Vajon hogyan oldják meg a digitális távoktatást a jelenlegi helyzetben?

Mint ismeretes, Orbán Viktor miniszterelnök péntek késő este bejelentette: hónapokig meg fog változni az életünk, amihez viszont az oktatásnak is igazodnia kell. Március 16-tól új, tantermen kívüli, digitális oktatási munkarend lép életbe. Ennek megfelelően a tanulók nem mehetnek be, nem látogathatják az iskolákat. Ez merőben új eljárásrendet és módszert is igényel, ezekre javaslatokat fognak kidolgozni a következő napokban. Az oktatási intézkedések borítékolhatóak voltak, hiszen a parlamenti pártok egyeztetést tartottak: ennek egységes üzenete az volt, hogy március 16-tól a Kormány zárja be az iskolákat a koronavírus végett.

-Hirdetés-

10 akciócsoportot hoztak létre a járvány kezelésére és megelőzésének érdekében, így többek között az Oktatási Akciócsoport fogja a következő hetekben koordinálni a területet érintő ügyeket.

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy a digitális távoktatást vajon hogyan lesz technikailag és gyakorlatilag megoldható.

A mai digitális korban a a zsebre vágható okostelefonok világában már messze nem jövőbeni lehetőség ennek megvalósítása. Számos, napi szinten használt alkalmazást telepíthetünk mobileszközeikre, amely valós idejű képi megjelenést tesz lehetővé, olyanok mint a leggyakrabban használt Facetime, stb…

A kiskőrösi rendkívüli intézményvezetői megbeszélésen is kérdés volt a gyakorlati megoldás, amelyre az intézményvezetők több gyakorlati, már kipróbált és használt technikai megoldást felsoroltak. Ma már gyakorlatilag szinte valamennyi diák rendelkezik okos eszközökkel (telefon, tablet), amely a hagyományos oktatásnál ugyan sok bosszúságot okozott a tanároknak, mivel elvonta a figyelmet az órákon a gyerekeknél, azonban a jelenlegi helyzetben ezek az eszközök kiváló megoldást is adnak a digitális távoktatás megoldására.

Az iskolák vezetői elmondták, hogy a korábbi felméréseket figyelembe véve megfelelő a tanárok és a tanulók ellátottsága a napokban elinduló digitális távoktatáshoz.

A gyereknek szinte mindegyikének megfelelő telefonja van, kiválóan kezelik, sok esetben konferencia beszélgetést tartanak játék közben.  Ezekre a telefonokra már csak egy megfelelő funkciókkal fejlesztett alkalmazást kell telepíteni és máris megvalósítható a digitális távoktatás.

Ilyen lehetőség például a A SuliX egy iskolásoknak szánt magyar fejlesztésű operációs rendszer a GNOME (Professional) vagy a Red Hat (Live) felületével.

A SuliX szoftvercsomagot kifejezetten az oktatási intézmények igényeinek figyelembevételével fejlesztették ki. Készítésénél fontos szempont volt, hogy az oktatási folyamatok átfogó kezelésén túl a tanárok és a diákok számára egyaránt egységes, letisztult, felhasználóbarát kezelőfelületet, azaz valódi informatikai segítséget nyújtson. Ez a program, illetve a szerver hozzáférés a térség iskoláiban is hozzáférhető, rendszeresen használják is.

Ez rendszer iskolánként viszonylag nem is kerül sokba. Rajta keresztül akár egy teljes tanórát is meg lehet tartani az egész csoportnak egyszerre. Ez ma már gyakorlati példa. Képzéseket, konferenciákat is szerveznek, lebonyolítanak ezzel a programmal. Akár szóbeli kikérdezés is lehetséges a használatával. Jelenleg  azon dolgoznak, hogy az írásbeli vizsgáknál például időkorlátos tesztfeladatokkal, hogyan lehetnek megoldani a dolgozatokat.

Ez a program a hiányzást is tudja kezelni, adminisztrálja a hiányzókat is. Aki nem lép be a konferenciabeszélgetésbe, azt hiányzóként tartja nyilván.  Ezt le lehet tölteni a telefonokra és onnan használni. Be kell jelentkezni és már mehet is.

Emellett még számos más lehetőség is kínálkozik a mai technológia adta környezetben.

 

MEGOSZTÁS
Írta: vira