A tanév végeztével a Kiskunhalasi SZC Kiskőrösi Wattay Szakgimnáziuma, Szakközépiskolájának igazgatóját, Franczia Lászlót is megkértük arra, hogy összegezze nekünk a 2018/19-es tanév eredményeit, fejlesztéseit. Aki többek között azt is elmondta nekünk, hogy a Wattay iskolában lehetőség van érettségire épülő szakképesítések megszerzésére is, mint pl. pénzügyi-számviteli ügyintéző vagy CAD-CAM informatikus. Ez a sokrétű képzés mégis egyfajta egységet alkot, hiszen az iskola névadó családjának jelmondata is azt sugallja, hogy „Iuncta vis fortior”, azaz „egységben az erő”.

-Hirdetés-

 

A szakgimnáziumi, vagy a szakközépiskolai képzést választják többen oktatási intézményükben? 

A 2018/2019-es tanévben 490 tanulónk járt a Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Kiskőrösi Wattay Szakgimnáziuma Szakközépiskolája és Kollégiumába. A szakgimnáziumi képzésben 294 diák tanult, míg a szakközépiskolai tanulók száma 196 fő volt. Az utóbbi néhány évben, és különösen a 2018/2019-es tanévben a szakközépiskolai képzésre lényegesen kevesebb tanulót sikerül felvenni, mivel évről évre csökken a középiskolába felvehető tanulólétszám. Mivel Kiskőrösön, és a Kiskőrösi Járásban is csökken az általános iskolai tanulólétszám, emiatt a szakközépiskolába kevesebb tanuló marad, aki felvehető erre a típusú szakképzésre. 

Szakgimnáziumi képzésünk elméletorientált, 4+1 tanéves szakképzési forma. A 9-12. évfolyamon az általános műveltség megalapozása és az érettségi vizsgára való felkészítés folyik. Emellett szakmai elméleti és gyakorlati képzés is folyik a tanuló választása szerinti ágazatban (informatika, közgazdaság, gépészet, ügyvitel). A 12. évfolyamon a tanulók szakmai érettségi vizsgát tesznek, valamint egy szakképesítést is szerezhetnek. Az érettségi továbbtanulási lehetőséget biztosít a felsőoktatásba, (különösen a szakirányú felsőfokú intézményekbe), vagy bármelyik szakirányban való szakmai továbbtanulásra. A tanulóink többsége az érettségit követően az 5/13. évfolyamon technikus szintű szakmát tanul. A szakgimnáziumi képzés 5 tanéve alatt az érettségi mellett egy középszintű és egy technikus szintű szakképesítést (irodai informatikus, gazdasági informatikus, CAD-CAM informatikus, ügyfélszolgálati ügyintéző, irodai asszisztens, pályázati-támogatási asszisztens, pénzügyi-számviteli ügyintéző, vállalkozási és bérügyintéző, gyártósori gépész, gépgyártástechnológiai technikus) lehet megszerezni.

Szakközépiskolai képzésünk gyakorlatorientált képzési forma, mely 3+2 tanévben biztosít szakmunkás bizonyítványt és akár érettségi bizonyítványt is. A harmadik év végén a tanulók a választott szakmájukban (asztalos, eladó, épület és szerkezetlakatos, gép forgácsoló, hegesztő, vendéglátó eladó, karosszérialakatos, pincér) szakmai vizsgát tesznek, majd a döntésük alapján 2 éves, nappali rendszerű felkészítés során érettségi vizsgát tehetnek. Az 5 tanév elvégzésével a szakközépiskolai tanulók egy szakképesítést és egy érettségi vizsgát szerezhetnek. Elhelyezkedésük gyakorlatilag minden szakmában 100%-osan biztosított. A képzés biztosítja a felsőoktatási továbbtanulás lehetőségét is, amire több példa is van.

A szakközépiskolai képzésben tanulható szakképesítések listáját minden évben úgy állítjuk össze, hogy Kiskőrös város munkaerőpiaci igényeit minél nagyobb mértékben le tudjuk fedni.

De nem csak 18 éven aluli diákok oktatásával foglalkozunk, hiszen az utóbbi években jelentős számú felnőtt tanulót is kiképeztünk, ebben a tanévben összesen 84 fő tanulót. Amióta a Kiskunhalasi Szakképzési Centrumhoz tartozunk, létszámban és színvonalban is jelentősen emeltük ezt a képzési formát. Iskolánkban egy önálló alkalmazott, a felnőttoktatási és felnőttképzési referens foglalkozik ennek a tevékenységnek az irányításával, valamint felnőttoktatási és felnőttképzési információs pontot is üzemeltetünk. A 2017/2018-as tanév vizsgaidőszakában pénzügyi-számviteli ügyintéző, vállalkozási és bérügyintéző, hegesztő, irodai titkár, fitness-wellness instruktor szakmákban sikeresen szereztek képesítést nálunk a felnőttoktatásra beiratkozott tanulók. Ezen kívül oktattunk kis- és középvállalkozások ügyvezetője I. és II. szakképesítést is.

