A városban a lakosok által korábban a település „mostoha körzetének” tartott városrésze, az utóbbi években fejlődik a leglátványosabban. Közútfejlesztések, közvilágítás bővítés, szennyvízberuházás, járdafelújítások, valamint felújított Idősek Otthona és a lakótelepi terület rekonstrukciója szinte már teljes egészében megvalósult az utóbbi 8 év során. A következő időszakban pedig kerékpárút épül, egyes külterületi földutak aszfaltozása is megtörténik a területen. Lakossági házépítések mellett, vállalkozói fejlesztések keretében 15 nagy méretű társasház is épült a körzetben, egészen új arculatot adva a környéknek.
Szedmák Tamást, a körzet önkormányzati képviselőjét kérdeztük a terület fejlődéséről.
2010 októbere óta képviselője a Kiskőrös 7. számú körzetének. Hogyan emlékszik vissza a kezdeti megoldandó problémákra?
Mielőtt a választók bizalmat adtak nekem, igen sok, a körzetben élő lakost látogattam meg azzal a céllal, hogy pontos képet kapjak azokról a hiányosságokról, amelyek a körzetben megoldásra várnak. A leromlott állapotú Kossuth Lajos, Sárkány József, Bánffy és Munkácsy utca minden tavasszal csak jelentős kátyúzási munkálatokkal lett járhatóbbá téve, ami komoly pénzösszegekbe került a városnak és joggal voltak elégedetlenek a lakosok is. Nem volt szennyvízelvezető rendszer a Bánffy-Drégely utcákban és az Izsáki úton. A Kossuth Lajos- Sárkány József utcáknál lévő társasházi terület a hetvenes évek óta várta, hogy befejezzék a terület lekövezését, és a csapadékvíz elvezetés megoldását.
Az utcában lévő Idősek Otthona is megérett már a felújításra, ráadásul az intézmény férőhelyszámának bővítése is szükségessé vált. A gépjárműforgalom miatt egyre veszélyesebb lett a kerékpáros közlekedés az Izsáki úton, és a külterületi utak karbantartása is folyamatosan megoldandó feladattá vált. A külterületi földutak minden évben javításra szorulnak, főleg mióta az utóbbi 10 évben újra feléledt a mezőgazdaság a térségben. És ami akkoriban a legszembetűnőbb volt: a város ezen részén egyre több lett az eladó vagy bontásra váró ház. Esetenként egész utcarészeken, vagy teljes kisutcákban voltak sorban eladó házak.
Melyek azok a fejlesztések, amelyek már befejezésre kerültek? Mik a lakossági tapasztalatok ezekben az utcákban?
Mikor képviselő lettem, már több önkormányzati fejlesztési projekt volt pályáztatási folyamatban, melyek közül viszonylag sok közvetlenül is érintette a körzetem utcáit. Nyertes pályázatoknak köszönhetően így újítottuk fel öt éve a Kossuth Lajos, Sárkány József, Munkácsy Mihály, valamint Bánffy utcákat és az Izsáki utat is. Ezek csak azok a felújított utcák, amelyek a mi körzetünkben vannak, de meg lett oldva a szennyvízelvezetés a Bánffy-Drégely utcákban és az Izsáki úton, valamint Erdőtelken a belterületi részeken is a sikeres pályázatoknak köszönhetően.
64 lakás található a Kossuth Lajos – Sárkány József utcák kereszteződésében lévő társasházas területen, amelyet a hetvenes években építettek, de nem fejezték be a terület rendezését. Így évtizedekig jártak porban, sárban, igencsak kellemetlen körülmények között az itt élők. Még 2014-ben az önkormányzat és a lakosok közös finanszírozásában megépült a vízelvezető rendszer, aminek köszönhetően szinte azonnal megszűnt a csapadékosabb időkben megszokott sártenger.
2015-ben összefogtunk és lakossági finanszírozásban leszigeteltük és újrafestettük az összes társasházi épületet a területen. Amellett, hogy energetikailag is jelentősen javult az épületek állapota, még városképi megjelenésben is nagyon jelentős változásokat hozott a lakosok kezdeményezése.
2016-ban az önkormányzat és a lakosok összefogásával – valamint elnyert pályázati forrás felhasználásával – elkészült a teljes területen áthaladó, 4 méter széles, térkövezett bejáróút, valamint hozzá kapcsoltan a társasházak közötti utak útalappal történő ellátása is. Az idei évben pedig megtörténik a korábban alappal ellátott bekötőutak térkövezése is. Az idén tavasszal elkezdődött fejlesztési harmadik ütem várhatóan októberben fejeződik be. Ezzel 40 év után ez a társasházi terület is rendbe lett téve.
Köszönettel tartozom az itt élő lakótársaimnak, akik egyöntetűen támogatták valamennyi fejlesztési ütemet, de nagy köszönet illeti Domonyi László polgármester Urat, hogy az ügyünk mellé állt, valamint Filus Tibort, az Ültess Fát Mozgalom vezetőjét, hogy nyitott volt az együttműködésre a fejlesztések és a pályázatok során.
A körzetben viszonylag sok utcában van már járda, ezek állapota viszont sok esetben eléggé leromlott már. Az utóbbi években ezen a fronton is történt előrelépés, hiszen teljes hosszában fel lett újítva a járda a Sárkány József utcában. A Munkácsy utca már meglévő szakasza lett felújítva, majd új járdaszakasz megépítése is elkezdődött az újabb utcarész irányába. A Kossuth Lajos utca felújításával az út melletti járda is megújult, illetve szakaszosan egy új kerékpársávot is kapott.
Külterületeken mennyire sikerült előrelépni azokban az ügyekben, amelyek várattak magukra?
Amikor képviselő lettem, akkor éppen egy jó belvizes évben voltunk, Cebén már lakóházakat fenyegetett a belvíz. Emiatt azonnal intézkedni kellett: kitisztítottuk a meglévő vízelvezető árkokat, ahol kellett újakat vagy ideiglenes elvezetőket készítettünk, hogy mielőbb eltűnjön a víz a területekről. Néhány éve pályázati forrásból az önkormányzat megvásárolta a szükséges eszközöket, gépeket ahhoz, hogy saját erőből is megoldható legyen az utak karbantartása. Traktor, gréder, pótkocsi, tolólap került beszerzésre, melyekkel már saját erőből is megoldható esetenként a karbantartás. Az idei évben a jelentős munkaerőhiány miatt ezt a feladatot vállalkozósba adtuk ki. A tapasztalatok alapján döntünk majd a folytatásról a későbbiekben, hiszen fontos lenne előrelépni ebben is.
Néhány éve rendbetettünk a cebei úton az egykori kisvasúti átjárót is. Mivel az átjáró területe a MÁV tulajdona, az út kövezésekor ezt a szakaszt ki kellett hagyni, emiatt már nagyon ráfért ennek a rekonstrukciója. Ma már könnyebben, zökkenő mentesebben lehet átkelni az egykori átjárón.
Az egyik legfontosabb fejlesztés lesz az Izsáki úti kerékpárút megépülése, valamint a Széles út aszfaltozása és a Seregélyesi aszfaltút meghosszabbítása. Minden lakossági fórumon elhangzott az évek során, hogy találjunk valamilyen megoldást az Izsáki úti kerékpáros forgalom biztonságossá tételére. Ennek most jött el az ideje. Megnyertük azt a pályázatot, amelyből az Izsáki úti vasúti átjárótól egészen a Tabdi elágazásig kiépül a kerékpárút ezen a veszélyes szakaszon.
A másik fontos fejlődési lehetőség, az a Széles út lekövezése, valamint a Seregélyesi út kövezésének folytatása lesz. A Széles út lekövezésre kerül és eléri a kövezés a Madách utca irányába a vasúti átjárót is. Emellett a keretből lekövezésre kerül a Seregélyesi út egészen a városhatárt jelentő, közismertebb nevén Rác útig.
A fentiekből látszik, hogy az önkormányzat részéről minden esetben figyelünk arra, hogy a körzet minden része a bel-és külterületek is egyforma mértékben részesüljenek a fejlesztésekből.
Harmadszor is megméretteti magát önkormányzati választásokon. Milyen elképzelései vannak a jövővel kapcsolatban, a körzetben?
Az idei évben is, a Fidesz-KDNP helyi csapatával indulok az önkormányzati választáson a 7. számú körzetben képviselő-jelöltként. Ahogyan eddig is, szívesen folytatnám a munkát a körzet képviselőjeként, hiszen számos beruházást készítettünk elő, ami a körzetet érinti. A kerékpárút és Széles út kövezése mellett fontosak lesznek a járdafelújítások is, hiszen a Jókai és a Mészáros Lőrinc utcai járda rendkívül rossz állapotban van már. Fontos lesz befejezni a járdát a Munkácsy utca új szakaszán, illetve a Soós utcában is megoldást kell erre találni.
A Kolozsvári utca elején van egy 100 méteres szakasz, ami rossz állapotú földút, viszont végig lakott rész. Ennek fejlesztése – legalább egy erős útalappal – elengedhetetlen a következő időszakban. Emellett a Mészáros Lőrinc utca végén, az úgynevezett Zöld társasházak előtti területen is folyamatban van az önkormányzati területrész rendbetétele. Amennyiben lehetőségünk nyílik közvilágítás korszerűsítésre, akkor a lakott külterületi útszakaszokon is ki kell építenünk a közvilágítást.
Az Izsáki úti kerékpárút megépülésekor a vasúti átjáró és a pizzéria között egy 100 méteres szakaszon önerőből kell majd kiépítenünk a kerékpárutat, hogy egybefüggő legyen a kerékpárút az Izsáki út és a városközpont között, és ekkor majd a járdát is fel kell ott újítani. Ez lehetőséget ad majd a társasházi terület előtt egy kis parkosításra, zöldterület fejlesztésre is.
A Hunyadi utcában mindannyiunk örömére egymás után épülnek a szép, korszerű társasházak. Emiatt ott újra kell gondolni egy új járda megépítését, valamint ki kell bővíteni a közvilágítást is, ami most elég hiányos. A felsorolt megoldandó feladatok egyenként nem megoldhatatlan beruházások. A város adóerejét tekintve, úgy gondolom, hogy több évre elosztva és ütemezve egyenként megvalósíthatók lesznek. Ezekben szeretnék közvetítőként szerepet vállalni a következő években.
T.Z