Nem túlzás, ha azt mondjuk: Bócsa a dutrások fellegvára. Ez az 50-es évektől a 70-es évek közepéig nagy szériában gyártott magyar traktor még mindig kedvelt a környékén. A neve a Dumper és a Traktor szavak összevonásából keletkezett.
A gép sikeres volt és csak a korabeli tervgazdálkodás vetett véget a gyártásának: a 70-es évek közepén a KGST (a szocialista országokat tömörítő „Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa”) nem engedélyezte Magyarországon a traktorgyártást a további években. Ez a gyárbezárás (illetve akkori szóval „szocialista átszervezés”) sok embernek kenyér- és karriervesztést jelentett.Hiába Sietsz, Célba Sosemérsz
A régi Dutrákon 4 betű hirdette a gyár nevét: HSCS, azaz Hofherr Schrantz Clayton Shuttleworth. Mint a kiskunhalasi Csatári Sándor egy találkozón tréfásan megjegyezte: ezek a betűk a nép ajkán más jelentéssé formálódtak. Kicsit utalva a járművek későbbi hibáira, a fenti címben olvasható magyarázat vált általánossá…
Hogy telt az év, dutrások?
Noha van még néhány hónap 2017-ből, a kérdés lassanként bátran feltehető, hiszen a találkozók és felvonulások ideje lejárt. Noha a veterán dutrák egy része még kiveszi a részét a mezei munkákból, inkább az a jellemző, hogy a gazdák fedett helyre állnak a „féltett kinccsel” és mást használnak munkagépként.í
A bócsai szüreti felvonuláson 3 Dutra és 4-5 csettegő szerepelt — meséli a Bócsán élő Kiskopárdi Lajos, a veterán járművek nagy ismerője. Az idén többfelé jártunk a csapattal, ahol egyrészt mi mutattuk be gépeinket, másrészt rácsodálkozhatunk azokra a „gyönyörűségekre”, ami másoknak van. A tavasz Budapesten Pestszentlőrincen kezdődött, 2 Dutra és 2 csettegő képviselte Bócsát. A Hofherr–Dutra Emléktársaság meghívására érkeztünk, melyet az egykori Hofherr villa parkjában rendeztek meg. Mondhatjuk, hogy sztárvendégek voltunk az UE-28 típusú dutráinkkal és a csettegők is nem kis érdeklődést keltettek. A sorozat Kiskőrösön folytatódott Pünkösdkor, augusztusban pedig Városföldön vendégeskedtünk. Ősszel Kiskunhalason, az Undi Dezső emlékére megrendezett találkozón zárult a szezon.
Idézet a bócsai kisbíró, Kovács Nándor verséből:
Körmös traktorokkal nem győzték a munkát,
Sok jó lovat, ökröt megettek a muszkák.
„Olyan traktort kell gyártani,
Amivel hatékonyan lehet szántani.”
Először jöttek a lánctalpas Hofherr-ek,
Majd a kerekes traktorok és a dömperek.
Azután született az U-28-as traktorcsalád,
Sorozatban kezdték gyártani dutrát.
A neve, hogy honnan jött, ki tudja,
Talán a dömper és traktor szó összevonásából kapta?
Egy évre rá megérkezett egy orrnehéz,
négy kerékhajtású traktor,
S mint a széria legnépszerűbb tagja,
az UE-28-as típusjelzést kapta.
Az újabb szerzemény
A legutolsó Dutra szériatermékek egyike újult meg Bócsán az elmúlt hónapokban. Az 1975-ben gyártott Dutra 1000 Vecsésről került Kiskopárdi Lajos birtokába. Mint a mester meséli, a gép szerkezetileg jó állapotú volt, csak éppen rozsdás. Kellettek hozzá a szorgos kezek, illetve több száz munkaóra, hogy megszépüljön. Tavasztól már a találkozók sztárja lesz!
K. L.