Ünnepélyes keretek között adták át a Kiskunvíz Kft. új, korszerű diszpécserközpontját Kecelen október 29-én. A beruházás a víziközmű-szolgáltatás biztonságát és hatékonyságát hivatott növelni.
A diszpécserközpont létrehozásával egy olyan modern irányítási rendszert alakítottak ki, amely a nap 24 órájában képes felügyelni a vízellátás és szennyvízelvezetés folyamatát, így gyorsabban és hatékonyabban tudnak reagálni az esetleges üzemzavarokra.

A fejlesztés részeként az új központban digitális felügyeleti és kommunikációs rendszerek segítik a munkát, amelyek révén pontosabb adatokat és valós idejű visszajelzéseket kaphatnak a szakemberek a hálózat működéséről. A korszerű technológia nemcsak az üzemeltetést teszi hatékonyabbá, hanem hozzájárul a fogyasztók biztonságos és folyamatos vízellátásához is.

Az eseményen a Kiskunsági Viziközmű-Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója Mátyus Zoltán elmondta, hogy ez a létesítmény nem csupán egy modern irányítóegység, hanem egy újabb fontos lépés az ellátásbiztonság erősítése és felhasználóik igényeinek még magasabb színvonalú kiszolgálása felé. Társaságuk 12 évvel ezelőtti megalakulása óta a diszpécseri feladatokat üzemmérnökségi szinten, széttagolva végezték, a felhasználókkal történő kapcsolattartást, információátadást sokszor több lépcsőn keresztül, többszöri telefonálgatást követően tudták biztosítani.

Az integrációt követően a Nemzeti Vízművek Zrt. működtetői eszközök fejlesztésére adott anyagi támogatásával lehetőség nyílt egy korszerű diszpécserközpont létrehozására. Az elképzeléseket, terveket a tettek követték és egy széles összefogás eredményeképpen elindult a kivitelezés.

A fő cél a nagy területen elhelyezkedő települések víziközműrendszereinek egy közös diszpécserközpontba integrálása, az információbiztonság, valamint a hibaelhárítás egységes kezelésének és irányításának biztosításával. A központban 2 munkaállomás létesült, külön ivóvizes és külön szennyvizes. A kialakításnál kiemelt figyelmet fordítottak a redundáns kommunikációs hálózatokra, valamint a villamosenergia-ellátásra. A kialakítás fontos szempontjai között szerepelt az innovatív megoldások alkalmazása és ergonomikus munkaállomások kialakítása a diszpécser kollégák számára. Ők nyolcan a nap 24 órájában 54 településen több mint 170 ezer fogyasztó számára biztosítják az ivóvízellátás és a szennyvízszolgáltatások teljes felügyeletét, a biztonságos üzemeltetést. A kommunikáció nagy rendelkezésre állású, tartalék útvonalakkal ellátott bérelt vonali internetkapcsolaton folyik, így hiba esetén is fennmarad az összeköttetés. A koncentrátorok egymást is látják, ezért a központi szerver vagy akár a diszpécserközpont kiesésekor is képesek helyben kiszolgálni a diszpécseri igényeket — ez a rendszer egyik kulcsfontosságú üzembiztonsági eleme.
A projekttel párhuzamosan napelemek telepítésével biztosították a teljes telep energiahatékony működését. A továbbiakban folyamatosan végzik az egyes víziközmű egységek felújítását és a rendszerbe történő bekapcsolását
Kiemelte, hogy a víziközmű-szolgáltatás olyan feladat, amelyben a megbízhatóság, a gyors reagálás és a folyamatos rendelkezésre állás alapvető elvárás. Az új diszpécserközpont lehetővé teszi, hogy a hibabejelentéseket korszerű módon kezeljék, a beérkező információkat azonnal feldolgozzák és így a hibaelhárítás még hatékonyabban történhessen. Ezzel nemcsak a működésüket teszik biztonságosabbá, hanem felhasználóik mindennapjait is kiszámíthatóbbá. Ez a fejlesztés közös eredmény, amiért köszönet illeti a NÜSZ Zrt.-t az informatikai támogatásért, a külső szakembereket, kiemelve a Bácsvíz Zrt. munkatársait, akik a rendszerek beintegrálásában működtek közre, Rőth Tamást, aki a projektet szakmailag levezényelte, valamint a Kiskunvíz Kft. minden közreműködő munkatársát, a beszerzéstől a kivitelezésen át egészen az aktiválásig, akik elkötelezettségükkel magas színvonalon valósították meg a beruházást. Külön köszönetét fejezte ki Mátyus Zoltán a Nemzeti Vízművek Zrt.-nek mind szakmai, mind pedig anyagi támogatásáért, ami nélkül ez a fejlesztés nem jöhetett volna létre.

A keceli önkormányzat részéről Sendula Anita alpolgármester beszédében elmondta, hogy a víz a mindennapi életünk egyik legfontosabb, legértékesebb, és egyben egyik legérzékenyebb erőforrása. A szolgáltatás folyamatossága és biztonsága közvetlenül hat az emberek életminőségére. Éppen ezért kulcsfontosságúnak nevezte a mindennapokban, hogy a vízügyi ágazat és a fogyasztók között hatékony, gyors és megbízható kommunikációs csatorna működjön. Kiemelte, hogy ezt hivatott szolgálni az átadásra került diszpécserközpont is, amely nem csupán egy ügyfélszolgálati pont, hanem kapcsolat az emberek és a szolgáltató között, a fogyasztói bizalom megalapozója. A hívások mögött valós problémák állnak, melyek mielőbbi megoldásra várnak. Egy ilyen rendszer biztosítja, hogy a hibákhoz, észrevételekhez vagy kérésekhez a megfelelő szakemberekhez a lehető legrövidebb időn belül eljussanak. Megemlítette, hogy az új központ kialakításával 8 új munkahely jött létre városban.

Az eseményen jelent volt V. Németh Zsolt, az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára, aki beszédében elmondta, hogy Kecelen ismét egy olyan fejlesztést ünnepelhetnek, amely nemcsak a térség, hanem az egész magyar víziközmű ágazat, jövőjét szolgálja. Úgy fogalmazott, hogy itt egy olyan korszerű irányítási rendszer jött létre, amely a térség víziközmű hálózatait közös, 24 órás felügyelet alá integrálja. Ez az egységes diszpécser rendszer nemcsak a hibák gyorsabb felismerését és elállítását teszi lehetővé, hanem a megelőzést, az üzembiztonságot és az energiahatékonyságot is támogatja. Beszélt arról, hogy a víziközműnek felújítása, korszerűsítése, digitális és energetikai fejlesztések megvalósítása csak erős, állami és szakmai háttérrel lehetséges. Az elmúlt időszakban ilyen módon egyre több fejlesztés valósult meg az országban, melyek közös célja, hogy egy egységes, korszerű és fenntartható víziközmű rendszer jöjjön létre Magyarországon.

Ez a központ újabb bizonyítéka annak, hogy a térségi együttműködés és a technológiai megújulás kéz a kézben járhat a közszolgáltatások minőségének javításával. Az átadó ünnepség zárásaként a vendégek bejárhatták az új létesítményt, ahol a Kiskunvíz Kft. munkatársai bemutatták a diszpécserszolgálat mindennapi működését.

A Kiskunvíz Kft. célja, hogy a fejlesztésekkel tovább erősítse a térségi víziközmű-szolgáltatás megbízhatóságát, fenntarthatóságát és ügyfélközpontúságát.
Fotógaléria:





