A KEVI Petőfi Sándor Általános Iskolája 2012 szeptembere óta világnézetileg elkötelezett evangélikus iskolaként várja a kiskőrösi és környékbeli gyerekeket 6 éves kortól. Tagintézményükben nevelési – oktatási feladataikat egységes, közös alapelvek és célok mentén, ehhez kapcsolódó tananyag és követelményrendszer alkalmazásával látják el. Legfontosabb feladatuknak a keresztény szellemiség kialakítását, a korszerű oktató-nevelő munkát és az általánost meghaladó műveltségi szint megalapozását, valamint diákjaik továbbtanulásra való felkészítését vallják.

Grausza Jánosné tagintézmény-vezető, az intézmény egykori tanulójaként és azóta is rengeteg „szállal” kötődik az iskolához. 1988-ban magyar-történelem szakos pedagógusként kezdett tanítani az intézményben. 2007 óta igazgatóként, majd tagintézmény-vezetőként látja el a feladatokat itt.
-Hirdetés-

Grausza Jánosnéval a 2018/19-es tanévben bevezetett új projektjeikről és azok eredményességéről, valamint a nyári ügyelet rendjéről beszélgettünk és közben még azt is megtudtam, hogy kik lesznek az első évfolyamosok osztályfőnökei a következő tanévben.

Grausza Jánosné, a KEVI Petőfi Sándor Általános Iskolájának tagintézmény-vezetője az iskolai évzárón

Milyen új projektek valósultak meg ebben a tanévben iskolájukban?

Az iskolánkban innovációnak számít az idei évben bevezetett kéttanítós modell, noha ez az országban már egy régebb óta alkalmazott, jól bevált gyakorlat. Azért kezdtük el alkalmazni mi is, mert nagyon magas létszámokkal indultak az elsős osztályaink (27-28 fő) és mellettük kevésnek bizonyult a pedagógiai asszisztensi segítség. A modell bevezetése egy szép példája annak, amikor pedagógusok működnek együtt a tanulók sikeres fejlődése érdekében. Lényege, hogy a megszokott iskolai gyakorlattól eltérően egy osztállyal egyszerre két pedagógus foglalkozik bizonyos órákon, mely egészen új helyzetet jelent az osztályában egyedüli szerephez szokott tanítóknak. Ugyanakkor sok előnnyel is jár, hiszen a mindennapi munkájukat is segíteni képes a tanítási folyamatban. Egyelőre első és második osztályban vezettük be, mégpedig magyar és matematika tantárgyból. A modellnek köszönhetően sokkal több idő és figyelem jut a gyerekekre, sőt szükség esetén segítenek pótolni, vagy felzárkóztatni is. Ez nagyon fontos a készségek kialakításánál, hiszen ad egyfajta biztonságot is. A következő tanévre 83 gyermek iratkozott be, tehát magas osztálylétszámokkal indulunk szeptemberben ismét. Az eredeti modellt továbbfejlesztjük a jövőben, mégpedig úgy, hogy délután a napköziben a tanulási időre szintén kéttanítós modellt vezetünk be. Döntésünket az indokolja, hogy első osztályban nagyon magas a napközibe beíratottak létszáma, szinte alig van olyan gyerek, aki nem napközis ebben a korosztályban.

A tehetség is a természet azon értékei közé tartozik, amely gondozást kíván. Nem kapálást, nyírást, permetezést, csak dús termőtalajt, odafigyelést és szabadságot a növekedéshez. Gyarmathy Éva
Ennyire mókás a nyári ügyelet

Másik nagyobb projektünk az Életpálya-építés Jó gyakorlat megvalósítása volt, melyet két kolléganőnk, Fodorné Faragó Krisztina és Pohankovics Ágnes dolgoztak ki a korábbi években TÁMOP pályázaton belül. Ezt fejlesztették tovább egyházi iskolára adaptálva és így adtuk be a fenntartóhoz jó gyakorlattá nyilvánításra, amit aztán el is fogadtak. Tehát ez a projekt, amit lényegében mi dolgoztunk ki, az egyházi intézményekben egy úgynevezett jó gyakorlattá vált, ami azt jelenti, hogy más intézményeknek és iskoláknak is be tudjuk mutatni, át tudjuk adni, ha szükségük van rá. A projekt megvalósítására pályaválasztási napot jelöltünk ki, amely ettől a tanévtől 6. tanítás nélküli munkanap adható ki az oktatási intézményekben. Reméljük, hogy a következő években más iskolák is szeretnének megismerkedni ezzel a programmal.