Az iskola felnőttoktatási és felnőttképzési tevékenységét rendkívül fontosnak tartom. A munkaerőpiac gyorsan változó igényeinek kielégítésében – gyakran rövidebb képzési idővel – csak a felnőttek átképzésével lehet hatékonyan segíteni. A Kormányhivatal Kiskőrösi Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztályával szoros együttműködés alakult ki az előző években, így nemcsak a felnőttoktatásba, de a felnőttképzésbe, az álláskeresők, közfoglalkoztatottak képzésébe is be tudunk kapcsolódni.

Franczia Lászlóval, a Kiskunhalasi SZC Kiskőrösi Wattay Szakgimnáziuma, Szakközépiskolájának igazgatójával beszélgettünk

Hogyan próbálják meg vonzóvá tenni képzéseiket a fiatalok számára?

A duális képzésben részt vevő tanulóink a külső gyakorlati képzési helyen pénzbeli juttatásban részesülnek. Ezen felül a hiányszakmákat tanuló diákjaink államilag támogatott nappali, iskolai rendszerű képzésben, tanulmányi eredményeik alapján ösztöndíjban részesülhetnek. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara minden évben meghatározza azokat a szakképesítéseket, amelyekre a többinél is nagyobb kereslet mutatkozik. Ezeknek a szakképesítéseknek a beiskolázást, a szakmai képzés segítését az állam havi ösztöndíj biztosításával segíti. A szakközépiskolában 35 ezer Ft-ig, a szakgimnáziumban 50 ezer Ft-ig terjedő összeg a havi ösztöndíj. Intézményünk diákjait, egyéb pályázati formák, más ösztöndíjak megszerzésével is segítjük. Tanulóink részt vesznek „Bács-Kiskunban itthon vagy!” illetve az „Útravaló Ösztöndíjprogram – Út a szakmához” pályázati programokban is, így további pénzeszközök segíthetik a rászoruló, de tehetséges tanulóinkat.

Az iskolai rendszerű szakképzés lényeges eleme, hogy a tanulók az ágazatuk, szakmájuk elsajátításához szükséges gyakorlati ismereteket részben a szakképző iskolában, részben a vállalkozásoknál sajátíthatják el. A szakmai képzés alapismereteit, az alapfogásokat az iskolában, a tantervet pontosan követve, szakképzett szakoktatók irányítása mellett tudják megtanulni. Ehhez jól felszerelt fémipari műhelytermekkel, forgácsoló műhellyel, mérőteremmel, anyagvizsgáló laborral, faipari alapképző műhellyel, faipari gépműhellyel, tanirodával, tanbolttal, tanétteremmel, tankonyhával, számítógépszerelő és informatikai hálózatépítő laborral rendelkezünk. Az alapképzés után a szakközépiskolások szintvizsgát tesznek. A sikeres szintvizsga tanúsítja, hogy elsajátították az alapfogásokat, irányítás mellett önálló munkavégzésre és képzésre alkalmasak. A szintvizsga után a tanulók a környékbeli vállalkozásoknál tanulják meg szakmájuk gyakorlati ismereteit. A szakgimnáziumi tanulók az alapképzés során iskolai képzési helyeken tanulhatnak, a duális (vállalati) képzés főleg csak a nyári összefüggő szakmai gyakorlat során kerül előtérbe.

Hány pedagógus végzi diákjaik oktatását, milyen a képzések szakos ellátottsága? 

