Különös kettősséget jelent mind a mai napig, ha valaki a II. világháborús magyar részvételt kutatja. Az ellentmondások nem csupán a frontok és a nagypolitika mentén jelentkeznek, hanem a mindennapokban is.
Megyénk területét 1944 nyarán érte el a front. Kelet, majd dél felől közeledtek a szovjet csapatok. A magyar és a német hadsereg elszántan védekezett.
Az első csapást a repülő támadások mérték az országra, melyből a helyi kisember csak annyit látott, hogy megszaporodtak a légi harcok. Gyakori volt, hogy harci gépek zuhantak le, a legkülönbözőbb nációkkal a fedélzetükön. Akik pedig ezek nyomát kutatják, meglehetősen széles körből rekrutálódtak: vannak köztük egyetemet végzettek, hivatalos tudósok, kincskeresők és kalandorok egyaránt. A napokban több megemlékezés is történt e tragédiák kapcsán. Erről beszélgetünk Végső István kiskunhalasi történésszel, aki levéltári és más dokumentumok illetve visszaemlékezések alapján már több, megyénkben lezuhant repülőgép utolsó óráit felderítette. Előadásaiban a kiskőrösi járás területét is többször érinti.
-Mikor és hogyan tudod meg, hogy repülőgép roncsokat rejt a föld?
-A legutóbbi, Madarason végzett kutatási témámra egy bajai kutató hívta fel a figyelmemet, és vele kezdtünk el dolgozni. Aztán ahogy belemélyedtem, rájöttem, hogy megyeszerte sok ilyen eset volt. Az egyes településeken persze ismertek a történetek, de számos legendával megfűszerezve. Szó van néger pilótákról, amerikai katonákról és sok minden másról. Ilyen és egyéb téves információk sűrűjében kell megbirkózni a történeti valósághoz vezető úttal.
-Hány megyei településen kutattál? Ebből mennyi vezetett eredményre?
-Legalább 10 községben és városban találtunk nyomokat és jártuk be a terepet. Akasztó, Kelebia, Katymár, Madaras, Bácsbokod, Gara, Felsőszentiván stb. határában leltünk nyomokat, amiket (lengyel, magyar, angol, amerikai, német) katonai jelentések, vesztesség listák, levéltári anyagok is megerősítettek. Mindenhol biztos lezuhanási helyszíneket tudunk, illetve mindegyik történetét feldolgoztuk, rögzítettük. A többséget magyar és német vadászpilóták lőtték le. Volt köztük amerikai és angol gép is. Csak néhány helyen történt tragédia, ahol a személyzet már nem tudott kiugrani. Jó részük a solymári katonai temetőben nyugszik.
-Mi volt a legmérvadóbb: a már meglévő szakirodalom, a levéltári anyag, vagy az esetleg még élő elbeszélők és emlékezők?
-Én mindegyiket fontosnak tartom, de nyilván egy helybeli személy, aki nem is volt katona, kevésbé tud forrásul szolgálni, mint egy korabeli, hivatalos, hadi dokumentum.
A szakirodalom jelenleg igen vékony ezekben az ügyekben. A legtöbb adatot a magyar és külföldi adattárak és archívumok adják.
Konkrétumok az Akasztó határában a II. világháborúban lezuhant repülőgéppel kapcsolatban:
1944.08.10. AKASZTÓ
Egy magyar vadászgép lelőtt egy amerikai gépet, amelynek orosz személyzete volt
(a kiszállt bizottság megállapítása szerint). Az ötfős személyzet meghalt. (Ez B-25 gép lehet orosz legénységgel, Tito-járat).
„A M. Kir. szegedi V. Csendőrkerület csengődi őrs 278/1944 htsz. a. bejelentette, hogy 1944. aug. 10-én 1 órakor ellenséges repülőgép a község belterületén Páskom 487/9.sz. a lakóházra égve lezuhant, földbe fúródott és ott felrobbant.
Az eddigi megállapítás szerint a repülőgép személyzete a lezuhant gép roncsai között lelte halálát. A darabokra szétroncsolt, összeszedett emberi testrészből megállapítást nyert, hogy 2 emberi testből valók, egy talált iratból megállapítható volt, miszerint egyik személy 1922 évbeli születésű orosz állampolgár volt, a másik teljesen ismeretlen. Egyéb adatok megállapíthatóak nem voltak.”
Forrás: www.roncskutatas.hu
Repülőesemények Bácsmegye és Pest megye déli részén 1944. második felében
Forrás: www.roncskutatas.hu
1944.07.02. KUNSZENTMIKLÓS
Egy db egymotoros amerikai vadászgép a várostól délre 10 km-re lezuhant.
P51B – gyári száma: 42 106467
1944.07.02. SZALKSZENTMÁRTON
Egy 4 motoros amerikai bombázót lelőttek.
1944.07.03. SZOND
02.15. Szond határában lezuhant égve és felrobbant egy négymotoros bombázó. Személyzetéből 4 fő meghalt, 3-an ejtőernyővel kiugrottak és elfogták, majd Zomborra szállítva a honvéd állomásparancsnokságnak átadták őket.
1944.07.04. ZOMBOR
20.00-21.00 Kismilitics határában a csendőrség ejtőernyős angol pilótákat fogott el.