Egyébként a 2018/19-es tanévet, ha összegeznem kellene, csak annyit mondanék, hogy a programjaink rendben lezajlottak, tanulóink nagyon szép eredményekkel zártak. De nem csak tanultunk, hanem kirándultunk is. Egyébként ezzel kapcsolatban minden információt megtalálnak az érdeklődők iskolánk honlapján.

Terveik szerint mi várható az új tanévben?

Szeptemberben informatikai fejlesztéssel indítjuk a tanévet, mely tulajdonképpen minden evangélikus intézményben meg fog történni. Lecseréljük a számítógépeinket, új interaktív táblákat veszünk, laptopok és tanulói tabletek beszerzése is folyamatban van. Különösen a nyelvi oktatást szeretnénk ezzel segíteni. A Lengyel-ház helyére egy új iskolaszárnyat szeretnénk építtetni. Most várjuk az engedélyeket az önkormányzattól városrendezés és egyebek kapcsán és ha mindez jóváhagyásra kerül, akkor egy 3 tantermes, 6 csoportszobás iskolaépület valósulhat meg, valamilyen módon összekötve a jelenlegi épülettel. Ez nyílván egy nagy projekt, de nagyon nagy szükségünk van rá, mivel magas tanulói létszámmal működünk, ugyanakkor nagyon kevés csoportszobánk van. Ha már adódott egy ilyen lehetőség, és rendelkezésünkre állnak az anyagi források is, akkor ezt szeretnénk megcsinálni.

Mennyire népszerű a „nyári ügyelet” iskolájukban?

Ebben a tanévben 562 diákot tanítottunk, közülük mindössze 25-en jelentkeztek a nyári napközibe, mely június 17-től június 28-ig tart. Mivel nem túl magas a létszám, így a gyerekeket egy csoportba osztottuk be.  Így segítünk be azoknak a szülőknek, akik nem tudják biztonsággal elhelyezni gyermekeiket ebben a két hétben. A gyerekekkel két kolléga dolgozik felváltva, akik egy leegyszerűsített napirend mentén koordinálják ezt az időszakot. Étkeztetés nincs az iskolában, ebédelni a Szarvas Étterembe sétálnak át. A szülőknek az ebéd árának megtérítésén kívül semmilyen más kötelezettségük nincs, ezen felül tulajdonképpen csak a tízórairól és az uzsonnáról kell gondoskodniuk. Egy csoportnak kézműves tábort is szervezünk, ők különböző kézműves tevékenységeket folytatnak és különböző programokon vesznek részt.

Elismerések átadása az évzáró ünnepségen

Kik lesznek az első évfolyamosok osztályfőnökei a 2019/20-as tanévben?

Az első osztályosok osztályfőnökei 1.a.: Bajusznácsné László Tünde, 1.b.: Disztlné Markó Ibolya, 1.c.: Rakonczainé Majoros Zsuzsanna lesznek. Az a. és a c. osztályokban heti 1 órában tanulnak a gyerekek angolul, míg az 1.b, a német nemzetiségi osztály heti 6 órában tanulja a német nyelvet.

Itt emelném ki a német nemzetiségi nyelvoktatás jelentőségét: az, hogy heti 6 órában idegen nyelvet tanulhat gyermekük óriási ajándék, hiszen első osztályos korától kezdve ingyen és bérmentve teszi mindezt. Ezt szülőként kifizetni, illetve megszervezni már korántsem lenne ennyire gazdaságos. Itt említeném meg azt is, hogy szakos ellátottságunk 100%-os, intézményünkben a gyerekek oktatását 44-46 fő végzi különböző munkaviszonyban és beosztásban. Már most izgatottan várjuk azt, hogy mit hoz az új tanév, de addig is minden szerdán 8-12 óráig irodai ügyelet várja a szülőket iskolánkban, ha bármiben segítségre lenne szükségük. 2019. augusztus 26-tól pedig már teljes nyitva tartással üzemelünk majd.

Képeink a tanévzárón és egy napközis délután egyik alkalmával készültek. 

Kutyifa Icu
Fotók: Kincses Szilvi 

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (12 db kép)
MEGOSZTÁS