Iskolánk alkalmazotti létszáma 75 fő. A pedagógusként foglalkoztatottak 50 álláshelyet töltenek be. Nevelést és oktatást közvetlenül segítő alkalmazottak száma 2 fő. Egyéb alkalmazottak álláshelyeinek száma 23 fő. A Wattay nagyon széles képzési kínálatot biztosít. A sokféle ágazathoz, a sok szakképesítés oktatásához nagyon sokféle, naprakész ismeretekkel és gyakorlati tudással rendelkező szakképzési szakember (mérnök-tanár, közgazdász-tanár, szakoktató) szükséges. Emellett természetesen a közismereti tantárgyak oktatásához is biztosítjuk a jogszabályban előírt végzettségű pedagógust. Jelenleg minden tantárgy tanításához biztosítani tudjuk a szakképzett pedagógus létszámot. Egyes tantárgyak, egyes szakterületek tanítása azonban igen nagy nehézség árán sikerül csak. Évről évre visszatérő gond a matematika szakos pedagógusok biztosítása. Ezen kívül nagyon nehéz a jó informatikus, a jó közgazdász tanárok megtartása, vagy a CAD, CAM, CNC ismeretekkel és gyakorlattal rendelkező gépészmérnök-tanárok biztosítása. Néhány esetben óraadót is alkalmazunk. Kissé megnyugtató az a tény, hogy pedagógusaink közül többen tanítanak óraadóként más iskolákban, mint ahány óraadót mi alkalmazunk.

Milyen fejlesztések valósultak meg intézményükben az utóbbi években?

A Wattay iskola négy telephelyen működik Kiskőrösön, ezáltal a szakmai munka mindennapos megszervezése igen nagy feladatot jelent számunkra. Gyakran kell alkalmazottainknak, pedagógusainknak (többször még tanulóinknak is) napközben, akár többször is ingázni a telephelyek között. Mind a négy telephelynek megvan a maga funkciója. Az Izsáki úti telephelyen található a fém- és faipari tanműhely, valamint néhány szaktanterem is. A Sárkány utcai telephely a szakközépiskolai képzés helyszínét biztosítja, valamint itt található a tanbolt, a tankonyha és a tanétterem is. Az Árpád u. 18. telephelyen biztosítjuk a kollégisták elhelyezését. Az épület négy szintjéből kettő szintet használunk kollégiumként, ezért több tantermet, szaktantermet is kialakítottunk ezen a telephelyen. A kollégista tanulók száma jelenleg: 25 fő, ezért a helyi gimnázium tanulói részére is térítésmentesen biztosítunk kollégiumi szolgáltatást. A tagintézmény ügyviteli telephelye az Árpád u. 20. száma alatt van, ez a telephely a szakgimnáziumi képzés helyszíne.

Az iskolai oktatást biztosító épületeinket az utóbbi években – a Kiskunhalasi Szakképzési Centrum jelentős segítségével – sikerült felújítanunk. Szükség is volt rá, hiszen korábbi fenntartóink gyakorlatilag semennyit sem fordítottak épületkarbantartásra, felújításra. Kiskőrös város valamennyi oktatási intézménye az elmúlt évtizedek alatt többször is megújult, azonban a Wattay épületei mindig maradtak a’70-es évek színvonalán és állapotában. Egyedül talán a 2001-es tetőtérbeépítés változtatott az épületen.

A 2017-ben kezdődő felújítási időszakban a Centrum több mint 400 millió Ft összeg támogatásával minden épületünket kívülről-belülről, folyamatosan újítjuk, fejlesztjük olyannyira, hogy szinte rájuk sem lehet ismerni. Épületeink új, egyedi arculatot kaptak, még energetikai szempontból is sokat javult a helyzet. Ez idő alatt minden ablakot sikerült korszerűre cserélnünk, és az épületek homlokzati hőszigetelése is kielégíti a jelen kor elvárását. Villamos energia költségünket is jelentősen csökkentettük a fotovoltaikus rendszerek kialakításával, de megkezdtük a fűtési és világítási rendszerek felújítását is. Mindemellett az épületek belső kialakítása is sokat korszerűsödött. Megújult több olyan helyiségünk is, melyek alkalmazottaink kényelmét szolgálják. Erre a tanévre alakítottuk ki a tanéttermet, felújítottuk a tankonyhát és a tanboltot is. 

Tantermeink többsége már interaktív táblával felszerelt, míg pedagógus kollégáink szakmai munkájukhoz iskolai laptopot használhatnak. Az oktatástechnika területén már az interaktív táblák mellett érintőképernyős óriásmonitorok is rendelkezésre állnak. Sokat javult az oktatás, különösen a szakképzés eszközrendszerei a gyakorlóanyagok ellátását tekintve is. Elértük, hogy gyakorlatilag a képzéshez minden szükséges gép, szerszám, eszköz, anyag a rendelkezésünkre áll. A gyorsan változó képzési igények azonban folyamatos fejlesztési igényt jelentenek, egyre több robot, 3D nyomtató, CNC forgácsológép, oktatóprogram, stb. szükséges ahhoz, hogy lépést tarthassunk a gazdaság fejlődésével. Iskolánkba jelenleg 6 darab hagyományos informatika szaktanterem működik. Ezen kívül informatika oktatására alkalmas még a taniroda, valamint a hálózatépítő és számítógépszerelő labor is. Még ebben az évben, várhatóan június végére új helyre költöztetjük a számítógépszerelő és a hálózati labort, valamint kialakítunk egy robotika szaktantermet is.

