Gyorsan változó világunkban olykor szükség van olyan kapaszkodókra, ötletekre vagy akár csak más nézőpontokra, amelyek segítenek eligazodni az élet bármely területén. Különösen igaz ez a gyermekeinket érintő kérdésekben, főként az elmúlt évek történései nyomán. „Új típusú alfák a családban – a Covid-gyerekek előtt és után” címmel tartott előadást Majoros Alíz Edit gyógypedagógus, szociológus, a Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kiskőrösi Tagintézményének munkatársa a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola Csengődi Általános Iskolájában.
Balatonné Velez Katalin, a csengődi iskola alsó tagozatos munkaközösség-vezetőjének ötletéből és szervezésében, kolléganője, Pivarcsiné Ladányi Bernadett segítségével született meg az a szülőket megszólító előadássorozat, amelynek első alkalmára november 27-én kora este került sor. Mint azt a pedagógusok elmondták, a korábban megvalósult nevelési hét mintájára szeretnék a szülőket gyermekeikkel kapcsolatos témákban ismeretterjesztő és gondolatébresztő programokkal segíteni.
A szakember elmondta, hogy a napjaink fogyasztáson alapuló élménygazdaságába beleszületett alfa generáció tagjai a 2010 óta születettek, akiknek mindegyike most általános iskolás. A tapasztalatok alapján világukban a céltudatosság az egyik fontos kulcsszó, mely egyenes következménye a tőlük korábban született generációk hívószavainak: az öntudatosságnak és versenyképességnek. Az alfák többségére jellemző a vezető szerepre való törekvés, a vágy a tündöklésre és az online személyiségük megjelenítésére szolgáló avatár alkalmazása. Az élvezet mint egyik életcéljuk szorosan összefügg a digitális világ adta élményekkel, mely azonban gyakran vezethet függőséghez már egészen kicsi, akár néhány hónapos (!) korban. Ez azonban mindig a szülő, a felnőtt felelőssége! A felnőtté, aki többségében „csak” digitális bevándorló vagy digitális bennszülött, s mégis az ő feladata lenne, hogy a digitális írástudó nemzedéket nevelje. Mindezt még tetézte az elmúlt években dúló világjárvány, amelynek utóhatásai – olyan posztcovid-tünetek, mint például a szorongás vagy a testképzavarok – is gyötrik a gyerekeket.
Majoros Aliz Edit rámutatott: sok esetben hiába tudjuk a tünetek okát, akkor sem mindig sikerül megváltoztatni, hiszen olyan komplexek, oly sok összetevőjük van, melyek mindegyikére nem lehetünk hatással. Mint azt a szakember elmondta, az egyes generációknak a természethez, a tudományhoz, a technikai fejlődéshez, s ezekkel összefüggésben a közösséghez, a párválasztáshoz vagy akár a halálhoz való viszonya is sokat változott az elmúlt években.
A résztvevők saját kétségeiket, tapasztalataikat is megosztották egymással és az előadóval. Az együtt gondolkodás élményén túl filmajánlóval és egy tanulságos mesével is gazdagodtak, akik éltek a lehetőséggel és elfogadták a meghívást a humort sem nélkülöző előadásra.
A programsorozat januárban folytatódik: a továbbiakban egyebek mellett a digitális bennszülöttek készségfejlesztési lehetőségeiről, a tanulási zavarokról, a teljesítményromlásról és a tehetségesekkel való tapasztalatokról is tartanak előadást a pedagógiai szakszolgálat szakemberei a csengődi iskolában.
Fotógaléria: