A Bem József Általános Iskola Kiskőrös város egyetlen állami fenntartású általános iskolája, akik gyermekcentrikus intézményként, az innovatív eljárásokkal lépést tartva, a gyermekek egyéni képességeit kibontakoztatva igyekeznek értékes fiatalokat nevelni. Mindezen túl feladatuknak tekintik, hogy segítsék a nehéz körülmények között élő tanulók felzárkóztatását, ugyanakkor sok energiát fordítanak a jó képességű, tehetséges gyerekek fejlesztésére is. Folyamatos korszerűsítésekkel, képzésekkel vagy például az úgynevezett nívócsoportos oktatás kiterjesztésével igyekeznek oktatásuk színvonalát, eredményességét növelni. Iskolájuk a Kiskőrösi járás általános iskoláinak irányításában is központi szerepet tölt be, ugyanis több telephely és tagiskola is tartozik hozzájuk, mely fúzió szervezett együttműködést, szakmai kapcsolattartást igényel.

-Hirdetés-

Lasztovicza László főigazgató urat a 2018/19-es tanév rendjéről: eredményeikről, projektjeikről, fejlesztéseikről és a nívócsoportos oktatás eredményességéről kérdeztem.

Hány diák, illetve pedagógus kezdte meg a 2018/2019-es tanévet iskolájukban?

Iskolánk Kiskőrös város állami fenntartású általános iskolája, akinek fenntartója a Kiskőrösi Tankerületi Központ. Iskolánk Kiskőrösön kívül meghatározó, központi szerepet tölt be a Kiskőrösi járás általános iskoláinak irányításában. Kaskantyún és Tabdiban alsó tagozatos telephelyeket irányítunk, valamint Bócsán, Csengődön, Fülöpszálláson, Páhiban, Soltszentimrén tagiskola tartozik hozzánk. Az intézményegységeink közti szakmai kapcsolat szervezett együttműködések révén valósul meg, ezek formái: közös éves munkaterv, központi vezetői értekezletek, tréningek, pályázati együttműködések.

Így az összesített tanulólétszám ebben a tanévben 1245 fő volt, akikkel 106 pedagógus foglalkozott.

A színvonalas nevelő-oktató munkát 45 pedagógus, 5 NOKS dolgozó és 8 technikai dolgozó látja el a székhelyintézményben Kiskőrösön. Az intézmény kihasználtsága, és a szakos ellátottsága is csaknem 100%-os. Két gyógypedagógusunk van, a logopédiai ellátást, valamint a gyógytestnevelést utazó pedagógusokkal láttatjuk el. A legfontosabb tény az, hogy minden kollegának tudunk munkát biztosítani. A törvényi előírásokat és az általuk kiszámított óraszámokat betartjuk.

Ebben a tanévben rendkívül sok minősítési eljárás zajlott le, ezúton is gratulálok a következő nevelőknek: Agócs Zoltán, Kvacskáné Kiss Mária, Vágvölgyiné Jaksa Mónika, Vlcskó Dávid, Franczia László, Aminné Szabó Ildikó, Burka Lajos, Kovácsné Pszota Orsolya, Gmoserné Valenczi Zsuzsanna, Litauszki Pál Gáborné.

A minősítés ma már nem csak egy cél, hiszen a minősítés a munkában maradás tényezőjévé vált. El kell mondani, hogy ezen kívül több tanfelügyeleti ellenőrzésünk is volt a nálunk és a tagintézményekben, valamint sok szaktanácsadói látogatás is, melyeken több esetben részt kellett vennünk.

Lasztovicza László főigazgató úrral beszélgettem 

Milyen személyi változások történtek ebben a tanévben?

