A középszintű történelem írásbelikkel folytatódtak ma az érettségi vizsgák a középiskolákban.
A középszintű történelemérettségi első részében az ókori Athénnal, a törökellenes küzdelmekkel, a második ipari forradalommal, a határon túli magyarsággal és a háztartások mai pénzügyeivel kapcsolatos feladatot kaptak a diákok. A második – esszéfeladatokból álló – részben pedig a trianoni béke hatásairól, a szovjet propagandáról, Szent István uralkodásáról, illetve a középkori uradalmakról írhatnak fogalmazást az érettségizők.
A középszintű írásbeli 180 percig tart, az írásbelin a vizsgázóknak egy központi feladatsort kell megoldaniuk, amelynek első része egyszerű, 12 rövid választ igénylő tesztfeladatból áll. Az írásbeli második része szöveges (kifejtendő) feladatokból áll, ahol az érettségizőknek tetszés szerint két (egy rövidebb és egy hosszabb) esszét kellett írniuk.
A vizsgázó a rendelkezésére álló időt tetszése szerint oszthatja meg az egyes feladatok között, és megoldásuk sorrendjét is meghatározhatja.
Az írásbeli feladatsort mintegy 60 százalékban a magyar, 40 százalékban pedig az egyetemes történelemhez kapcsolódó feladatok alkotják. Az összes feladat közel fele a az 1849-től napjainkig terjedő időszakra vonatkozik. Vizsgázónként szükséges segédeszköz az állami tankönyvfejlesztésért és kiadásért felelős szerv által kiadott, kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó középiskolai történelmi atlasz, amelyről a vizsgázó gondoskodik. Továbbá vizsgacsoportonként legalább három példány helyesírási szótár, amelyet a vizsgabizottságot működtető intézmény biztosít.
Szeitert Gábor szaktanár szerint, – aki 2000 óta tanít a Wattay Szakgimnáziumban- a feladatok jók, a tanulók számára is megoldhatóak voltak, habár természetesen akadtak olyan feladatok is, amelyek valamivel több tárgyi tudást igényeltek. Az esszéfeladatokról elmondta, hogy ezek a témák gyakran előkerültek az iskolai órákon, ezért aki becsületesen készült az érettségire, annak nem kell aggódnia.
A középszintű írásbeli érettségit követően a Wattay Szakgimnázium két diákját is megkérdeztem arról, hogy mennyire volt nehéz a történelemérettségi?
Először Debreczeni János (12.A) végzős tanulót kérdeztem élményiről, aki azt is elárulta nekünk, hogy szerinte a gépészetben van a jövő.
Hogy érzed, hogy sikerült a történelemérettségi?
A tesztfeladatok nem voltak nehezek, de én könnyebbekre számítottam. A rövid és a hosszú esszépárosítást meglepően jónak éreztem. Nem azt mondom, hogy könnyű volt, de meg lehetett csinálni. Az idővel jól gazdálkodtam, több mint 30 perccel az írásbeli vizsga vége előtt végeztem a feladatokkal.
Mennyit készültél az érettségire?
A próbaérettségi volt még ugye februárban, amit majdnem sikerült 5-ösre megírnom. Az órákon rengeteget készültünk az esszékre, a tesztfeladatokra. Az utolsó pár hétben pedig azzal foglalkoztunk, hogy az esszék megírásához hogyan használjuk fel a forrásokat, a szöveghez a térképet, az atlaszt, vagy hogy a hátuljában a képes kronológia mennyiben tud nekünk segíteni.
Mennyire nagy segítség az atlasz?
Az atlasz az nagy segítség, ezt a képes kronológiát a hátuljában, az előzőekhez képest nehezebb használni, hiszen ott tudni kell, hogy mit jelentenek a képek.
Merre tovább az érettségi után?
Úgy gondolom, hogy a gépészetben van a jövő. Az informatikusok álmodják és tervezik meg a gépeket, de összerakni és fizikai szinten megvalósítani a gépészek tudják. Terveim szerint még egy évet szeretnék itt maradni az iskolában technikusin, azt követően pedig szeretnék a GAMF-ra jelentkezni.
Tamaskó Zalán (12.A) végzős tanulóval is beszélgettem, aki egy percig sem aggódott ma, hiszen kedvenc tantárgya a történelem.
Hogy érzed, hogy sikerült a történelemérettségi?
Én a Jánossal ellentétben az első részt – rövid kérdés, egyszerű válasz – könnyebbnek éreztem, mivel otthon rengeteget készültem. Sokkal nehezebb feladatokat is megoldottam, így számomra meglepően könnyű volt az első rész is. A rövid és a hosszú esszé is nagyon könnyű volt szerintem. Emellett nagyon sok segítséget nyújtott az atlasz.
Melyik esszépárt választottad, miről kellett írnod?
A sztálini propagandáról és ideológiáról, valamint I. (Szent) István uralkodásáról. Mindkét témával sokat foglalkoztunk az órákon, ezért egyszerű volt mindkét témáról írnom.
Azok alapján, amit most elmeséltél, úgy érzem, hogy a kedvenc tantárgyaid közé tartozik a történelem. Így van?
Igen, hiszen Szeitert Gábor tanár úr eszméletlenül jó órákat tartott nekünk. Egyszerűen ha akartunk volna se tudtunk volna nem figyelni rá. Mivel nagyon interaktív volt egy-egy óra, az ott elhangzott viccekről és játékokról könnyedén megjegyeztünk bármit.
Miért pont a Wattay Szakgimnáziumot választottad? Te is tervezed a továbbtanulást?
Én korábban már több szakmában is gondolkodtam pl: tánctanár vagy asztalos is szerettem volna lenni, de a pszichológia iránt is érdeklődtem. Aztán szüleim és nagybátyám tanácsára a gépészetet mellett döntöttem. Választásom azért esett a Wattay iskolára, mert 14 éves koromban még nem szerettem volna elköltözni a családomtól, ezért igyekeztem egy jó iskolát keresni Kecelhez közel. Röviden, így kerültem Kiskőrösre a Wattay-ba. Az érettségi után én is szeretném még elvégezni a technikumot, majd továbbtanulni.
Az írásbeli vizsgák 2019. május 9-én a középszintű angol érettségi feladatokkal folytatódnak.
Kutyifa Icu