A Határtalanul program (Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2021/1-000953) keretében 2022.06.27-07.01. között jártunk 26 diákkal Erdélyben, ahol felfedeztük a határon túli terület természeti, kulturális és történelmi kincseit, értékeit.

1.nap
-Hirdetés-

Nagyváradra érve meglátogattuk a római katolikus székesegyházat, a Fekete Sas Palotát, majd rövid megálló után a Király-hágó káprázatos látványától lenyűgözve értünk Körösfőre a Református templomba. Torockón a főtéren kicsit szétnézve, rácsodálkoztunk a Székelykőre s a szállások elfoglalása után vacsorával zártuk a napot.

1. nap

Reggeli után sétáltunk Torockón. Ez az a falu, ahol kétszer kel fel a nap és amelyet Europa Nostra díjjal is kitüntettek. Az 1231 méter magas Székelykő lábánál fekvő falu különleges építészeti jelleggel, néphagyományokkal és népi kultúrával bír. Ellátogattunk a Torockói Néprajzi múzeumba. Kolozsvárra utazva városnéző séta következett, mely során érintettük a Szent Mihály templomot, Mátyás király szobrát és szülőházát, Bocskai István szülőházát, a Farkas utcai templomot. Egy mágikus birodalmat fedeztünk fel Erdély mélyében a tordai sóbányában, majd a Tordai hasadékban tettük próbára ügyességünket.

Torockószentgyörgy határában, a falutól mindössze két kilométerre találhatók Erdély egyik legimpozánsabb középkori várának romjai. Meredek sziklafalakkal emelkedik a Havas-patak völgye fölé. A völgy lapályáról a 200méteres szintkülönbség a sziklafalak meredeksége, de komorsága miatt sokkal többnek látszik, a vár megközelíthetetlennek tünt, mi sikeresen meghódítottuk.Nagyenyeden megtekintettük a vártemplomot kívülről. Koszorút helyeztünk el az erődtemplom falánál lévő márványtáblánál. Magyarigenben megnéztük a Református templomot, megemlékeztünk Bod Péter lelkészről akit „a késő-barokk évtizedek legnagyobb magyar tudósának” tartanak.Gyulafehérváron meglátogattuk az érseki székesegyházat, melyben a Hunyadiak síremlékei, Márton Áron püspök sírja, Izabella királyné és János Zsigmond fejedelem gazdagon díszített kőszarkofágjai láthatók.Feredőgyógyon megnéztük a meleg vizű vízesést a Gyógy-patakon. Elsétálunk az egykori római fürdőkhöz is. Déván sétáltunk a városi forgatagban mielőtt Haróba a szállásunkra érkeztünk.

Dévára utazunk, felelevenítettük Kőműves Kelemenné balladáját a vár tövében. Meglátogattuk a Dévai Szent Ferenc Alapítványt, ahol jót beszélgettünk az ott élő gyerekekkel. Vajdahunyadon bebarangoltuk a várat, majd  Demsusba látogattunk egy római templomba, utána Őraljaboldogfalván néztük meg a Hátszegi-medence egyik kiemelkedő jelentőségű, XIII. századi református templomát.

1. nap

Marosillyén következett Bethlen Gábor, a legnagyobb erdélyi fejedelem szülőhelye, az egykori várkastély épen maradt lakótornya. Itt rendhagyó, izgalmas történelem órán vettünk részt. Solymos várához kaptattunk fel néhányan a nagy melegben, a többiek a vár tövében kísérték figyelemmel hegymászásunkat. Máriaradna kegytemploma után Aradon Zala György alkotását, a Szabadság-szobrot néztük meg s helyeztük el az emlékezés koszorúját. Tartalmas, élményben gazdag kiránduláson vettünk részt a pályázatnak köszönhetően.

A képeket a Határtalanul kiránduláson résztvevő pedagógusok készítették.
Szöveg: Schantlné Farkas Julianna

Fotógaléria:

Fotók megtekintése (71 db kép)