Először is szeretnék gratulálni azoknak a pedagógusunknak, aki kitüntetésben részesültek. Az EMMI Lengváriné Bárány Mária és Szomorné Szepcsik Éva munkáját Pedagógus Szolgálati Emlékéremmel jutalmazta. Szeretnék köszönetet mondani Kovács Gábornak is a több éven át tartó kiemelkedő nevelői munkájáért, valamint Veppert Károlyné Marikának, aki sikeresen beugrott Vidók-Pál Erika helyére, aki nemrég megszületett kislányának örvend. Gratulálok még Kvacskáné Kiss Máriának, akinek munkáját a fenntartó ismerte el dicsérő oklevéllel. Felmentési idejét töltötte Lengváriné Bárány Mária, míg új dolgozóink körében Piszeczki Ilonát, Komáromi Máriát és Franczia Lászlót köszönthettük, akik véleményem szerint jól beilleszkedtek a csapatba.

A pedagógusok személyi létszámának alakulása mellett a technikai dolgozók száma jelentette a legnagyobb kihívást. Jelenleg 5 takarítónő mellett 2 fő fűtő – karbantartó dolgozik kinevezett álláshelyen. Sikerült ebben a tanévben még 1 fő technikai dolgozói státuszt létrehoznunk. A jövőben szeretném ezt még tovább fejleszteni, illetve amint megépül az újabb 8 tanterem, akkor feltétlenül bővíteni kell a létszámot. Technikai dolgozóink munkáját csak 1 fő takarító és 1 fő udvaros-portás közfoglalkoztatott segíti, akik nélkül a feladat ellátatlan lenne. Az utóbbi időben jelentősen csökkent a számuk, de igazság szerint nincs is megfelelő jelentkező. A fenntartó Kiskőrösi Tankerületi Központ, valamint a Kiskőrösi Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztályának munkatársával való egyeztetés során megállapítottuk, hogy a jelenlegi plusz 2 fő helyett több fővel lehetne a tevékenységeket az iskolánkban ellátni. A szabadságok kiadásakor is problémát jelent ez a feladatellátási forma, valamint vannak holtidőszakok a közfoglalkoztatottak alkalmazásakor. Minden korábbi egyeztetés nélkül a tankerület sajnos lecsökkentette a pedagógusi statisztikai létszámot 52 főre. Mint már említettem székhelyiskolánkban jelenleg 50 pedagógus dolgozik, így 2 fő státuszt (angol és matematika) folyamatosan hirdetünk.

Milyen fejlesztések valósultak meg a Bem iskolában?

Feltételrendszerünk adott. Az iskola akadálymentes. Termeink felszereltek, informatika oktatására 3 teremben is felkészültek vagyunk. Az utóbbi évek beruházásai, pályázatai hozzájárultak ahhoz, hogy lehetőségeink ezen a területen jónak mondhatók. Rendelkezünk műfüves focipályával, udvari játékokkal és aszfaltos kézilabdapályával. Az elmúlt 7 év alatt, a belső tér teljesen megújult. A folyosók színesek lettek, és lambériaburkolatot kaptak. Komplett felújításra kerültek öltözőink és vizesblokkjaink, valamint a hátsó folyosó szakasz a hozzá kapcsolódó termekkel. Elkészült a teljes világításkorszerűsítés, valamint egy KEOP-os beruházás kapcsán a külső szigetelés, valamint a külső nyílászárók cseréje is megtörtént, míg a belső nyílászárók cseréjére 2 éve került sor. A még 2017-ben megnyert EFOP-os pályázat keretében – bízunk benne, hogy hamarosan – 8 tanterem, és a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségek teszik majd 21. századivá iskolánkat.

