Több bejelentés is érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV), miszerint adathalászok kíséreltek megszerezni ügyfélkapus bejelentkezési és bankkártyaadatokat. A csalók nem fáradnak, újra és újra próbálkoznak. Senki ne dőljön be!

A NAV informatikai fejlesztései révén már nagyrészt elektronikusan kommunikál ügyfeleivel. Az adathalászok ezt használják ki, és megpróbálnak bizalmas információkat szerezni. A NAV nevében írt adó-visszatérítés lehetőségére felhívó elektronikus levelek, SMS-ek hibás nyelvi fordulatokat, tegező megszólítást, értelmezhetetlen szövegrészleteket tartalmaznak.

A csaló e-mailek és SMS-ek általában egy linket is tartalmaznak, ami a gyanútlan ügyfelet egy felugró űrlapra vagy honlapra vezeti.

-Hirdetés-

Az űrlapon a csalók általában a bankkártyák hátlapján található háromjegyű számot, az úgynevezett CVV/CVC kódot vagy az ügyfélkapus bejelentkezési adatokat kérik. Ha valaki megadja a bankkártyaadatait, számolnia kell azzal, hogy illetéktelenek pénzt emelhetnek le számlájáról.

Az ügyfélkapus adatokat mindenki csak a megfelelő oldalon (www.nav.gov.huwww.magyarorszag.hu) adja meg, ugyanis a csalók sokszor olyan oldalakat szerkesztenek, amelyek arculati elemeiben is rendkívül jól utánozzák a valós bejelentkezési felületeket, azonban a webcím ebben az esetben árulkodó lehet.

A NAV soha, semmilyen körülmények között nem kér bankkártyaadatokat!

A NAV értesítési gyakorlata merőben eltér a megtévesztő módszertől, a hivatal ugyanis Ügyfélkapun keresztül, illetve postán, adószámla-kivonaton értesíti az ügyfeleket a túlfizetésként megjelenő tételekről, és hivatalos honlapja a www.nav.gov.hu címen található.

A túlfizetést csak a ’17-es nyomtatvánnyal lehet visszaigényelni, „linkre kattintással” nem.

A gyanús üzenetekkel kapcsolatos további információkért, hasznos tanácsokért látogasson el a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetének (NBSZ NKI) honlapjára, írja a nav.gov.hu

Címlapkép: getty images

MEGOSZTÁS