A pilóták pisztollyal tüzet nyitottak a járőrre. A járőr géppisztollyal visszalőtt, 89 lövést adva le. Sebesült, halott nem volt. Az ejtőernyősök megadták magukat.
1944.07.14. DUNAVECSE
Légi harcban lelőttek egy négymotoros amerikai bombázót. A személyzetéből heten benne égtek a gépben, hárman kiugrottak ejtőernyővel. A csendőrség elfogta őket, de a németek elvitték a foglyokat. (B17G – gyári száma: 42 32109)
1944.07.29. KALOCSA
22.35 órakor a város felett éjszakai légi harc volt. Valószínűleg egy ellenséges repülőgép DNY-ra 25 km-re a Duna vonalán túl lezuhant.
1944.08.10. AKASZTÓ
Egy magyar vadászgép lelőtt egy amerikai gépet, amelynek orosz személyzete volt
(a kiszállt bizottság megállapítása szerint). Az ötfős személyzet meghalt. (Ez B-25 gép lehet orosz legénységgel, Tito-járat).
1944.08.11. MAGYARKANIZSA
00,55 órakor a településtől északra, 5 km-re egy orosz gép lezuhant, elégett. Személyzetéből két fő ejtőernyőst elfogtak, a többi bent égett.
1944.08.21. SZOND
23,00 órakor egy négymotoros brit repülőgépet lelőttek. Egy pilóta bent égett a gépben. Négyen ejtőernyővel kiugrottak. A csendőrség elfogta őket.
1944.08.22. MONOSTORSZEG
Lelőttek egy négymotoros bombázót. A gép elégett. Személyzete ejtőernyővel kiugrott. Kettőt elfogtak, a többi szökésben van.
1944.08.26. BÁCSBOKOD
1 db 4 motoros angol gép lezuhant. A személyzet meghalt, elégett. Találtak: 2 db személyi igazolványt (adatait nem rögzítették), 2 db Európa térképet és 251 lírát. (HALIFAX II)
1944.08.26. LAJOSMIZSE
1 db anyagot és élelmiszert szállító amerikai (helyesen angol) szállítógépet lelőttek. Elégett. 7 fős személyzete meghalt. 5 fő bent égett a gépben, 2 fő ejtőernyővel holtan érkezett le. (HALIFAX II)
1944.08.29. KALOCSA
22,35 órakor a város felett két gép légiharcot vívott, s valószínűleg az egyik lezuhant a Duna vonalán túl DNY-25-35 km-re, erős tűz látható.
1944.08.30. BUGACPUSZTA
A magyar repülőtér ellen 8 román vadászgép alacsony támadást hajtott végre. Gyújtólövedékekkel megrongált 2 magyar gépet.
1944.08.30. KECSKEMÉT
10,30-11,00 7 román Me-109 és 2 amerikai Mustang alacsonytámadást hajtott végre a repülőtér ellen. Fedélzeti fegyverekkel felgyújtottak 5 db 6 motoros német Gigantot és
5 db német Ju 52-est. A gépek teljesen elégtek.
1944.09.01. BUGACMONOSTOR
Az ideiglenes reptér elleni támadásban 1 Gigant elégett.
1944.09.01. KECSKEMÉT
12,00 órakor a repülőteret 4 román felségjelű repülőgép támadta, 1 db Gigant elégett.
1944.09.01. BAJA
HALIFAX II. 7 fő halott.
1944.09.05. ZOMBOR
12,00 órakor bombatámadás a reptér ellen, egy német repülőgép megsemmisült.
1944.09.06. HÓDSÁG
Román vadászgépek 3 német vadászgépet lelőttek. 2 német katona meghalt,
7 megsebesült. (Me 110 G-4 éjszakai vadászok.)
1944.09.13. MADARAS (Kiskaszálló dülő)
Légiharcban 1 db négymotoros ellenséges bombázó felrobbant és lezuhant. Személyzete közül 5 fő a gépben égett.(HALIFAX II.)
„A községi orvos arról értesített, hogy 6 ismeretlen középmagas, összeégett holttest volt feltalálható a kiskaszáló dűlőben az 1944. szeptember 13-án 21 óra 15 perckor lezuhant angol négymotoros repülőgép roncsai mellett.” (88-93/1944)
1944.12.06. KEREKEGYHÁZA
P38L – gyári száma: 44 24214
1944.12.18. JAKABSZÁLLÁS
B17G – gyári száma: 42 32110
1944.12.18. BAJA (Keletre 10 mf-re)
B24L – gyári száma: 44 49259
1944.12.18. KALOCSA
B24H – gyári száma: 41 29414
1944.12.18. BAJA
B17G – gyári száma: 44 6532
Az összeállítás az alábbi források kivonataiból készült:
Bács Megyei Levéltár Állami Halotti Anyakönyveinek másodpéldányai
Dr. Pataky Iván: Repülőesemények Magyarországon a csendőrségi jelentések alapján 1944.febr.-okt.
Jánkfalvi Zoltán: Amerikai pilóták sírjának felderítése Magyarországon 1945-49.
Jánkfalvi Zoltán-Mohos Nándor: Amerikai és angol repülőgép-veszteségek Magyarország felett 1944-1945.
Pataki-Rozsos-Sárhidai: Légi háború Magyarország felett I-II.
K. L.