Az EFOP-4.1.2-17-2017-00128 infrastrukturális pályázat tervezési időszaka hosszú időt vett igénybe, majd végül 2019. március végén megkaptunk az építési engedélyt is, amely lehetővé tette a közbeszerzési eljárás elindítását. Ez az EFOP-os pályázat nagyon sokrétű, több iskolát, gyermeket és nevelőt is összekapcsolt, és lehetővé tette/teszi, hogy gazdagodjon iskolánk tartalmi munkája. Az 545,42 millió forint európai uniós vissza nem térítendő támogatás, fejlesztés célja a minőségi és befogadó oktatási környezet, a hatékony nevelés infrastrukturális feltételek megvalósítása, a környezetbarát és költséghatékony energetikai háttér biztosítása. A beruházás eredetileg 2019. december 19-ig valósul meg, de ez az időpont előreláthatólag valamivel csúszni fog, hiszen a projekt jelenleg közbeszerzés alatt áll. Az építkezés eredményeként a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola, Vasvári Pál utcai épületének utcai frontjához 8 új tanterem épül, a meglévő fűtésrendszer további fejlesztése levegő-víz hőszivattyús rendszerre. A több mint 4000 nm bruttó alapterületet érintő bővítés, felújítás és fejlesztés eredményeként egy 536 fő kapacitással bíró, korszerű oktatási-nevelési környezet jön létre Kiskőrösön, amely a fenti célok mellett a nyelvi laborral, a szaktantermekkel és az osztálytermekkel hozzájárul az oktatási minőség javításához, az oktatási egyenlőtlenségek és végzettség nélküli iskolaelhagyás mérsékléséhez, a túlzsúfoltság csökkentéséhez. A beruházás lehetővé teszi a közösségi terek növelését, mely a gyermeklétszám növekedése miatt egyre inkább indokolt. A tervek szerint külső megjelenése igazi 21. századi épületté varázsolja majd az iskolát. 

Milyen projektekben, közösségi programokon vettek részt?

Intézményünk egyik civil szervezete a Bem Iskola Alapítvány, tanulóink egészséges életmódjának népszerűsítése céljából pályázatot nyújtott be a Menő menzák az iskolában című projekt elnyerésére. A pályázaton való sikeres részvétel 17 millió Ft-os támogatásban részesítette az alapítványt, melyet megfellebbezve végül is 20 millió Ft elnyerését tette számunkra lehetővé. A pályázat első részében felmértük diákjaink több mint 60 %-ának az étkezési és életmóddal kapcsolatos szokásait, majd ezeket egy informatikai hálóra is felvittük. Ezzel párhuzamosan egy dietetikus a választott csoport tagjainak tartott előadásokat minden hónapban. Ezen felül minden alsós osztályban váltott rendszerben ismeretterjesztő előadásokat is tartott az egészséges életmód és az egészséges táplálkozás ismérveiről. A pályázat lehetőséget nyújt szabadidős tevékenységek megtartására, főzőversenyek szervezésére, valamint közös kirándulásra is. Ami külön öröm számunkra, hogy a pályázatban az étkező felújítására és különböző tárgyi eszközök beszerzésére is lehetőség lesz.

