Na, nem kell semmiféle erotikus dologra gondolni! Emellett persze roppant izgalmas volt az esemény, mely a következő nevet viselte: „Erőgépek ügyességi húzóversenye”. Jómagam először azt gondoltam, hogy na, itt aztán egymásnak feszülnek majd a traktorok, aztán porolnak, farolnak, rángatják a drótkötelet — egyáltalán nem veszélytelenül.Tévedtem: drótkötél volt ugyan, de a megoldás rendkívül ügyesen történt. Egy 14 tonnás Rába Steiger munkagép elejére felszereltek egy csigát, amely egy drótkötéllel forgott.
A drótkötél két végét egy-egy, egymás mellett startoló traktorhoz erősítettek. A bíró zászlójelzésére megindult a két traktor a cél irányába — húzva egymás és a Rábát is. Így erőlködve 20-30 méter után eldőlt, melyikük az erősebb. Mindez a bócsa-zöldhalmi pusztában zajlott, a szombati Dutra találkozó délutánján, nagy közönség előtt.
Az erőpróbát a kiskőrösi Dutra Baráti Kör bonyolította le, ezzel is segítve a bócsaiakat. Név szerint Belák József, Krecs Gábor és Krizsán Pál dirigálták az erőpróbát. Egyébként ha már Dutra és magyar ipar: a Rába gépgyár Győrben a kommunista világban olyan erőgépeket produkált, mellyel csak a szovjet ipar kelhetett versenyre. Igaz, ott nagyobbak az erdők és a mocsarak is. Ez a Rába 1987-ben készült és 250 lóerős motorral rendelkezik. Ha pedig valamelyik traktor nagyon meglendült, a Rába leeresztette a hátulján lévő mély talajlazító vasakat, ezzel jelentősen mérsékelve az erőlködés hatásfokát.
Szóval jöttek a traktorok szép sorjában. A verseny nem helyezésre és éremre ment, csak úgy: a látványért. A versenyzők 2-3 kört „birkóztak” egymással, majd csere következett.
A műsorvezető mindenkivel bemondatta a traktor típusát és lóerejét. Egy óra elteltével két Opel is befutott: ők egymást húzva akartak versenyre kelni egy traktorral. Persze az előző percekben összeeszkábált bálamadzag nem bírta, a traktor pedig nagy porfelhő keretében egyszerűen felszántotta a tarlót a magányos személygépkocsival. De Bócsán ez is belefér.
Aztán egyszer csak jött egy Csepel katonai teherautó. Sok férfi be is mondta: na, ez ér annyit, mint egy traktor. Motorilag biztosan! Viszont a kerekek nem ilyen jellegű talajmunkára képesítették az 1972-es évjáratú műhelykocsit. És noha a traktor győzött, nagy tapsot kapott a Csepel személyzete is.
Nagy porral, nagy füsttel és jó hangulatban telt el a délután.
Káposzta Lajos