A kiskunhalasi Borostyán Waldorf Iskola alapítója Bullás Erika látogatott el a kiskőrösi Csodabogyó Családi Bölcsődébe.

Az érdeklődők megismerkedhettek a Waldorf pedagógiával melynek lényege, hogy az emberből indul ki. Tudatos, gyermekközpontú pedagógia jellemzi, mindig figyelembe veszi a gyermek életkori sajátosságait.

-Hirdetés-

Beszámolójában kifejtette, hogy a Waldorf iskolákban a közismereti tárgyak oktatása epochális, ciklikus rendszerben történik. Ez azt jelenti, hogy három-négy héten keresztül a tanítás első két órájában, az ún. főoktatás keretén belül folyamatosan ugyanazzal a tantárggyal foglalkoznak. Így lehetőség nyílik a tantárgyban való alapos elmélyülésre, valamint a gyerekek egyéni fejlődési ütemének figyelembevételére. Az epochák sorrendjének tudatos megválasztásával a tanító törekedhet az emlékezés-felejtés helyes ritmusának kialakítására. A gyermekek figyelme, érdeklődése ilyenkor tartósan egy-egy területre fókuszál, illetve lehetővé teszi, hogy több szempont alapján, különböző megközelítésben, változatos eszközökkel és munkaformákkal járjanak körbe, sajátítsanak el egy-egy témakört.

Pillanatkép a napirendből:
A reggeli feladatok között szerepel egy úgynevezett ritmikus rész. Versek, dalok, szorzótáblák vagy minden olyan dolog, ami épp az aktuális epochában benne van. Például a szorzótáblát nem otthon kell bemagolni, hanem négy héten keresztül be van építve a ritmikus részbe. Természetesen a számonkérés sem marad el, de a gyermekre bízzuk, hogy mikor és melyiket szeretné felmondani. Azt is eldöntheti, hogy csak a pedagógusnak, vagy épp az osztály előtt mondja fel. A ritmikus rész ideje a kicsiknél például 35-45 perc, de ebben tanulják meg például az irányokat, finommotorikus, nagymozgásos gyakorlatokat végzünk. Fejlesztőfeladatok is szerepelnek minden alkalommal. A pedagógus úgy állítja össze a gyakorlatokat, hogy kiemelt figyelmet fordít arra, ha egy gyermek valamiből le van maradva, viszont a gyakorlatokat minden gyermek végzi, és így az épp gyengébben teljesítő gyermeknek nincs is tudomása arról, hogy ez a feladat érte, neki szól” meséli Erika.

Az iskola pedagógiai nevelésében a következők kapnak hangsúlyt: nincsenek osztályzatok, helyette szöveges értékelés van, amely jobban megmutatja a gyermekek erősségeit és nehézségeit, illetve a fejlődése menetét. Nincs házi feladat 3. osztályig, de apró feladatokat mindig kapnak a gyerekek, hogy feladattudatuk fokozatosan fejlődjön.

Az értékelésnek két szintje van: az egyik a tanár folyamatos megfigyeléseiből alakul ki, a másik pedig a formális visszajelzésekből. A tankönyveket, a gyerekek tanítóik segítségével maguk készítik el. Tantárgyak között szerepel két idegen nyelv (angol, német), kézimunka, kertészkedés, furulyázás, zene, festés, euritmia, mozgás, mesterségek stb.

Minden Waldorf iskola alapfokú művészetoktatási intézmény, a művészet alátámasztja a tanulást, a művészet is eszköz a tanuláshoz.  

Az osztálytanító 8 éven keresztül kíséri végig az osztályt és lehetőség szerint minden közismereti tárgyat ő tanít (kivéve pl. nyelv). Első osztálytól két idegen nyelvet tanulnak a gyerekek: angol és német (de csak 3. osztályban kezdenek el idegen nyelven írni).  
A mesének különös jelentőséget tulajdonít a Waldorf-pedagógia. Nem öli ki a gyermeki lelkesedést, sőt éb(e)ren tartja a kíváncsiságot. A Waldorf nem gyógypedagógiai és nem speciális iskola.

Saját készítésű tankönyvek

A Waldorfos gyerekek még kamaszkorukban is szeretnek iskolába járni! Az iskola fejleszti a gyermek testi, lelki és szellemi készségeit.

Az egyéni vélemények, vélekedések, világlátás kialakítását támogatja ahelyett, hogy meggyőződéseket közvetítene.

A gyerekek elismerik és tisztelik a másik embert, a környezetét, az élővilágot. A környezet iránt felelős magatartással vannak, alkotni vágynak.  A Waldorfos gyerekek kevesebbet betegek és kiegyensúlyozottabbak.

Nem mindig van fedésben az állami kerettantervvel, viszont a Waldorfból kikerült gyermekek ugyanannyit tudnak, mint az állami iskolából kikerülő 8. osztályosok. Bármilyen középiskolában tudják folytatni a tanulmányaikat. Minimum 90%-ban felvételt nyernek az általuk megjelölt első helyre! Természetesen Waldorf gimnáziumok is vannak már, ahol folytatható a Waldorf út.

B.M

MEGOSZTÁS