A Kiskőrösi Bem József Általános Iskola sikeresen pályázott az iskolák közötti szemléletváltó együttműködésre épülő EFOP- 3.1.8-17-2017-00131 pályázatra, melynek szakmai tervében megfogalmazott programelemei két nagy részre oszthatóak. Az „A” programelem a hazai testvériskola és a pályázatban koordinációs szerepet betöltő Bem iskola közötti kapcsolattartás, valamint a koordináló intézményben működő szakmai és tanórán kívüli foglalkozásokat foglalja magába. A „B” programelem a külföldi testvériskolával való kapcsolattartásról szól. Intézményünk a szlovákiai Naszvad települése (Kiskőrös testvérvárosa) általános iskolájával vette fel a kapcsolatot a pályázat keretei között. Intézményünk első lépésként kiválasztotta azokat a diákokat, aki a programokban részt vehetnek, ügyelve arra, hogy a HH/HHH-s tanulók arányosan vegyenek részt a pályázatban. Ezt a szülők aláírásaikkal jelezték és támogatták is. Az „A” programelem is sokrétű feladatot, de egyben lehetőséget is nyújt iskolánknak. A tanórákhoz köthető foglalkozások között az idegen nyelv oktatása kiemelt óraszámmal bír. Az 50 diák 4 csoportban heti rendszerességgel vett részt az angol nyelvi órákon. Ezen kívül természetismeret, történelem, valamint hon- és népismeret csoportokban is tanultak a gyerekek. A heti rendszerességű programelemeken kívül a tanulók napi, tanórán kívüli eseményeken is részt vettek. Három részes előadás sorozat szólt az egészséges életmód és a közösségi élet fontosságáról, míg érzékenyítő tréningeink alkalmával játékos foglalkozások keretein belül egymás elfogadásáról „tanulhattak” a gyerekek. A nemzetközi együttműködés a „B” programelem előkészítéseként szerepelt. Több olyan rendezvényünk is volt, ahol diákjaink iskolánkra jellemző, gyermekcentrikus programokon vehettek részt. A Halloween, nemzeti ünnepeink mellett az ünnepváró alkalmaink: húsvét, advent, farsangi előkészületek és mulatságok szereplői voltak diákjaink. Nemzeti ünnepeinkre is készültek. A programokat műveltségi és sportvetélkedő is színesítette, ugyanakkor Budapesten a Természettudományi Múzeumban és a Csodák Palotájába is ellátogathattak diákjaink. Egész napos programelemként vettek részt az Európai Uniós vetélkedőn, a Városalapítók napján, a Szlovák nemzetiségi napon, valamint iskolánk Műsoros estjén is szerepeltek, igaz ez utóbbi programban, mint osztályközösség vettek részt. A legjobban a Balatongyöröki Smiling House Ifjúsági és Sporttábor tetszett nekik. Személyes találkozók alkalmával több látogatást is tett a két iskola egymáshoz. Encsre a Bem József Általános Iskola 3 alkalommal, míg az SZSZC Encsi Aba Sámuel Szakközépiskolája kétszer látogatott el Kiskőrösre. A 15-15 diák 2 pedagógus kíséretével megismerkedhetett egymás iskolájával, a településsel, és azok környékbeli látnivalóival. A pályázat lehetőséget teremtett diákjaink számára, hogy a „B” programelem rendszerén belül ellátogassanak testvértelepülésünkre, Naszvadra, ahol a helyi iskola mellett a település látnivalóival lettek gazdagabbak. A szervezés során lehetőség volt a települési ünnepségen részt venni, így gazdag programkínálat közül válogathattak a kísérő nevelők. Diákjaink nagy örömére meglátogatták a helyi tájházat, megismerkedhettek a település történelmével, és azzal is, hogy az áttelepítés időszakában hány szállal kötődött a két település egymáshoz. Ez az EFOP-os pályázat igazán sokrétű, mely külön öröm számunkra, hiszen által iskolánk tartalmi munkája is gazdagodhat.

Még 2017-ben intézményünk több tankerületi iskolával együtt részt vett az (EFOP-3.1.8-17-2017-00040) Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő közösségi program kísérleti megvalósításában, mely által iskolánk olyan tárgyi eszközökhöz juthatott, melyek a sport és művészeti szakkörök működéséhez elengedhetetlenül fontosak. A projektnek köszönhetően két héten keresztül napközis, valamint bentlakásos táborban is részt vehettek diákjaink 2019 júniusában. A pályázatban részt vevő nevelők közül 2018-ban 3 fő, 2019-ben pedig még 2 fő szerezte meg továbbképzésen a táborvezetői képesítéseket. Napközis és sporttáborunk idén is nagyon népszerű volt. Összesen 99 diákunk részesülhetett napközis foglalkozásban. A művészetek területén június 3. hetében 25 fő másodikos, a 4. héten 25 fő elsős kisdiák vett részt. A sporttáborban a 3. héten 25 fő negyedikes, a 4. héten pedig 24 fő hatodikos vett részt. Így a két év alatt összesen 198 gyermek vett részt a pályázati napközis programokon. A művészeti táborban a nevelők különböző kézműves foglalkozásokat, mint a festés, agyagozás, szövés, nemezelés, és grafika mellett, ének foglalkozásokat is tartottak a gyerekeknek. A sporttábor alapvetően labdarúgó tábor, melyet iskolánk testnevelő-labdarúgó edzői tartottak. 

A bentlakásos program keretében Mátraházán nyaralt 11 diákunk több mint 100 gyermekkel együtt. Az egyhetes nyaralás alatt több tematikus programon is részt vettek diákjaink, melyek a sporthoz, olimpiához és a társas kapcsolatokhoz kötődtek.