Évtizedek óta gond a tagintézmény székhelyén lévő, építési engedély, megfelelő szakértelem, és többféle anyag felhasználásával, szinte házilagos, tanulói-oktatói kivitelezésben épült tornaterem használata. Mivel nem megfelelő módon, engedély nélkül készült, a használata a mindenkori igazgató saját felelősségére történik. Talán ebben a tanévben elkezdhetjük az új tornacsarnok építését, melynek tervei nemrégiben részben módosultak. Sajnos a régi épület lebontásával 6 raktárhelyiséget, egy konditermet, két tantermet és két szaktantermet is el kell bontanunk, ez jelentős problémát fog jelenteni. De már nagyon szeretnénk ott tartani, hogy a bontással és építkezéssel járó gondok megoldásával foglalkozzunk.

Milyen projektekben vettek/vesznek részt?

A GINOP 6.2.3-17 Makerspace pályázatán közel 550 millió Ft-ot nyert a Kiskunhalasi Szakképzési Centrum, amelynek célja a szakképzési intézményrendszer fejlesztésén keresztül a tanulói lemorzsolódás csökkentése. A pályázatban pedagógus továbbképzés, eszközrendszer fejlesztés, tanulói kompetenciafejlesztés, tanulói mentorálás, kirándulások szervezése valósul meg. A Centrum pályázatából mind az öt tagintézmény részesül, de legnagyobb támogatást a Wattay kapja 78 millió Ft értékben. A pályázatba betervezett Digitális Közösségi Alkotóműhely (Makerspace) a Centrumon belül Kiskőrösön kerül kialakításra, ami az informatika, robotika, mikroelektronika, gépészet, faipar, textilipar ágazatokban biztosít általános iskolásoknak, középiskolásoknak és felnőtteknek pályaorientációt, szakköröket. A Makerspace kialakítására 34 millió Ft-ot kaptunk, melynek tervezését már meg is kezdtük.

Egyéb pályázatok, alapítványi támogatások felhasználásával iskolánk ebben a tanévben is több tízmillió Ft-ból fejlődhetett tovább. A Hankook gumiabroncsgyártó vállalat 2 millió Ft-tal támogatta iskolánkat. A Menőmenza pályázatból és a Tesco segítségével szintén több millió Ft-ot költöttünk a tanbolt áthelyezésére és korszerűsítésére, a tankonyha felújítására és egy új tanétterem kialakítására.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium egyedi döntésének köszönhetően 17,51 millió Ft-ot épületkorszerűsítésre, energetikai fejlesztésre és az oktatástechnikai eszközparkunk fejlesztésére tudtunk fordítani ebben az évben.

Milyen versenyeredményekkel büszkélkedhetnek ebben a tanévben?

A 2018/2019-es tanévben további szép versenyeredményekkel öregbítették tanulóink a Wattay hírnevét. A Zrínyi Ilona Matematika Versenyen a korábbi évek mindig volt dobogós helyezésünk a megyei versenyen. Ebben az évben is jó eredményeket értek el tanulóink. Vida Ádám 11. évfolyamos tanuló megyei 2. helyezést, Nagy István 12. évfolyamos tanuló megyei 6. helyezést ért el. 

A Szakma Kiváló Tanulója Versenyen a több megyei első hely mellett egy szép országos eredményünk is van. Szarvas Boglárka tanuló eladó szakmában az országos döntőben 5. helyezést ért el. Ezzel számos kereskedelmi szakképző iskolát utasítottunk magunk mögé, hiszen nálunk csak 9 fő eladó tanuló végzett ebben a tanévben. Ekkora merítési lehetőség esetén ez hatalmas sikernek számít, ezért a nevelőtestület úgy döntött, hogy idén a Wattay-díjat Szarvas Boglárkának adományozza. Egyébként a korábbi években is mindig volt döntősünk gépi forgácsoló, épület- és szerkezetlakatos, asztalos szakmákban is.

Az év titkár tanulója versenyben Horváth Nikoletta 5/13. évfolyamos tanuló az országos döntőben 17. helyezést ért el.

Iskolánk labdarúgói ebben az évben a megyei döntőben 2. helyezést értek el.  

Kutyifa Icu
Kincses Szilvi 

MEGOSZTÁS