… az ellenőrző szervekkel, a tachográffal és még sorolhatnánk, mekkora rutin kell ahhoz., hogy valaki szabályszerűen rendszeresen célba juttasson egy-egy kamionnyi árut Európában. És még nem szóltunk a lakossági ellenszenvről, holott…

-Hirdetés-

Az interneten rengeteg videó szól a kamionosok problémáiról. A cél a munka nehézségeinek megismertetése, hogy ezáltal jobban figyeljenek egymásra a gépjárművezetők. Beszélgetőtársaim, ifj. Berkecz László (Soltvadkert) és Frei Attila (Tázlár) lassan a 2. X-et fejezik be a sofőr pályán. Úgy vélik, nyugaton sokkal toleránsabbak a kamionosokkal az emberek, tudatosítják bennük, hogy a kamionos nem ellenség, hanem az élethez szükséges dolgok szállítói, így érdemes segíteni őket. Persze mindenhol vannak korlátozások, előzési tilalmak, de állítják, hogy olyan általános tilalom, mint Magyarországon, sehol sincs. Kiemelték: szerintük nonszensz a 06-22-ig tartó időszakban az általános előzési tilalom minden két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton. Az M6-oson pl., ahol gyakorlatilag elenyésző a forgalom, ennek a betartatása és büntetése a rendőrség egyetlen dolga. Mondhatni: pénzbeszedés történik… Ez nyugaton úgy zajlik, hogy azokon a szakaszokon, és azokban az időszakokban tilos teherautóval előzni, ahol és amikor megnövekedett forgalom várható.

A német szaksajtó részletesen ír a tachográf csalásokról. Ez a készülék mágneslemezre (un. tachográfkártya) jegyzi fel, hogy mikor mennyivel ment a kamion, hol mennyit várakozott, és melyik sofőr ült a volánnál — ha esetleg négykezes a járat a nagy távolság miatt. Persze arra is utal, hogy minél délebbre és keletebbre megyünk Európában, annál többször és nagyobb mértékben fordulnak ezek elő. Az idő azonban gyakran másképp telik, mint az íróasztalnál kikalkulálták… 

B.L.: Amerre én jártam, ott tilos volt berhelni a tachográffal. Az angol, a német és a francia utakon nagyon erős az ellenőrzés. Viszont nem mondom, hogy néha nem szorultunk meg az idővel! A fuvart megrendelő cégek ugyanis nem számolnak a váratlan akadályokkal: sztrájk, dugó, baleset. A brit szigeteket a kontinenssel összekötő csalagút például néha igen belassít és — ki hinné? — a komp gyorsabb. Amikor én dolgoztam kint, még nem voltak ott ilyen mennyiségben migránsok, tehát nem tudok nagy kalandokról és támadásokról beszámolni.

F.A.: Az idővel tudni kell gazdálkodni — már amikor lehet! Például ha beállsz a telephelyre, akkor úgy állj oda, hogy legyen időd! Azaz: ne kelljen elmozdulni a kamionnal, még néhány métert sem!… Ki van ám számolva minden, persze néha csak papíron stimmelnek a számok. Az időkapus rendszerben például úgy gyártják a gépalkatrészt, hogy te odaállsz a szalaghoz, és a kamionról szedik le az egyes elemeket, majd pedig ahogy kész, már viszik is. Nincs raktározás, ide-oda pakolás és ezzel együtt munkaerő költség. Viszont nagyon nagy szervezést igényel. Amikor aztán szorít az idő, akkor ki kell találni valamit a tachográffal. Valaki persze megoldja trükközve: mágnest tesz a koronghoz, hogy ne mozduljon! A bátrabbak országúton is közlekednek így, de ha lebuknak, nagyot buknak.
A rendőr tudja, mit kell nézni egy-egy közúti ellenőrzéskor… Mi nem csináltunk ilyet.

Segíts már, nincs kamionom és nem mondom el senkinek: hogy kell csinálni? 
F.A.: Na jó: a műszer jeladójához kell tenni a mágnest. Ott hatékony, és nem is látszik.
A német-francia-olasz okos rendőr viszont fémport, vasreszeléket szór oda és ahogy elrendeződik, rögtön kitűnik, ha mágnes van ott. És akkor bizony kitiltanak azokról az utakról! Aztán aki más országokba jár (pl. a görögökhöz), ott más a gyakorlat… Ez a trükk az újabb autóknál már nem lehetséges, mert porcelánból készül a jeladó fogaskereke, amit nem tud befolyásolni a mágnes)

Hozzátenném, hogy az ellenőrzés szigorúsága eltérő lehet. Gyakori, hogy ugyanazt a hibát nem egyenlően bírálják el. Pl, pár perc túlvezetést nyugaton gyakorlatilag toleranciával kezelnek, feltéve ha egyedi az eset, és elfogadható indok van rá. Ugyanez a román, vagy a magyar hatóságoknál súlyos büntetési tétel. (Konkrét eset: vadkerti egyéni vállalkozó százezres nagyságrendű büntetést fizetett, mert telephely-ellenőrzésen kiderült, hogy kb. 15 perces túlvezetése volt, hiába mondta, hogy éjjel németben nem talált parkolót.)

Káposzta Lajos

MEGOSZTÁS