Úgy gondolom intézményünknek nagy lehetősége, hogy táboroztathat. Diákjaink idén négy turnusban nyaralhatnak például Kisorosziban, mindemellett pedig igyekszünk kihasználni az Erzsébet program nyújtotta táborozási lehetőségeket is.

Mely intézményekkel ápolnak jó kapcsolatot a városban?

Mint azt már említettem fenntartónk a Kiskőrösi Tankerületi Központ, akikkel a személyi ügyek és a dologi kiadások kezelése mellett az iskola pályázataival, a tanulmányi versenyek koordinációjával folyamatos kapcsolatban állunk. Kiskőrös Város Önkormányzatával, mint az iskola tulajdonosával is élő a kapcsolatunk, akik támogatásukkal biztosítják iskolánk fejlesztését. Szoros kapcsolatot ápolunk az egyházakkal, hiszen öt felekezet tarja hitoktatását iskolánkban. Úgy gondolom, hogy legalább ugyanennyire fontos a helyi középiskolákkal is a kapcsolattartás, hiszen gyermekeink többsége a helyi középfokú intézmények valamelyikében folytatja tanulmányait. Mind a Wattay szakgimnázium, mind a Petőfi gimnázium szakmai gyakorlóhelyeiken rendszeresen tartanak foglalkozásokat diákjaink számára. Mi pedig az óvodásokat hívjuk el évente a sportnapunkra, a farsangra vagy műsoros estjeinkre, sőt Márton napkor mi is ellátogatunk hozzájuk első évfolyamos diákjainkkal. De tartunk ovifocit, oviúszást, és ovi angolt is, ahol megismerkedhetnek iskolánkkal és nevelőinkkel is a kisgyerekek. A rendőrkapitányság szakmai támogatása mellett a „Zsebi”, valamint a DADA projektekben is részt veszünk. Az oktatási intézményeken túl, úgy gondolom rendkívül fontos, hogy az egészségügyi szervezetekkel is jó kapcsolatot ápoljunk, hiszen az iskolafogászat, iskolaorvos, vagy a gyógytestnevelés órák alkalmával nem csak pedagógusainkkal találkoznak a gyerekek. Diákjaink mindennapi életében ők is fontos szerepet töltenek be. A Petőfi Szülőház és Emlékmúzeummal, a Szlovák Tájházzal, a Közúti Szakgyűjteménnyel, valamint a Petőfi Sándor Művelődési Központtal és a Petőfi Sándor Városi Könyvtárral is jó a kapcsolatunk, rendezvényeikre gyakran ellátogatunk. De nem csak az állami szervezetekkel tartjuk fontosnak a jó kapcsolat ápolását, hiszen intézményünk életében jelen vannak a különböző támogató cégek is. Legyen szó felújításról, vagy a diákok programjainak finanszírozásáról, mindig számíthatunk rájuk is.

Milyen eredményekkel szerepeltek diákjaik a különböző versenyeken?

