Az egyik legrégebben működő bócsai vállalkozásnál járunk. Kiskopárdi Lajos (becenevén Sanyi) autószerelő, őstermelő, kereskedő — és Dutra barát! Feleségével, Zsikla Ilonával évtizedek óta él boldog házasságban, egyengetve az útját gyermekeiknek és unokáiknak. Nincs megállás: folyamatosan érkeznek a műhelybe a lebetegedett autók, közben gyümölcstermesztés — főleg körte, amit a nagybani piacra hordanak.
- Milyen volt a kezdet?
A szüleim házában laktunk az Árpád utcában, kezdi a mester a történetet. 1979 novemberében kötöttünk házasságot. Aztán felépült ez a ház, szegényesen, hogy be tudtunk költözni. Nagy lábon nem éltünk, mindent visszaforgattunk ebbe. Ott fogtuk meg a munkát és a pénzt, ahol tudtuk. Két gyermekünk van: Hajnalka Kecskeméten optikai üzletben boltvezető, Ildikó építészmérnök, Pestszentimrén lakik családjával. Ott született meg a kis unokánk!
- Tényleg ez a legrégebb vállalkozás Bócsán?
1983 márciusában váltottam ki az ipart — gondolkodik el a házigazda. Először magánvállalkozóként, majd társas vállalkozásként működtettük az autójavító műhelyt. Talán ez a legrégebbi, folyamatosan működő vállalkozás a faluban. Autójavító műhely és alkatrész kereskedelem a profilunk. Régebben folyt autó bérbeadás és zöld kártya is. Jó néhány autószerelő is kitanult nálunk. Amikor nagy tételben folyt az autó behozatal külföldről, nagyon sok munkánk volt. Most már nincs alkalmazott: kevesebbet vállalunk, szép lassan takarékra állítom az ipart.
- Mi a műhely fő profilja?
3,5 tonnáig vállalok járműveket: személyautót és kisteherautót. A nagy nyugati márkák mind megfordultak már itt. Éppen ezért járnak ide az itt élő „tanyás németek”, főleg a nyári időszakban, amikor itt élnek és fogadják vendégeiket. A mi óradíjunk az ő viszonyaikhoz képest meglehetősen alacsony, ugyanakkor — reméljük — a minőséggel meg vannak elégedve. Évek óta motordiagnosztikát is vállalunk, a későbbiekben pedig kibővítjük a kört a klímajavításra. Az iparcikk kereskedelemre ugyancsak van igény: drótfonatok, huzalszeg, csavar, anya és alátét a legkeresettebb árucsoport.
- A lassú leállásnak, melyre utal, vajon mi lehet az oka?
Sokkal több lett a papírmunka. Emellett megváltozott az autók szervizigénye: például régebben 8.000 km-nél cseréltünk olajat, most 15-20.000 km-nél elég. A magas közterheket és költségeket nehezen lehet kitermelni. Aki hivatalosan mesterember, annak sok mindenért kell fizetnie, amit valahogy be kell építeni a munkadíjba: a számítógépes programok a diagnosztikához, a környezetvédelmi díj, a különböző kötelező felülvizsgálatok mind súlyos tízezreket visznek el.
Kiskopárdi Lajos 24 éven keresztül volt képviselő testületi tag Bócsán, ebből négy évet alpolgármesterként. Mint mondja, büszke erre az időszakra. Örömmel emlékezik vissza az óvodai alapítványra, az óvodai német nyelvoktatás beindítására. Aktívan részt vett a ravatalozó építésénél, az iskola felújításában, a kerékpárút melletti fák kivágásának és újra fásításának munkálataiban. Fontosnak tartotta a tanyasi utak karbantartását, melynél gyakran saját traktorával is dolgozott.
És akkor következzék az aktualitás: veterán traktorok Bócsán május első szombatján!
A községet rendszeresen képviseli egy csapat veterán jármű tulajdonos a közeli találkozókon. Riportalanyom külön garázsban tárolja régi traktorait, melyek között Dutra, Bührer és Same típusú egyaránt akad.
Az idén — mint minden 2. évben — lesz Dutra találkozó Bócsán. A Dumper és a Traktor szavakból összerakott márkanév magyar gyártmányú munkagép volt, melyet az 1970-es évek közepén állítottak le, központi utasításra. Ez a központ akkor Moszkva volt. A gépek viszont még mindig pöfögnek, a szakavatott kezek pedig a roncsnak minősülő, itt-ott megtalált példányokat is helyre tudják hozni. A május 5-i, a Vincze Lovardában zajló találkozó után biztos megjelenik még a csapat Kiskőrösön, Kiskunhalason és talán a fővárosban is. Név szerint említsük meg a klub bócsai tagjait, akik Bak Antal, Balogh Imre, Bócsa Mihály, Kincses Gyula, Kiskopárdi Lajos, Majer Jenő, Odrobina Miklós, Tóth Richárd és alkalmanként más személyek is.
Káposzta Lajos