A 2025/2026-os nevelési év lendületesen, élményekben gazdagon indult a Tabdi Napköziotthonos Óvodában és Mini Bölcsődében. A két csoporttal, teljes létszámmal működő intézmény stabil szakmai háttérrel, szeretetteljes légkörrel és számos újdonsággal vágott neki az új tanévnek. Az intézmény életében idén kiemelt szerepet kap a környezeti nevelés, a közösségépítés és az érzelmi intelligencia fejlesztése. Mindemellett nagy örömet és szakmai elismerést jelent számukra, hogy az óvoda elnyerte a Zöld Óvoda címet, két pedagógusa pedig az „Így tedd rá!” program mintapedagógusává vált. Az interjúban többek között arról is mesélt Horváth-Hetényi Vivien intézményvezető, hogyan zajlott a beszoktatás, milyen célkitűzésekkel vágnak neki az új évnek, és mitől válik igazán különlegessé a tabdi óvoda és bölcsőde közössége.
Hogyan indult a 2025/2026-os nevelési év az intézményben? Milyen változások vagy újdonságok jellemzik az idei évet a Tabdi Napköziotthonos Óvodában és Mini Bölcsődében?
A 2025/2026-os nevelési év nyugodt, kiegyensúlyozott légkörben indult intézményünkben. Az engedélyezett maximum létszámmal (50 fővel), két csoportban kezdtük meg az idei tanévet. Szerencsésnek mondhatom intézményünket, mivel a személyi feltételek teljes mértékben adottak, stabil, elhivatott nevelőtestületünk és segítő munkatársaink biztosítják a szakmai munka folyamatosságát és magas színvonalát. Óvodánk 4 óvodapedagógussal és 2 két dajkával, bölcsődénk 1 kisgyermeknevelővel és 2 bölcsődei dajkával működik.
A gyermekek és a családok többsége már ismerősként tért vissza hozzánk ebben a nevelési évben, így az első napokban inkább az újonnan érkező kicsik beilleszkedésére fordítottunk nagyobb figyelmet. Az idei évben több újdonság is jellemzi munkánkat: bővítettük programkínálatunkat, nagyobb hangsúlyt kap a környezeti nevelés, valamint a hagyományőrzés élményszerű beépítése a mindennapokba. A 2025/2026-os nevelési év kiemelt feladataként az érzelmi intelligencia, a szociális képességek és a mentálhigiéné tudatos fejlesztését fogalmaztuk meg.
A pedagógusok folyamatos szakmai megújulásának köszönhetően új módszertani elemeket is beépítünk a nevelésbe, amelyek segítik a gyermekek sokoldalú fejlődését. A Mini Bölcsődében a családokkal való szorosabb együttműködésre, a személyes kapcsolatok erősítésére helyezzük a hangsúlyt, míg az óvodában a közösségi élmények és az önállóság fejlesztése kerül előtérbe.
Összességében az új év ígéretesen indult: a gyermekek gyorsan felvették az óvodai és bölcsődei életritmust, a szülők részéről pedig biztató visszajelzéseket kaptunk, ami megerősít bennünket abban, hogy jó irányban haladunk.
A nevelési év lendületesen, élményekben gazdagon indult. Már a harmadik napon részt vehettünk egy szüreten az SK Borászatnál, ahol a gyerekek bepillantást nyerhettek a szüret izgalmaiba. Ezt követően került sor a hagyományos szüreti napra, ahol óvodánk apraja-nagyja szerepelt, a 3 évestől a 7 évesig. Emellett intézményünk csatlakozott az állatvédelmi témahéthez, amelynek keretében egy egész hetes élményprogramot szerveztünk: a gyerekek lovagolhattak, lovaskocsiztak, és minden program az állatokról, a felelősségteljes gondoskodásról szólt. Ez a nyitás remek alapot adott az év további munkájához, és már az első napoktól örömteli élményeket nyújtott a gyermekeknek.