Iskolánk szervezésében került sor ebben a tanévben is a Tankerületi Tanulmányi Versenyekre 41 iskola részvételével. Azaz 4 járás tehetséggondozását fogtuk össze Tasstól Tompáig. Ezek a versenyek nagyszerű lehetőséget biztosítanak a tehetséggondozásra és arra, hogy szinte minden tantárgyban összemérhessék tudásukat diákjaink. A tanulmányi versenyek összesített eredményeként intézményünk a tavalyi évben első, míg ebben a tanévben második helyen végzett. Talán itt említeném meg a kompetenciamérést is. Az idegen nyelvi és matematika – szövegértés felmérés eredménye alapján iskolánk az előző tanévben átlagos teljesítményt nyújtott. Remélem az új matematika nívócsoportos oktatás sikereit már a közeljövőben tapasztalni fogjuk, mivel láthatóan sikeresebbek voltunk akkor, amikor ezt a tanulási formát választottuk. Az előző évi értékelés alapján a hatodik évfolyamban sajnos romlott az eredményünk, és mint már említettem, feladatunk az, hogy minél motiváltabbá tegyük diákjainkat, melyre külön kidolgoztunk egy úgynevezett intézkedési tervet. Az előbb talán nem is említettem a sportszervezetekkel való együttműködést, pedig a Bem DSE-vel szorosan együttműködik iskolánk vezetése. Tulajdonképpen a Bem DSE-n keresztül van lehetőségünk pályázni eszközökre, melyet iskolai szinten is használni tudunk. A tagságért mindössze egy csekély éves tagdíjat kellett befizetniük a diákoknak. Cserébe pár évente pólót, valamint minden évben buszbérletet kapnak diákjaink, melyeknek jó hasznát veszik úszáskor, korcsolyázáskor, vagy egy-egy színházlátogatás alkalmával. Diákjaink úgy sportolhatnak, hogy tulajdonképpen a szállításukat is megoldja a DSE. Az egyesületen keresztül folyik az úszás és a korcsolyaoktatás is. Sikeresnek mondható a KLC-vel való fúzió is. A DSE megmaradt más sportágak területén, viszont sajnos a jogszabályi változások miatt már nem tudunk a létszám adta TAO-s lehetőséggel élni. Nagyon büszke vagyok iskolánkra a sporteredmények tekintetében is, hiszen iskolánk egyedülálló módon az 1. és 4. korcsoportban országos döntőbe jutott, míg a 2. és a 3. korcsoportban megyei ezüstérmet szereztek diákjaink. A Diákolimpia keretében az 1. korcsoportjában tanulóink Bács- megye bajnokaként az országos 5. helyezést érték el. Ugyanez a csapat a KLC-vel való kapcsolat keretei között az Országos Kölyökliga bajnokság alsóházi bajnoka lett. A csapat tagjai: Turóczy Gergő, Judák Zsombor, Jáger Szabolcs, Lasztovicza Krisztián, Tóth Bálint, Fekete Kristóf, Dulai Bálint, Litauszki Domonkos, Budai Zoltán és Rafai Ervin. Ezek az eredmények iskolánk testnevelőinek szakmai hozzáértő munkáját igazolják.

És ha már a neveknél tartunk. Két Bem–díjasunk lett ebben az évben: Lukács Kata és Haskó Zsolt. Zsolt általános nevelőtestületi dicséretben is részesült, mivel több tanulmányi versenyen ért el kiemelkedő eredményt, valamint végig kitűnő tanulmányi eredménnyel végezte tanulmányait, emellett angol nyelvből felsőfokú C típusú nyelvvizsgát tett. Idén a Jó sportoló díjat Szlovák Dávid kapta, a TS GASTRO Kft. által adományozható Jó tanuló- jó sportoló díjat pedig Zsubori Réka érdemelte ki kézilabdában elért eredményeiért.

Intézményünk alapfokú próbanyelvvizsgáján 14 diákunk tett C típusú nyelvvizsgát, valamint 2-2 fő szóbeli, vagy írásbeli vizsgát. Mindez jelzi azt a kiemelkedő munkát, melyet az idegen nyelvi munkaközösség végez iskolánkban. 

Szeretném jelezni, hogy ehhez az alapot az alsós tanítóink kitartó, kreatív, innovatív és gyermekcentrikus munkája adja. Kihasználva intézményünk kiemelkedő technikai felszereltségét a nevelő – oktató munkát élvezetessé, játékossá, egyben szeretetteljessé teszik nevelőink. 

Hogyan értékelné az elmúlt tanévet?

