Már reggeltől füstölt az üstház az udvaron Kalapos Zolinál, a Koltói Anna utcában. Kakaspörkölt készült, mégpedig nem is kis tételben. Ahogy baktattam a ház előtt, kinézett Zoli (persze nem fedetlen fővel) és már mondta is: „Ma este buli lesz nálunk, gyere el, szeretettel várunk!” És noha késő estig máshol volt dolgom, mégis beestem, úgy éjfél felé. Természetesen fényképezőgéppel, mert úgy sejtettem, lesz téma. Nem csalatkoztam.

-Hirdetés-

Sokan nem is tudják róla, hogy Sztojka a családneve — a legtöbben csak úgy ismerik: „a Kalapos”. Ruházata, életmódja és a lakás berendezése mind-mind a hagyományőrzés jegyében telik. „A kalap a cigány férfiember ékessége, ezért hordok én is mindig kalapot” — mondja Zoli büszkén. És még van valami otthonában, amire nagyon büszke: a házi oltár. De erről majd később!  

Szóval a buliról annyit, hogy javában zajlott már, mire odaértem. Zoli és asszonya, Brigitta, jó vendéglátónak bizonyultak, ami a hangulatot a legmegfelelőbb magasságba emelte. Szólt a zene, mindenki táncolt mindenkivel és némelykor a pálinka is körbejárt. Aztán egyszer csak szünet következett. „Na, Laja, akkor most zenélünk neked” — szólt az egyik férfiember. Előkerült a gitár és egy kanna, aztán rákezdték: „Kana cino shavo simas” — „Mikor kicsi legény voltam”… és milyen érdekes, hogy a dalokat a 3-5-éves, még egyáltalán nem álmos kisgyerekek is fennhangon énekelték! Közben élcelődtek, iddogáltak, rágyújtottak, vagy éppen megálltak a házi oltár szűz Máriái előtt. Volt ott egy pár Mária szobor — egyszer meg fogom őket számolni. És sokuknak az is fontos volt, hogy a házi oltár előtt fényképezzem le őket: a párokat, a kisgyereket, ami éppen volt. Ünnepeltek, táncoltak, vigadtak — ez így együtt jó, és nem kell mindent magyar ésszel értelmezni!

Ők ugyanis egy másik kultúra és egy másik nép: ők a cigányok.

Mellettünk élnek.

Káposzta Lajos

MEGOSZTÁS