Hogyan zajlott a beszoktatási időszak, milyen tapasztalatokat szereztetek az új gyermekek és szülők fogadása kapcsán?
A beszoktatási időszakot idén is tudatosan, fokozatosságra és a biztonságérzet megteremtésére építve valósítottuk meg. Fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek az első óvodai élményeiket nyugodt, szeretetteljes légkörben szerezzék, hiszen ez alapozza meg a későbbi közösségi beilleszkedést és a szülők bizalmát is. A családokkal való szoros együttműködés kiemelt szerepet kapott: már harmadik éve a beszoktatási időszakot egy családlátogatás előzi meg, ahol a szülők és a pedagógusok egy kötetlenebb beszélgetés keretein belül tudják átbeszélni a gyerekek egyéni szokásait, fejlődésmenetét. A pedagógusok tanácsokkal látják el a szülőket a beszoktatás megkönnyítése érdekében, így az óvónők személyes kapcsolatot tudnak teremteni a gyermekekkel. Eddigi tapasztalataink alapján a legtöbb család él a lehetőséggel, és szívesen veszi az ilyenfajta személyes találkozást. Nem volt ez másképp az idei családlátogatások alkalmával sem.
Összességében a beszoktatási időszak gördülékenyen zajlott. Bár természetesen akadtak kisebb nehézségek – hiszen minden gyermek más tempóban válik önállóvá –, a közös munka eredményeként sikerült olyan biztonságos, elfogadó légkört kialakítanunk, amelyben a gyerekek rövid időn belül otthon érezhették magukat. Ez számunkra megerősítés abban, hogy a családokkal való partneri kapcsolat és a személyre szabott, szeretetteljes bánásmód a legfontosabb kulcsa a sikeres óvodakezdésnek.
Gratulálunk a Zöld Óvoda címhez, melyet az előző nevelési évben nyertetek el! Mit jelent ez a kitüntetés az intézmény számára?
Nagy öröm és büszkeség számunkra, hogy elnyertük a Zöld Óvoda címet. Ez a kitüntetés visszaigazolása annak a mindennapi munkának, amit a környezettudatosság és a fenntartható életmód értékeinek átadására fordítunk. A cím megerősít minket abban, hogy helyes úton járunk, és ösztönöz, hogy továbbra is példát mutassunk a gyerekeknek és a közösségnek egyaránt. Három évig viselhetjük a címet, majd újra kell pályáznunk.

Mi motivált Titeket arra, hogy pályázzatok a programra?
Az óvoda közösségét mindig is foglalkoztatta a környezettudatosság, a természet szeretete és a fenntartható életmódra való nevelés. Az intézmény infrastruktúrája is adott ahhoz, hogy a környezeti nevelés valóban megvalósuljon. Óvodánk közelében erdő és zöld területek is találhatók, amelyek remek lehetőséget biztosítanak a természetközeli élményekre. Ezeket a környezeti adottságokat rendszeresen kihasználjuk: sétákat, kirándulásokat, természetmegfigyelést szervezünk, és a gyerekek aktívan részt vesznek a kertészkedésben, a növények gondozásában. Így a fenntarthatóság és a természet szeretete szervesen része a mindennapi nevelőmunkának. Az első löketet a nyertes Óvodakert pályázat adta, aminek keretein belül mélyebben megismerkedhettünk az óvodakert kialakításának módszertanával, pedagógusaink képzésen vettek részt, és eszközöket is kaptunk a pályázat keretein belül.
A Zöld Óvoda program lehetőséget adott arra, hogy ezt a szemléletet rendszerezetten, a mindennapi tevékenységeinkben is megjelenítve erősítsük. A pályázat révén nemcsak visszaigazolást kaptunk eddigi munkánkra, hanem inspirációt is, hogy tovább fejlesszük a gyerekek környezettudatos gondolkodását, és törekedjünk arra, hogy ez a szellemiség minél jobban áthassa nevelőmunkánkat.

Milyen szemléletet, tevékenységeket vagy programokat valósítottatok meg a fenntarthatóság jegyében?
A fenntarthatóság szempontjai minden tevékenységünkben jelen vannak. A gyerekekkel szelektív hulladékgyűjtést gyakorolunk, újrahasznosított anyagokkal készítünk játékokat, kézműves tárgyakat, és rendszeresen szervezünk természetjáró, kertészkedős programokat. A témaheteink szinte mindegyikébe beépítjük az állatokat, növényeket. Ezek a tevékenységek nemcsak a környezettudatosságra nevelnek, hanem fejlesztik a gyermekek figyelmét, gondoskodó magatartását és közösségi érzésüket is.
Hogyan vonjátok be a gyerekeket, szülőket és a közösséget a környezettudatos nevelésbe?
A gyerekeket aktívan bevonjuk a mindennapi környezettudatos tevékenységekbe: ültetünk, gondozzuk a kertünket, szelektíven gyűjtjük a hulladékot, és újrahasznosított anyagokból készítünk játékokat és dekorációkat. A szülőket is folyamatosan tájékoztatjuk és bevonjuk programjainkba, például közös kertészkedéssel, erdei kirándulással.

Van-e olyan projekt vagy kezdeményezés, amire különösen büszkék vagytok ezen a téren?
Különösen büszkék vagyunk a gyerekekkel közösen létrehozott óvodai kertünkre. A kis konyhakertben a gyerekek maguk ültetik és gondozzák a növényeket, figyelik a növekedést, és tapasztalják, hogyan válik a gondoskodás eredménnyé. A szülőkkel való közös programok közül a „kertszépítő” napunkat emelném ki, ahol minden évben fantasztikus dolgok kerülnek megvalósításra a szülők segítségével. Az eddigi évek alatt ezeken a rendezvényeken készült el óvodánk konyhakertje, komposztálója, rovarhotelje, fűszer- és gyógynövénykertje, madárligete, raklap babakonyhája, virág rajztábláink, mezítlábas ösvényünk, amit mind-mind a támogató szülői közösségnek és az ügyes kezű apukáknak köszönhetünk.

Időközben az „Így tedd rá” program mintapedagógusa is lettél – hogyan fogadta ezt a hírt az óvoda közössége?
Az óvoda közössége hatalmas örömmel és büszkeséggel fogadta a hírt, hogy intézményünkből ketten is: Kissné Matusik Katalin kolleganőm és én, Így tedd rá! mintapedagógusok lettünk. Mindannyian úgy érezzük, ez közös siker, hiszen az egész nevelőtestület évek óta elkötelezetten dolgozik azért, hogy a program szellemisége a mindennapi nevelés része legyen. Ez az elismerés megerősítette bennünket abban, hogy jó úton járunk, és még nagyobb lelkesedéssel visszük tovább a hagyományőrző, élményalapú nevelés értékeit.

Mit jelent ez az elismerés számodra, illetve az intézmény szakmai munkájának megítélésében?
Számomra ez az elismerés hatalmas megtiszteltetés, ugyanakkor nagy felelősség is. Úgy érzem, hogy a befektetett munka, az évek óta tartó lelkesedés és a gyermekszeretet most valóban visszaigazolást nyert. Ugyanakkor ez nemcsak az én sikerem – az egész intézményé is. A mintapedagógus cím megerősíti, hogy jó úton járunk, és az óvodánk szakmai munkája országos szinten is értéket képvisel. Büszkék vagyunk arra, hogy Bács-Kiskun vármegyében csatlakozhattunk ahhoz az öt pedagógushoz, akik már Így tedd rá! mintapedagógusok. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy a nevünkkel tovább erősíthetjük ezt a szakmai közösséget, és hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a program értékei még több helyre eljussanak.
Mióta dolgoztok az „Így tedd rá” módszerrel, mindez hogyan illeszkedik az óvoda pedagógiai programjába?
Kiemelten 4 éve dolgozunk az Így tedd rá módszerrel, és mára szinte teljesen beépült az óvoda mindennapi életébe. Nagyon jól illeszkedik a pedagógiai programunkhoz, hiszen a néphagyományokra, a mozgásra, az élményszerű tanulásra és a közösségi értékekre épít – pontosan ezek azok az alapok, amelyekre mi is építjük nevelőmunkánkat. A program segítségével játékosan, mozgással és zenével tudjuk megismertetni a gyerekeket a magyar népi kultúrával, mindezt szeretetteljes, befogadó légkörben.