Úgy gondolom, hogy iskolánk egy igazán gyermekcentrikus, és egyben sikeres iskola is. Feladatunknak tekintjük azt, hogy tanórán és tanórán kívül is segítsünk a nehéz körülmények között élő tanulók felzárkóztatását. Sok gondot fordítunk a jó képességű, tehetséges gyerekek fejlesztésére. Hangsúlyt fektetünk a természettudományos képzésre, az idegen nyelvekre (angol emeltszint), a matematika nívócsoportos oktatására, valamint a mindennapos testnevelésre, kiemelkedő sportteljesítményeinkre. 2020-tól az informatika nívócsoportos oktatását is bevezetjük. Biztosítjuk a szabadidős lehetőségeket, szervezzük a tanulmányi és egyéb vetélkedőket, megemlékezéseket, valamint felkészítjük az arra érdemeseket tantárgyi versenyekre. Kiemelten fontosnak tartjuk nemzeti ünnepeinkről való megemlékezéseket, és műsorokat. Ami azt illeti, kimondottan jók a továbbtanulási mutatóink, – bár sajnos ebben az évben sem kaptunk a középiskolákból hivatalos visszajelentést – de elég, ha a középiskolás diákok előrehozott angol nyelvi érettségi mutatóit, vagy az informatika előrehozott érettségi mutatóit nézzük. Ellenben nagyon meg kell küzdenünk minden egyes elsősért, hiszen nagy kihívást jelent nekünk az egyházi iskola működése, de örömmel mondhatom, hogy a beiratkozások szerint közelítenek a beiratkozási létszámok mutatószámai. Úgy gondolom, hogy ez egyben a munkánk visszaigazolása is. Versenyeredményink minden területen elismerésreméltóak. Itt nehezítő tényező az, hogy 7. osztálytól már a legjobbjaink többségére nem számíthatunk. Véleményem szerint mindenképpen javítanunk kell a kompetenciaméréshez való hozzáállást. Meg kell találnunk a 6. és a 8. évfolyamban is a motiváló tényezőt, melynek előremozdításához három mesterpedagógusunk segítségével kidolgoztunk egy intézkedési tervet.

Ez a tanév egyben a képzések, minősítések és az ellenőrzések éve is volt, melyek alkalmával 10 pedagógusunk minősítése történt meg, emellett lehetőségünk volt több képzésen is részt venni, mely szakmai munkánkat a későbbiekben nagyban befolyásolja majd. Intézményünk szakmai munkájával elégedett vagyok, persze azt kell mondanom, hogy mindig van min javítani. Ha ez nem így lenne, nem így látnánk, akkor lenne a baj, mert innovatív szemlélet kell a folyamatos megújuláshoz, de vannak új elképzeléseim az oktatás módszertanával kapcsolatban is, mivel minden területen a digitalizáció kerül előtérbe. Az iskolák többsége tiltakozik az ellen, hogy használják a gyerekek a telefonjaikat, de mindenki tudja, látja, hogy ez ma már egy megállíthatatlan folyamat. Ellenőrzött körülmények között, levédett tartalommal nem folytathatunk struccpolitikát. Nem véletlen a WI-FI iskolákban történő kiépítése sem. Nem véletlen, hogy kapunk most is két interaktív panelt. Nem véletlen, hogy 30 tablet áll rendelkezésre az oktatáshoz. Látnunk kell azt a folyamatot, mely a digitalizációval jár. Ezt tanultuk a képzéseken is. A másik ilyen fejlesztendő terület a nívócsoportos oktatás. A pedagógiai program módosításával, és a személyi feltételek alakulásával lehetőségünk nyílt arra, hogy a már jól bevált angol nyelv csoportos oktatásának mintájára a matematika tantárgyat is így oktassuk. Jelenleg a három osztályból három csoportot tudunk kialakítani, de a jövőben jó lenne –akárcsak az angol esetében – négy csoportban oktatni ezt a tantárgyat is. Ehhez természetesen tovább kell fejlesztenünk személyi feltételeinket is, melyre talán már a következő tanévtől lehetőségünk lesz. 2020-tól pedig a – most elfogadásra kerülő PP alapján az informatika tantárgyat is így szeretnénk oktatni. A tartalmi, helyi tantervi módosításokon már dolgoznak az informatikát oktató pedagógusaink. Hosszú távú terveimben szerepel az esetleges angol kéttannyelvű iskola létrehozása is, mely további lökést adhatna iskolánk tartalmi munkájának, elismertségének, sikerességének.

Kutyifa Icu 
Fotók: Kincses Szilvi 

MEGOSZTÁS