Január 31-ig minden banknak egységes, részletes díjkimutatást kell kiküldenie a bankszámlához kapcsolódó összes díjról (bankkártya, átutalások, hitelkártyadíjak stb.) az ügyfelei részére a megelőző 5 hónapra vonatkozóan, az egységes díjjegyzék pedig augusztus óta elérhető a bankoknál. Ezentúl minden év elején számíthatunk majd a részletes kimutatásra, amiből kiderül, mennyit és miért fizettünk nekik a számlavezetéshez kapcsolódóan.
Az új banki díjkimutatás ugyanakkor hidegzuhanyként érheti az ügyfeleket, ugyanis az alábbi táblázatban látható tételekre bontva, a legapróbb díjtételeket is összesítve, öt hónap teljes költségét egyszerre szerepeltetve kapják meg a kimutatást. Vagyis mindenki számára láthatóvá válnak a tényleges költségek, amiket az ügyfelek lehet, hogy a havi számlakivonatukon nem minden hónapban követnek figyelemmel.
Az MNB szerint a hazai bankolás drága, ezt azonban a bankok vitatják, legtöbbször a tranzakciós illetéket említve a magas díjak egyik fő okának. Ami tény: a tranzakciós illeték és annak áthárítása miatt sokkal (legalább harmadával) magasabbak a banki díjak, mint amekkora tranzakciós illeték nélkül egy versenyző piacon lenne. A legfrissebb adatok szerint ugyanis szeptemberig bezárólag a legutóbbi 12 hónapban a pénzforgalomhoz és számlavezetéshez kapcsolódó banki díjak összesen 574 milliárd forintot tettek ki, a 2019-re tervezett tranzakciós illeték bevétel pedig 228 milliárd forintot tesz ki.
Amikor januárban rácsodálkozunk a részletes kimutatásra, érdemes figyelembe venni a bankok érvelését is, amely szerint rengeteg szabálynak megfelelő, drága, ráadásul viszonylag régi (jellemzően a rendszerváltáskor vagy az évezred elején indított) számlavezető rendszereket üzemeltetnek, amelyek köré bonyolult alkalmazás-környezet is épült az évek során. Ezért hatalmas összegeket költenek üzemeltetésre és fejlesztésre, amit a díjakon keresztül porlasztanak az ügyfelekre – enélkül nem lenne számlánk, bankkártyánk, nem tudnánk utalni és nem kapnánk hitelt sem. Pedig a pénzügyi szolgáltatásokra ma már a vezetékes vízhez, internet-hozzáféréshez hasonlóan alapvető közműszolgáltatásként tekintünk.
Felpörögnek a bankváltások?
Ugyan az MNB tulajdonában lévő, a központi pénzforgalmi rendszereket üzemeltető Giro Zrt. bankváltás szolgáltatását a bankok önkéntes alapon veszik igénybe, a lakossági fizetési számlát vezető pénzforgalmi szolgáltatók döntő többsége igénybe veszi a szolgáltatást. A Giro a szolgáltatást 2016. novembere óta nyújtja, az eltelt három évben rajtuk keresztül 4113 bankváltást bonyolítottak, az idei évben 1226 bankváltás zajlott le.
A GIROBankváltás szolgáltatás keretében a Giro a korábban a Magyar Bankszövetség által ajánlásként közzétett űrlapokat alapul véve és a fizetési számlaváltást szabályozó kormányrendeletnek való megfelelést szem előtt tartva alakította ki az üzenetszabvány formátumot és az üzenetek továbbítását végző alkalmazást – árulta el kérdésünkre Balatoni Ildikó, a Giro üzleti ügyvezető igazgatója.
Egy banki ügyfél tehát az új bankjában történő számlanyitáskor minden szükséges felhatalmazást meg tud adni ahhoz, hogy a régi bankszámlája megszüntetésre kerüljön, és a számlaegyenlege, valamint a kapcsolódó megbízásai (csoportos beszedések, állandó átutalások) átkerüljenek az új bankszámlájára. A folyamat biztosítja azt is, hogy a számlaváltásról a rendszeres átutalók (például a munkáltató) értesítést kapjon.
Mint Balatoni Ildikó elmondta, nemcsak manuális, hanem szabványos üzenetformátumok excel formátumból történő betöltésére is lehetőség van a rendszerben. Az alkalmazás – a Giro által üzemeltetett, kiemelt biztonságú infrastruktúra használata mellett – többek között biztosítja a bankváltási folyamatok nyomon követhetőségét, beépített ellenőrzési funkciókkal rendelkezik, tartalmazza a címezhető pénzforgalmi szolgáltatókat, export és import funkciókra ad lehetőséget, segíti a jogszabályi határidők betartását, valamint az EU általános adatvédelmi rendeletének történő megfelelést is támogatja.
Az ügyfelek nemcsak ezen a rendszeren tudnak bankot váltani, a régi bankjuknál normál számlafelmondás keretében is meg tudják fizetési számlájukat szüntetni és egy másik banknál új számlát nyitni. Azonban ezen eljárás során mind a számára küldött átutalások, mind a számla terhelések új fizetési számlán történő kezelése az ügyfél számára egyedi egyeztetéseket igényel az érintettekkel. A régi számla által nyújtott szolgáltatások átvitele így akár több hónap után biztosítható csak.
Forrás: portfolio.hu
Kép: posta.hu