Az utóbbi években egyre inkább teret nyertek a különböző közösségi média platformok, mint a Facebook, az Instagram, vagy a TikTok. Utóbbi 2016 szeptemberében indult a musical.ly utódjaként és manapság az egyik legnépszerűbb alkalmazás a fiatalok körében.

-Hirdetés-

A Data Reportal, illetve a Business of Apps 2023. januári kimutatásai szerint a világ lakosságának 59,4%-a (4,76 billió fő) használ valamiféle közösségi média platformot, ebből kb. 1,051 billió fő TikTok felhasználó. A platform 13 éves kortól bárki számára elérhető, azonban a fiatalok védelme érdekében az üzenetküldési funkció csak 16 éves kortól használható. Bár legnagyobb arányban a 18-34 éves korosztály használja (az összes felhasználó 63,1%-a, kb. 749,4 millió fő), a 13-17 év közötti korosztály is szép számban képviselteti magát (az összes felhasználó 14,4%-a; Data Reportal, 2023; Business of Apps, 2023; Mohamed, Ngadiron, Ab Hadi & Ghani, 2023).

(Forrás: Pinterest)

A TikTok bizonyos szempontból hasonlít a többi platformhoz (pl. Facebook, Instagram), hiszen küldhetsz üzenetet más felhasználóknak, kommentelhetsz a tartalmak alá, vagy akár kedvelheted is azokat. Akkor mégis miért ilyen népszerű? A TikTok felhasználók főleg unaloműzés, szórakozás céljából használják a platformot, videókat készítenek, illetve böngésznek a feltöltött tartalmak között. Az alig pár perces videók szinte bármiről szólhatnak, táncolhatsz, énekelhetsz, főzhetsz, adhatsz divat- vagy szépségtippeket, stb. Pozitívuma, hogy a felhasználó lehetőséget kap az önkifejezésre, a kreativitás és az énhatékonyság megélésére (Montag, Yang & Elhai, 2021; Mohamed et al., 2023).

(Forrás: Pinterest)

A megtekintett tartalmakat egy algoritmus figyeli és az érdeklődésednek megfelelő további tartalmakat ajánl, ezzel fenntartva a figyelmed. A hasonló érdeklődésű fiatalok ennek köszönhetően könnyen egymásra találhatnak, barátságokat alakíthatnak ki, interakcióba léphetnek egymással. A rövid videók hasznosak, hiszen a fiatalok mindennapi elfoglaltságaik mellett is ki tudnak kapcsolódni anélkül, hogy az hosszú órákat venne igénybe (pl. egy film megnézése). Bizonyos feltevések szerint az alkalmazás akár az oktatásban és információmegosztásban (pl. egészséggel kapcsolatos információk) is hatékony lehet (Lin, 2023).

(Forrás: Pinterest)

A TikTok-nak, más közösségi média platformokhoz hasonlóan, a pozitív mellett negatív hatásai is vannak. A rövid videók amellett, hogy sokszínű kikapcsolódási lehetőséget nyújtanak, könnyen odaláncolhatják a fiatalt a telefonja elé, aminek következtében elhanyagolhatja a tanulást, így romolhatnak a tanulmányi eredményei. A platformon sokszor koruknak nem megfelelő tartalmakhoz is hozzáférhetnek, internetes zaklatás áldozataivá válhatnak, valamint a túlzott önfeltárás révén a kelleténél több személyes információt oszthatnak meg magukról. Az online platformokon is működik a társas összehasonlítás, vagyis amikor magunkat másokhoz hasonlítva értékeljük, ami negatívan hathat az önértékelésre, főleg az ebben eleve érzékenynek számító 13-18 év közötti korosztályban. Végül a TikTok-on terjedő kihívások (challange) is sok veszélyt hordoznak magukban, hiszen amellett, hogy ezek egy része teljesen ártalmatlan, sokszor komoly sérülést, vagy halált is eredményezhetnek. 2019-ben például egy egyetemista meghalt, amikor robogójával egy busznak csapódott, miközben egy társa a TikTok-ra szánt videót készített róla (Mohamed et al., 2023; Lin, 2023).

Amit tehetünk. Beszéljük át gyermekeinkkel a közösségi média használatának szabályait, az előnyöket és a veszélyeket is. Tanítsuk meg őket az internet megfelelő használatára. Figyeljünk a viselkedésük megváltozására, az őket ért negatív hatásokra és ha szükséges, forduljunk szakemberhez (Montag et al., 2021; Lin, 2023).

Írta: Kothencz Edina pszichológus, meseterapeuta

Felhasznált irodalom:

Lin, Z. (2023). Analysis of the Psychological Impact of Tiktok on Contemporary Teenagers. SHS Web of Conferences, 157. Doi: 10.1051/shsconf/202315701024

Mohamed, S. S., Ngadiron, S., Ab Hadi, S. N. I., & Ghani, M. M. (2023). How TikTok is Affecting Youth: Positive and Negative Effect on Behaviour. Asian Journal of Behavioural Sciences, 5(1), 1-10. Doi: 10.55057/ajbs.2023.5.1.1

Montag, C., Yang, H., & Elhai, J. D. (2021). On the psychology of TikTok use: A first glimpse from empirical findings. Frontiers in public health, 9, 641673. Doi: 10.3389/fpubh.2021.641673

MEGOSZTÁS
Írta: vira