Egy rendhagyó kerékpártúrán tekerhettek együtt azok akik, a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeum felhívására a nyeregbe pattantak. A múzeum idén is csatlakozott a Cselekvő közösségek által meghirdetett Közösségek Hete programsorozathoz, melynek részeként május 8-án Turán István történész mutatta be a Remerenciót és a környező halmokat.

-Hirdetés-

 

A határ többi részéhez képest nem egy nagy területről van szó. Nem volt népszerű a jobbágyok körében, mert nem tartották művelésre alkalmas területnek. Az uraság viszont nem szeretett volna megválni tőle, mert jó zsíros, kövér legelők voltak rajta.

 

Régebbi vízrajzi térképeken megtalálhatóak az Ős-Duna ágak, többek között volt egy kis ér, ami egészen idáig elért, ez az úgynevezett Bősz-ér. Amíg nem történt meg az 1920-as években a DVCS-vel való lecsapolás addig ezt egy mocsaras vidéknek kell elképzelni, másrészről – és ez megfigyelhető Kiskőrös Zahora részén is – ami területek kiemelkedtek a mocsárból, az mind futóhomokos rész. Ezekben az időkben gabonát vetettek a földbe- meséli Turán István.

Ez a csatorna feltételezhetően elért a Dunáig

De azt is megtudhattuk, hogy Remerenció vasúti megálló igazából egy találkozási pont. A régi keceli út a Remerención, a Pohybui Mackó dűlőn és a Csonthalmi dűlőn keresztül vezetett. Ezen a keresztúton látható még a Pandúr halom. Ezek már térképen nem szerepelnek. Na de mi is az a Pohybui Mackó? A tótok Mackónak nevezték a lovaikat, majd később a ló szinonimája lett. Abban az időben homokosabb volt a terület, és a lovakat biztatni kellett, hogy ne akadjon el a kocsi. Tehát ez egy tót kifejezés, jelentése Indulj Mackó… gyerünk!

Szerelés nélkül nem túra a túra

Csonthalom és Ráchalom nagy kiterjedésű területeket kell elképzelni. Az 1850-es években, amikor először művelésre fogták ezeket a területeket, akkor kerültek elő az első régészethez kapcsolódó feljegyzések. Például 130 avar sírt tártak fel, illetve avar és szarmata kori leletek kerültek elő. Nagyon sok írásos anyag maradt fent, amik közül sok elveszett a második világháború viharában. Ezek a halmok szinte teljesen eltűntek, mert a keceli út építésénél nagyrészt elhordták töltésnek. Csonthalomnak viszont van olyan része, ami ma is érintetlen terület.

B.M

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (17 db kép)
MEGOSZTÁS