Halas finomságokkal és egy igazi kuriózummal, a Kodály Zoltán Művészeti Iskola növendékeinek halas témájú dalokból összeállított flashmobjával népszerűsítette a halfogyasztást az Agrármarketing Centrum és a Földművelésügyi Minisztérium a Budapesti Adventi Vásáron. A legtöbb halat Magyarországon köztudottan a karácsonyi időszakban vásárolják az emberek, a szaktárca ugyanakkor arra törekszik, hogy az év többi részében is növekedjen a halfogyasztás. Ennek érdekében az Európai Tengerügyi és Halászati Alap és Magyarország társfinanszírozásából, a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) keretében megvalósuló „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző kampány célja, hogy egy hét éves kommunikációs és marketingprogram keretében a jelenleg 6 kg fejenkénti éves halfogyasztás 2023-ra legalább 20%-kal növekedjen.
A kormány kiemelt célja a fejenkénti éves halfogyasztás növelése – mondta Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) keretében megvalósuló „Kapj rá” halfogyasztást népszerűsítő kampány sajtótájékoztatóján. 2000 óta 20 százalékkal emelkedett a halfogyasztás határainkon belül, a kormánynak az a célja, hogy 2023-ra további 20 százalékos emelkedés valósuljon meg- emelte ki az államtitkár. Emlékeztetett arra, hogy az Európai Unióban az éves fejenkénti halfogyasztás 20 kg körüli, míg országunkban ez alig haladja meg a 6 kilogramot. Nagy István arról is beszélt, hogy az akvakultúrából származó termelői árbevétel évente mintegy 12 milliárd forint. A hazai akvakultúra (a tógazdaságok és az intenzív haltermelő üzemek együttesen) étkezési célból közel 17 ezer tonna halat termel évente, míg az össztermelés megközelíti a 23 ezer tonnát, melyben a horgászcélú telepítőanyag termelés is benne van. Aláhúzta, a Magyar Halászati Operatív Program (MAHOP) mintegy 15 milliárd forintot kitevő forrásából 2,6 milliárd fordítható a halfeldolgozás feltételeinek javítására.
Daróczi László, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője a halfogyasztás egészségre gyakorolt hatásait hangsúlyozta. Mint elmondta: ”Mind az édesvízi, mind a tengeri halak húsa könnyen emészthető, jó fehérjeforrásnak számít. A halak húsa a vitaminok közül B1, B2, B12 vitaminokat, ásványi anyagok közül foszfort, nátriumot, vasat, cinket, szelént, jódot tartalmaz. A változatos és egészséges étrendbe mindenképpen ajánlott hetente legalább egy, de inkább több halas ételt illeszteni.”
Az ügyvezető emlékeztetett arra, hogy az ízletes hazai halételek minőségéről meg is bizonyosodhattak az érdeklődők az Adventi Vásár időszakában, hiszen december 16-án a Nagyvásárcsarnokban, a Fehérvári úti Vásárcsarnokban és a Rákóczi úti Vásárcsarnokban, illetve Kiskőrösön az adventi vásárban ízlelhettek halas termékeket a vásárlók. Az AMC Food Truck – kóstoltató autója pedig december 15-től 17-ig füstölt halat, halpástétomot és egyéb halas finomságot kínált Budapesten a Szent István téren is az Adventi Vásár látogatóinak. Mint elhangzott, ma az AMC és a MA-HAL együttműködési megállapodást is kötött, hogy közös erővel hatékonyabban segíthessék az akvakultúra ágazat versenyképességének javítását, a fenntartható akvakultúrás termékek ismertebbé tételét és a halfogyasztás elterjesztését.
A sajtóesemény után a résztvevők és a Vásár közönsége a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola növendékeitől a művész halálának 50., és születésének 135. évfordulója alkalmából a zeneszerző halas témájú kórusműveiből hallhattak összeállítást. Friedrich Attila, a Művészeti Iskola alapítója és művészeti vezetője a műsor előtt elmondta:
„A mai fellépés szellemiségét a kereszténység egyik legnagyobb és legszentebb ünnepe, a Karácsony és az advent ihlette. Növendékeink a hal témájú népdalokkal a halra, a keresztény szimbolikában a „lelki táplálékként” szolgáló megváltóra, így az örök élet jelképére emlékeztetnek minket.”
Az eseményen készített fotók az AMC honlapján (www.amc.hu) megtekinthetőek.
Agrármarketing Centrum
Budapest, 2017. december 20.