Milyen hatását látjátok a módszernek a gyermekek fejlődésében, közösségi életében?
A közös éneklés, mozgás és játék során megtapasztalják az összetartozás örömét, a hagyományos népi játékok pedig erősítik bennük az egymásra figyelést, az empátiát és a segítőkészséget. A mozgásos elemek fejlesztik a ritmusérzéket, a koordinációt és a koncentrációt, miközben a gyerekek észrevétlenül tanulnak – játékosan, jókedvvel, örömmel.
Terveztek-e bemutató foglalkozásokat, szakmai napokat vagy nyitott programokat más intézmények számára?
Igen, az idei tanévben először, tervezünk nyílt napokat az érdeklődők és a pedagógusok számára. A tanév során két alkalommal szeretnénk lehetőséget biztosítani arra, hogy betekintést nyerjenek intézményünk mindennapjaiba. Célunk, hogy bemutassuk jó gyakorlataikat, megosszuk tapasztalatainkat, és szakmai kapcsolatokat alakítsunk ki a környékbeli intézményekkel és kollégákkal. Fontosnak tartjuk a tudásmegosztást és az együttműködést, hiszen így mindannyian fejlődhetünk.
Mik az idei nevelési év fő célkitűzései?
Az idei évben egy igazán jelentős fejlesztést szeretnénk megvalósítani: óvodánk egy tornaszobával bővülne. Jelenleg az engedélyeztetés folyamata zajlik, de bízunk benne, hogy hamarosan megkezdődhetnek a munkálatok. Ez a beruházás hatalmas előrelépést jelentene intézményünk életében, hiszen nagyban hozzájárulna a gyermekek mozgásfejlesztéséhez és mindennapi tevékenységeik még színesebbé tételéhez.
Ebben az évben is kiemelt figyelmet fordítunk a pedagógusok továbbképzésére és szakmai fejlődésére. Hisszük, hogy a minőségi nevelőmunka alapja a jól felkészült, naprakész tudással rendelkező pedagógus. Fontos számunkra, hogy kollégáink folyamatosan bővítsék ismereteiket, megismerjék az új módszertani irányokat, és ezeket a gyakorlatban is alkalmazni tudják. A szakmai megújulás nemcsak a pedagógusok fejlődését szolgálja, hanem közvetlenül hat a gyermekek mindennapjaira is, hiszen a korszerű, motiváló pedagógiai eszközök révén még gazdagabb élményeket nyújthatunk számukra.
Nem titkolt célunk az Így tedd rá! Mintaintézmény cím elnyerése, amely egyben elismerése lenne annak a szakmai munkának, amit az elmúlt években végeztünk. Nagy megtiszteltetés lenne számunkra, ha Magyarországon a kilencedik intézményként viselhetnénk ezt a címet. Úgy gondoljuk, hogy ez emelné óvodánk szakmai színvonalát, és elismerésként szolgálna eddigi munkánkért.
Miben látjátok az óvoda és bölcsőde legnagyobb erősségét?
Intézményünk erőssége a közösség összetartó ereje és az a családias, barátságos légkör, amelyben minden gyermek és szülő megtalálja a helyét. Nagy hangsúlyt fektetünk a közösségi összefogásra: a szülők, a pedagógusok és a helyi közösség együttműködése biztos hátteret nyújt a mindennapokban, legyen szó közös programok szervezéséről, jótékony kezdeményezésekről vagy a környezetünk szebbé tételéről. Fontos számunkra a családbarát szemlélet, hiszen hisszük, hogy a gyermek nevelése akkor lehet igazán eredményes, ha a család és az óvoda szoros partneri kapcsolatban dolgozik együtt.
Mindennapi munkánk során a gyermekek élményekben gazdag, játékos, felfedező tevékenységeken keresztül tapasztalhatják meg a tanulás örömét. Elhivatott és innovatív pedagógusaink biztosítják, hogy mindig megújuló, korszerű módszerekkel támogassuk fejlődésüket, miközben a hagyományok és az értékek átadása is kiemelt szerepet kap. Az összetartás, a családbarát szemlélet és az élményekre épülő nevelés együttesen teremtenek olyan szeretetteljes, biztonságos közeget, amelyre mind a gyermekek, mind a szülők bizalommal támaszkodhatnak. Véleményem szerint ezek az értékek adják intézményünk legnagyobb erősségeit.

Mit üzennél a szülőknek és a helyi közösségnek az új nevelési év kezdetén?
Nagyra értékeljük a szülők bizalmát és nyitottságát, valamint a közösség segítségét, hiszen együtt vagyunk képesek arra, hogy intézményünk szeretetteljes, családias otthon legyen a gyermekek számára. Arra bátorítunk mindenkit, hogy maradjon aktív résztvevője mindennapjainknak, mert a közösen megélt élmények nemcsak a gyermekeket, hanem egész közösségünket erősítik. Minél többen vegyenek részt programjainkon, hagyják hátra a rohanó hétköznapokat és legyen ez élmény a gyerekeknek és szülőknek egyaránt.
Fotógaléria:





