthoz képest mennyi volt az üzemanyag megtakarítás ilyen esetben jár egy kis pluszpénz. Csak persze vigyázni kell a mértékkel, hogy nehogy legközelebb ehhez kalkulálják az elvárt fogyasztást!

Frei Attila „Matifou”, Tázlár: A németországi munkáért 8,5 €-t kellett volna adni, melyet a munkavállalóval alá is írattak. Aztán volt, hogy nem kapta meg a teljes összeget, mondvacsinált levonások miatt. A fizetés egy része bizony nem hivatalos (is lehet). Az is igaz, hogy a lengyel és a cseh jobban keres, mint mi. A román és bolgár sofőr viszont bármikor elviszi alacsonyabb bérért a munkát, mint a magyar. Ugyanakkor minket megbízhatóbbnak tartanak.

Szakszervezet? Voltak rá próbálkozások, de ha össze is állt valami, nem hozott nagy eredményt: a széthúzás győzött…

8,5 euro/óra a németországi sofőrminimálbér (2016-es adat, tudtommal azóta emelték), amit a németországi tartózkodás idejére biztosítani kellene a fuvaroztatónak, ez természetesen csak papíron történik meg.

A gyakorlat az, hogy nyugat-európai cégek leányvállalatokat hoznak létre Kelet-Európában. Így van belga cég szlovák rendszámmal, olasz cég román rendszámmal, stb. Jelenleg nagyon vonzó pl. szlovák leányvállaltnál dolgozni, kedvezőbb adózás, magasabb minimálbér miatt. De ennek vannak buktatói is pl, előfordul, hogy nem fizetik ki a sofőröket (konkrét példa van rá)

Nagy változás az utóbbi időben, hogy úgy próbálják a kelet-európai fuvarozókat korlátozni, hogy a minimum minden második hétvégén esedékes 45 órás pihenőidőt nem fogadják el, ha azt az autóban töltik el. Ezzel próbálják a saját fuvarozóikat helyzetbe hozni.

A magyar fuvarozás is átalakult: régen a magyar autók Magyarországról (mindenki, minden ország a saját áruját fuvarozta) indultak és ide jöttek vissza, jelenleg a nemzetközi fuvarozás szabad piac, így átalakultak a fuvarozási szokások. Gyakorlatilag vannak olyan kamionok, amelyek csak műszaki vizsgára mennek haza az illetőségi országukba. Ez azt jelenti, hogy régen üresek voltak hétvégén a parkolók, jelenleg a legtöbb európai parkoló hétvégén is tele van.

A nehézségek közé sorolnám a napi rendes pihenőhöz való parkolást, ami a fő közlekedési utakon (délnémet, északolasz, Ruhr-vidék, stb.) este 18 óra után nagyon nehéz parkolót találni.

Káposzta Lajos

MEGOSZTÁS