A Kiskőrösi Evangélikus Középiskola Petőfi Sándor Általános Iskolájában pályaválasztási foglalkozást tartott Szabadiné Viszmeg Erzsébet a Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai szakszolgálat pályaválasztási tanácsadója.
Elmondása szerint: A mai szülők többsége elkötelezett a diákok pályaválasztásának irányában. Átérzik annak a felelősségét, hogy egy komoly döntés előtt állnak. A 14 éves gyerekek, még legtöbbször nem érettek a pályaválasztásra. Akkor tudnának jól választani, ha lenne ismeretük a munka világáról, ismernének foglalkozásokat, lehetőségük lenne betekinteni munkahelyekre. Az iskoláknak, a pályaválasztási szakszolgálatnak, a munkaügyi központnak, a kamarának nagy felelőssége van, hogy a gyerekeket ilyen lehetőségekhez juttassák; hiszen a személyes tapasztalat segít a legjobban, hogy dönteni tudjunk. A diákok sok mindenben tájékozatlanok, egy-egy foglalkozás, szakma előnyei vagy éppen hátrányai tekintetében. A problémák felmerülésekor (döntésképtelenség, önismeret hiánya, tanulási problémák, tanulási nehézségek, tanulási zavar, tanulási akadályozottság) egyéni tanácsadás keretében is van lehetősége a szülőnek segítséget kérni, hogy gyermekének sikeres legyen a pályaválasztása. Fontos része a tanácsadásnak az információközvetítés, hogy milyen támogatási lehetőségeket, ösztöndíj programokat tudnak biztosítani a középiskolák.
Az idei évben kormányzati szinten is előtérbe került a pályaválasztás. Az MTMI pályázatok célja, a pályaorientáció megerősítése, különös tekintettel a matematikai, műszaki, informatikai, természettudományos pályák választásának népszerűsítésére, mert ezeken a területeken hiány van a szakemberekből.
A pályaválasztási munka nagy részét az osztályfőnökök végzik. A szakszolgálat csoportos foglalkozásokkal tud ezekhez segítséget adni. Szakmabemutató filmekkel, önismereti tesztekkel, játékokkal fel tudja kelteni a gyerekek érdeklődését. Az elindított folyamatot az osztályfőnökök viszik tovább. Az egyik legszebb területe ennek a munkának az önismeret fejlesztése. Egy jó pályaválasztást mindig megelőzi egy jó önismeretnek a kialakulása/kialakítása. Vannak különböző alkalmak, kerekasztal beszélgetések, műhelymunkák ahol a pedagógusoknak is lehetőségük van a konzultációra. Amikor különleges pályaválasztási szándék fogalmazódik meg, amelyek helyben nem realizálódhatnak, akkor is a szakszolgálat tud segíteni.
Nagy előrelépés, ha a fent említett különböző szervezetek jobban és hatékonyabban tudnának együttműködni. Nagyon jó megoldás lehetne erre, ha az iskoláknak lenne pályaorientációs programja. Általános iskola esetében akár első osztálytól a nyolcadik osztályig szerveződnének a támogató programok. Ezekkel együtt is a család felelőssége a legnagyobb. Azoknak a gyerekeknek van könnyebb dolga a pályaválasztásban, akiknek a család sokat segít. Fontos lenne, hogy a gyermek megismerje azokat a foglalkozásokat, amelyek előfordulnak a családban. A szülő segíthetné az önismeret fejlődését, sok pozitív visszajelzéssel. Nagyobb teret kellene adni a gyerekek önállóságának, hogy jobban ki tudják magukat próbálni, akár a háztartásban, vagy a ház körüli munkák elvégzésekor, hogy minél több területen kapcsolatba kerüljenek a munka világával.
Akik nem rendelkeznek elképzeléssel, bizonytalanok saját magukkal kapcsolatban, félnek a döntéstől, kételyeik vannak a pályaválasztással kapcsolatban, forduljanak bizalommal a szakszolgálathoz!
B.M.