Május 8 – 15. között a Magyar Pünkösdi Egyház Ifjúság és Családépítő Szolgálat misszióvezetőjeként egy iskolai delegációhoz csatlakozva Finnországba utazhattam, ahol a finn oktatást és a keresztény iskolák működését figyelhettem meg.
A Szilády Áron Református Gimnázium és Kollégiummal még korábban egy hosszabb távú együttműködés alakult ki, amikor Leevi Ahopeltoval az E-Compass vezetőjével, finn missziós testvérrel és a kamionjával meglátogattuk az iskolát. A floorball pályánk nagy sikert aratott, felejthetetlen nap volt…
Egy finn pünkösdi gyülekezetbe is eljutottam
Visszatérve a finn utazásunkra, három várost látogattunk meg: Helsinkit, Jyveskylát és Tamperét. Az utazás megszervezésében sokat segített Leevi Ahopelto és jyveskylai házigazdánk, Dr. Fenyvesi Kristóf és felesége, Nóra.
A Szilády Áron Református Gimnázium és Kollégium diákjai és az őket elkísérő tanárok a diák és felnőtt mobilitás megvalósítását támogató Erasmus+ program segítségével utazhattak az északi országba. A program az iskolák közötti kapcsolatfelvételt és tapasztalatcserét tűzte ki célul. Tizennégy diákkal és négy pedagógussal, Németh Istvánnal, Kiss Tamással, Beke Bettinával és Kelemenné Márkus Ágnessel ültem fel a repülőre. Varga Judit igazgató asszony felkérésére én a nemzetközi kapcsolataimmal segítettem a projekt megvalósulását.
Erasmus KA 121 – Sziládysok Finnországban – Kiss Tamás pályázati koordinátorral és Kelemenné Márkus Ágnessel beszélgetünk
Kelemenné Márkus Ágnes és Kiss Tamás pályázati szervező mesélnek a szakmai továbbképzésről és tapasztalatokról, melyet az oktatás fellegvárának tekinthető Finnországban kaptak tíz napon keresztül 2022 májusának közepén. A programban négy felnőtt és 14 sziládys diák vett részt 10 napon keresztül, melyben párhuzamosan valósult meg diákmobilitás és tanártovábbképzés is. A diákokat Beke Erzsébet titkárság vezető kísérte, míg Kiss Tamás az Erasmus akkreditált pályázati rendszer szervezője a fenntarthatóságról tájékozódott. Kelemenné Márkus Ágnes a nyelvoktatást, Németh István a természettudományok oktatását tette a fókuszba. Kísérőjük és a szervezés segítője Jánosi Ferenc a MPE ifjúság és családépítő szolgálat vezetője volt. Két finn alapfokú oktatási intézményt látogattak meg a sziládysok, ahol 1-9-es finn diákok tanulnak. Önállóság és feladatok. Mi az amit tapasztaltak, mi az amit át lehet és érdemes átvenni az ott tapasztaltakból? Mi az a STEAM – projekt alapú oktatási módszer, melyről Fenyvesi Kristóf egy halasi kötődésű Finnországban élő egyetemi oktató tájékoztatta a sziládys csapatot? A szerzett tapasztalatokat és módszereket foglalják össze riportalanyaink.
(Forrás: halasradio.hu)
Kint létem alatt vágyként fogalmazódott meg bennem, hogy jó lenne, ha a helyi pünkösdi gyülekezettel is találkozhatnék. Azt tudtam, hogy a gyülekezet korábbi pásztora, a Magyarországon is ismert finn misszionárius, Jyrki Palmi volt. A helyi gyülekezettel azonban semmi kapcsolatom nem volt. Óhajomat néhány szóban megosztottam a jyveskylai iskola tanárával, Jukka Sinnemakival, aki megígérte, hogy segíteni fog.
Mint kiderült, Jukka Sinnemaki a finn pünkösdi gyülekezet tagja, így nem okozott neki gondot, hogy felvegye a kapcsolatot a gyülekezet vezetőivel. Egy keddi reggel találkozhattam a gyülekezet lelkipásztoraival, sőt lehetőségem volt szolgálni a keddi imaalkalmon is. A Zsoltárok 78,4 alapján a jövő nemzedékért érzett felelősségünkről beszéltem.
Jánosi Ferenc mentálhigiénés szakember mesél a sziládys finnországi Erasmus + diák és tanár mobilitásról
Az Erasmus KA121 pályázat keretében megvalósuló 2022 május 8.-15.-ig tartó finnországi diák és tanár mobilitás valósult meg, melynek fő kapcsolatteremtője a finn iskolákkal Jánosi Ferenc volt. A kiutazás során az ő megfigyelési területe a spirituális, vallási területek voltak. Honnan erednek a finn gyülekezettel Feri kapcsolatai, hogyan jött létre két iskolával, valamint egy kinti egyetemmel és halasi származású finn egyetemi oktatóval, Kristóffal a kapcsolat? No és mi az a finn csoda, ami mára az anno elmaradt országot ma stabil gazdasággal bíró, oktatási eredményeiben kiváló társadalommá tette?
(Forrás: halasradio.hu)
Egy szenvedélyes pedagógus
A közép-finnországi régió meghatározó egyetemi városa Jyveskyla, ami egyúttal a tanárképzés egyetemi központja is. A jyveskylai keresztény iskolában a szakmai képzések mellett tanórákat is látogattunk, valamint a gyakorlatban is kipróbálhattuk az Experience Workshop által megvalósított úgynevezett STEAM oktatást. A STEAM egy mozaikszó, mely a tudomány, a technológia, a mérnöki képesség, a matematika és a művészet kezdőbetűiből áll össze. Célja az integrált oktatás, valamint a tantárgyak és tudományágak közötti interdiszciplináris (tudományterületek közötti kapcsolat) oktatási tapasztalatok elsajátítása.
Hétfő reggel a jyveskylai iskolába mentünk, ahol megismerhettük Jukka Sinnemakit, akiről korábban már sokat hallottam az MPE Örömhír Általános Iskola igazgatójától. A magyar származású, Finnországban dolgozó és élő egyetemi tanár, dr. Fenyvesi Kristóf mutatta be Jukka Sinnemakit, akivel évek óta dolgoznak együtt magyar és nemzetközi projektekben.
Jukka Sinnemaki munkásságát számos alkalommal elismerte már a finn oktatási rendszer. Egy szenvedélyes pedagógust ismerhettünk meg a személyében, aki magyarul is szót tudott érteni a csoportunkkal. Jukka szerint a finn oktatás csodájának titka nem csak a különleges módszerek használatában keresendő, hanem a magas szakmai felkészültségben is. Ő maga 12 tantárgyat taníthat minden korosztály részére, és még mindig aktívan tanul és kutat. Jukka sokszor ad elő más országban rendezett pedagóguskonferenciákon, ahol mindig hangsúlyozza, hogy csak úgy tudsz tanítani, ha megtanulsz kapcsolódni a diákokhoz, és ott tudsz kapcsolódni hozzájuk, ahol ők vannak. Ehhez meg kell ismernünk az ő világukat, problémáikat és életkörülményeiket.
Lógjunk a szeren
Csoportunk számára az első meglepő tapasztalat az volt, hogy az iskola bejáratnál a cipőinket le kellett vetnünk – ezzel az iskola éves szinten több, mint 10 millió forintot spórol, hiszen kevesebb a takarítani való, nincs szükség akkora takarítószemélyzetre. A gyermekek a napot zokniban töltik (állítólag ez sokkal egészségesebb is), esetleg cserecipőt vesznek fel. A másik érdekes és elgondolkodtató jelenséget az étteremben tapasztaltunk. Az ebédet ugyanis nem adagolják ki előre, hanem mindenki magának szedhet. Azt mondják, így sokkal kevesebb étel vész kárba, és ezzel is környezettudatos életre nevelik a gyermekeket. Ha már az étkezésnél tartok: rengeteg salátát esznek és sok tejet isznak. Még a McDonald’s-ban is volt külön tejautomata!
A finn gyerekeknek, de a felnőtteknek is erős a mozgásigényük. Ez megmutatkozott a tantermek berendezésében és a számtalan szabadidős sportlehetőségben is. A finn diákoknak lehetőségük van a tantermekben lévő eszközök tanóra közbeni használatára, így pl. húzódzkodhatnak a bordásfalon, vagy néhány gyakorlatot elvégezhetnek a gyűrűn, ha ezzel a figyelmüket erősíteni, a fáradtságukat pedig csökkenteni tudják.
