A II. János Pál Katolikus Általános Iskola és Óvoda Tázlári Tagintézményébe 126 diák jár. Az iskolában 1-8. osztályig folyik oktatás évfolyamonként egy osztályban. Az iskolai fejlesztésekről és az itt folyó munkáról, pedagógiai programjukról Petriné Bugán Barbara tagintézmény-vezetőt kérdeztük.
Milyen pedagógus és tanulói háttérrel dolgozik az iskola?
Örömmel mondhatom el, hogy az utóbbi években mintegy 10 fővel növekedett az iskolába járó tanulók létszáma. Diákjaink közül 23-an „bejárók”, akik közül 5-en Tázlár-Felsőtelepről, 16-an Soltvadkertről, 2-en pedig Pirtóról jönnek. A következő tanév kezdetétől – szeptembertől – teljes szakos ellátottság lesz az iskolában. A feladatokat 11 főállású, 2 félállású, 3 óraadó pedagógus, 3 lelkész (katolikus, evangélikus és református), valamint 6 technikai dolgozó látja el. A pedagógusok közül 7-en vannak PED II-ben és a következő tanévben ketten fognak minősülni. A tanári kar egy német nemzetiségi tanítóval is bővül majd szeptembertől Zsán Klucsóné Patyi Zsuzsanna személyében. Az ősszel két kolléganő GYES-re megy és helyettük Varga Aranka nyugdíjas tanítónő, valamint Mátyus Lajos földrajz szakos óraadó tanár érkezik. A tanév végén búcsúztattuk el nyugdíjba vonulása alkalmából Huczek Lajosné Irénkét, aki a továbbiakban történelem tanárként fog tanítani az iskolában. A pedagógusok közül a helyben lakókon kívül 5 soltvadkerti és 1 kiskunmajsai kollégánk van. Az alsó tagozatban minden osztálynak van heti 1 relaxáció órája, amely során Feriné Szamosvölgyi Netta szakképzett tanítónőtől relaxációs technikákat tudnak elsajátítani a diákok. Az itt tanultakat a későbbiekben tudják majd a gyermekek hasznosítani a tanulásban és az élet egyéb területein is. Nagyon sok délutáni foglalkozást kínálunk az ide járó gyermekeknek, mint társastánc, citera, néptánc, énekkar, rajz, német, angol, furulya, birkózás, asztalitenisz. A legnagyobb osztálylétszám jelenleg 24 fő, de átlagban 15-16 gyermek alkot egy osztályt. Mivel nálunk kisebb gyermeklétszámról beszélhetünk az osztályokban, így családias a légkör, emmellet pedig gyermekközpontúság jellemzi az intézményt. Katolikus iskolaként működünk 2012 óta, ami által a keresztény értékek átölelik az iskola mindennapjait. Fontos számunkra az egészséges életmódra való nevelés a rendszeres sportolás és az étkezés tekintetében, de kiemelt figyelemmel vagyunk a környezetvédelemre is. A későbbiekben szeretnénk ÖKO iskola lenni, amelyhez kapcsolódóan már korábban is több programot szerveztünk. Előrelépést fog jelenteni az iskola életében, hogy szeptembertől elindul a német-nemzetiségi oktatás az iskolában felmenő rendszerben. A diákok a német nyelvet heti 6 órában fogják majd tanulni, valamint felső tagozatban új idegen nyelvként még mindez kiegészül angol nyelv oktatásával is. A tagintézmény-vezetői tisztségét most nyártól látom el. A megvalósítandó terveim között szerepel egy német partneriskolával való kapcsolat kialakítása. Jelenleg az informatika oktatás 6. osztálytól van, amit szeretnék az alsó tagozatban már bevezetni. Fontosnak tartom a vallási nevelés megerősítését, valamint a tehetséggondozó műhelymunka kibővítését.
A fejlesztések, beruházások tekintetében történt valami az iskola életében?
A Kalocsa-Kecskemét Főegyházmegyétől 1,5 millió forintot kaptunk a kerítés elkészítésére, ami által zárhatóvá vált az intézmény területe. Jelenleg egy nagyobb felújítás folyik az iskola épületén sikeres önkormányzati pályázatnak köszönhetően. A TOP „Energiahatékonyságot növelő felújítások” című pályázat keretében közel 140 millió forintból megvalósulhat az iskola külső szigetelése, a külső nyílászárók és a radiátorok cseréje augusztus végéig. Az intézmény rendelkezik egy nagyon jól felszerelt informatika teremmel, ahol 15 számítógép és 15 tablet segíti a diákok oktatását, de van ezen kívül még 6 digitális táblánk is.
A gyermekek milyen tanulmányi és sportsikereket értek el év közben?
A tehetséges gyermekek versenyeztetésére nagyon odafigyelünk és örömmel mondhatom el, hogy diákjaink szép eredményeket értek el. A sport tekintetében birkózásban Bán Panka az országos bajnokságban és a diákolimpia küzdelmeiben is a dobogó harmadik fokára állhatott fel. Az asztalitenisz diákolimpia megyei döntőjében fiú csapatunk az első lett és egyéniben Molnár Zsolt ezüstérmet szerzett. Német nyelvből a megyei döntőben elért 6. és 9. hely kiváló eredménynek számít.
A település életében, mindennapjaiban milyen szerepet játszik az iskola?
Nagyon jó a kapcsolata az iskolának az önkormányzattal és a rendezvényeket közösen összefogva tervezzük meg és szervezzük alkalmanként. A nemzeti ünnepek megemlékező műsorait a 6. és a 8. osztályosok szervezték. Az adventi gyertyagyújtás keretén belül „adventi korzót” szerveztünk, amikor a gyermekek által készített kisebb tárgyakat lehetett megvásárolni. Az iskolai rendezvényként induló „Márton napunk” mostanra már a falu programjává nőtte ki magát. Az intézmény néptánc csoportja rendszeresen fellép a különböző rendezvényeken és műsorával színesíti a programokat. Az iskolai programok megszervezésében mindenkor nagy segítségünkre van a szülői munkaközösség. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat közreműködésével az iskola 9 diákja Liechtensteinben volt januárban három hetet az ottani Vöröskereszt és Marie hercegnő támogatásának köszönhetően. A 3-4. osztályos tanulók számára a külföldön eltöltött napok jó lehetőséget adtak a német nyelv tanulására. A Határtalanul program keretében egy sikeres pályázatnak köszönhetően a 7. osztályosok Szlovákiában jártak. Az NTP pályázat segítségével 974 ezer forintot nyert az iskola az „énekes német” programra, amely keretében 15 gyermek közreműködésével két szakkört tudtunk működtetni és a diákok kétnapos budapesti kiránduláson is részt vehettek. A Tázlári DSE 440 ezer forintot nyert pályázaton, amely összegből eszközöket vásároltunk, kirándulásokat, kerékpártúrákat tudtunk szervezni. A nyáron folyamatosan szervezünk táborokat és programokat a gyermekeknek.
Filus Tibor