A diákok és tanárok közös projektekben is részt vettek. A két nemzet diákjai rákényszerültek az együttműködésre, amit idegennyelven – angolul – kellett megvalósítaniuk. A 14 magyar diák az iskola normál menetrendjének megfelelően vett részt az oktatásban. Hétfőtől szerdáig, illetve pénteken 4-5 tanórát látogattak meg, ahol személyesen is belekóstolhattak a finn oktatásba. A tanórák között szerepelt matematika, természettudományok és idegennyelv, a finnen kívül svéd és orosz.
Persze nem csak tanulással töltöttük az időt. Vendéglátóink segítettek minket abban, hogy egy kicsit belekóstoljunk a finn kultúrába és életérzésbe is.
Finnországban jártunk – sziládys diákbeszámoló – Balázs Almával, Jenován Emmával és Lengyel Domonkossal beszélgetünk
A sziládys Erasmus KA121 pályázati rendszerben megvalósuló diákmobilitások egyik ékköve a Finnországi utazás és tanulmányút, melynek Helsinki, Jyveskyla, és Tampere voltak a célállomásai. A 2022 május 8-15-ig tartó utazás repülőúttal kezdődött, és fejeződött be, amely sok diáknak új élmény volt. Két általános iskolát látogatott meg a csapat, ahol 1-9.-es diákokkal barátkoztak és ismerkedtek meg, mely barátságok folytatódnak reménység szerint majd sokáig. 14 diák vett részt öt felnőtt pedagógus, és segítő szakember kíséretében. Mai adásunkban három 9-es diák számol be az ott szerzett tapasztalatokról, élményekről. Szabadság és bizalom, önállóság és felelősség. Talán e szavak jellemzik leginkább ott szerzett iskolai tapasztalataikat, miközben a finn oktatás csodáját igyekeztek megismerni.
(Forrás: halasradio.hu)
A warka torony
Egy különös projektben is részt vehettünk. A cél egy közös warka torony építése volt. Etiópia komoly vízhiánnyal küzd. Arturo Vittori olasz építész 2012-ben Etiópiába látogatott, ahol megrendítette az ivóvízért folytatott küzdelem. Megoldást akart találni erre a problémára, így született meg a warka torony ötlete. Az elnevezését az Etiópiában őshonos, óriási vad fügefa (Ficus vasta) helyi neve után kapta. A warka torony alakja egy stilizált warka-fát jelenít meg, mely a kondenzációt elősegítő speciális hálók segítségével naponta képes akár 100 liter vizet kiszivattyúzni a száraz etióp légkörből. Szóval egy ilyen tornyot kellett megépítenünk egy 4D frame modellező készlet segítségével, így az élményalapú oktatásról nem csak hallhattunk, de részt is vehettünk benne.
Gospel est a hoki vb-n
Az utazásunk második helyszíne Tampere volt. A helyi keresztény iskola egy tó partján, 22 hektáron terül el. A város felfedezésében Leevi Ahopelto és felesége, Maarit Ahopelto volt a segítségünkre. Az élményeket csak fokozta, hogy ottlétünkkor zajlott a jégkorong világbajnokság. Sajnálom, hogy személyesen nem élhettük át azt, amikor a világbajnokságon Leevi gospel estet tartott. Ilyen még sosem fordult elő, hogy egy hoki vb gospel esttel és nemzetközi hírű keresztény hokisok bizonyságtételével legyen összekötve.
Csoportunk Helsinkiben fejezte be a túrát. Itt is megismerkedtünk a város nevezetességeivel. Megtekintettük a híres sziklatemplomot és azokat a hatalmas tengerjáró hajókat, melyekkel korábban már én is utazhattam. E néhány nap alatt rengeteg élménnyel gazdagodtunk. Várom a folytatást és azt, hogy az ott tanult dolgokból minél többet meg tudjunk valósítani úgy a hazai oktatásban, mint a gyülekezeti munkában.
Írta, képek: Jánosi Ferenc
Fotógaléria: