Az Euro-Ceramica 98 Kft. tavaly ünnepelte 20. születésnapját, és az indulás évétől a mai napig folyamatosan fejlődő családi vállalkozásként működik Soltvadkerten. Bár a 20 év is szép kornak számít egy vállalkozás életében, a soltvadkerti üzlet története sokkal régebbre nyúlik vissza. A siker titkairól és a kezdetekről mesélt nekünk id. Gusztos László a cég alapítója, valamint a cég jelenlegi tulajdonosa Csorba-Gusztos Anita és az üzletvezető Májer Attila.

Honnan jött az ötlet, hogy kereskedelemmel foglalkozzon?

-Hirdetés-

“Nehéz kimondani is, de én 50 évvel ezelőtt váltottam ki az iparengedélyemet, és akkor a környéken a legfiatalabb kisiparosként kezdtem a pályafutásomat. 30 évig jó nevű burkolóként dolgoztam a szakmában.” – emlékezik vissza Gusztos Laci bácsi.

Mi volt az első szakmai sikere?

“Soltvadkerten volt egy olyan munka, amit senki nem akart elvállalni. A malom kéménye várt lebontásra, de olyan magas volt, és olyan rossz állapotú, hogy senki nem vállalta el ezt a veszélyes a munkát. Én elvállaltam, és a munkámért kapott téglából építettem a saját házamat.”

Nem csak egy házra való építőanyag, de óriási megbecsülés is hozománya volt az elvégzett feladatnak. Ezzel a faluban Laci bácsi megalapozta a szakmai jóhírét, mindenkit meggyőzött a rátermettségéről és hozzáértéséről. 

Hogyan lett a burkolásból kereskedelem?

“Egy szerencsés szerencsétlenség hozta ezt a fordulatot az életemben. Egészségügyi okok miatt kellett felhagynom a szakmámmal. Ekkor tanultam meg azt, hogy ami pillanatnyilag katasztrófának tűnik az életben, később szerencsének bizonyulhat. Teljesen elkeseredtem, mert a szakma nekem nem csak pénzkeresési lehetőség volt, hanem a szenvedélyem is. 
Tudtam, hogy én csak ehhez értek, és fogalmam sem volt, hogy mi mással is foglalkozhatnék. Munkám során sok megrendelővel voltam kapcsolatban, és láttam, hogy milyen nagy gondot jelent a burkolóanyagok beszerzése. Mindenki arról panaszkodott, hogy rengeteg utazás árán tud csak burkolóanyagot vásárolni, ez adta az ötletet, hogy csempe és burkolat kereskedéssel foglalkozzak.”

Óriási kockázatot vállalva Laci bácsi mindenféle anyagi tőke nélkül rendelte meg az első szállítmányát, ami bérelt kamionnal érkezett meg Soltvadkertre. Üzlethelység hiányaban a saját udvarában kezdte az értékesítést, így indult a kereskedés. Szakmai rutinja és tapasztalata miatt viszont pontosan tisztában volt azzal, hogy a piacnak mikor mire van szüksége.

Mi volt az első nagy üzleti sikere?

“Pár év után éreztem, hogy lenne kereslet különlegesebb, más stílusú termékekre is. Először csak a magyar gyártóktól vásároltam, de a kialakult palettával nem voltam teljesen elégedett. Felvettem a kapcsolatot egy komoly olasz gyártóval, és így egy egészen újszerű, szebb kínálatot tudtam a vevőimnek ajánlani. A minőségi termékekhez nagyon jó érzékem volt. Mindig az lebegett a szemem előtt egész pályafutásom alatt, hogy olyat áruljak, amivel elégedett lesz a vásárló is.”

Abban az időben még senki nem foglalkozott járólapok importálásával a környéken, így hamar híre kelt, hogy a Gusztoséknál különleges csempék, burkolatok vannak forgalomban. 

Laci bácsi nagyon rövid időn belül olyan forgalmat bonyolított le az olasz csempékből, amivel a nagy budapesti kereskedőket is maga mögött hagyta. Nem csak a környéken, de országosan is az egyik legnagyobb forgalmat lebonyolító cég lett a kis soltvadkerti üzletből.

“Ez nekem is nagy inspirációt adott a további munkához, arról nem is beszélve, hogy ettől kezdve már nem nekem kellett partnereket és gyártókat keresni, hanem ők kerestek engem. A kínálatunk kiszélesedett, és ezzel együtt nőtt a vásárlói kör is.”

Miben látja most a siker titkát?

“Nem kereskedőként, hanem szakmabeli burkolóként csöppentem erre a piacra. Ez komoly versenyelőnyt jelentett a konkurenciával szemben. Pontos anyagismerettel rendelkeztem, és tisztában voltam azzal, hogy a vásárlók mit keresnek. Burkolóként tudtam, hogy melyik alapanyaggal dolgoznék szívesen, és csak ilyeneket vásároltam. Csak a vevők szempontjait tartottam szem előtt, de szerencsére ez a hozzáállás anyagilag is meghozta az eredményét.”

Hogyan vált az egyszemélyes üzlet családi vállalkozássá?

“Láttam, hogy vannak lehetőségek ezen a területen, és nagyon szerettem a szakmámat, ezért a fiamat is arra ösztönöztem, hogy erre a pályára lépjen. Burkolónak tanult ő is, és amikor Szegedre vitte az élet, ott nyitotta meg a 90-es években a saját üzletét.”

Ifj. Gusztos László a szegedi a Burkolólap 2000 Kft. ügyvezetője. Egy kis bérelt üzletből indulva 1996-ban édesapja segítségével vásárolta meg a mostani dorozsmai úti,
2 szintes üzletét és több 1000 m2-es raktárát. Ambíciója révén hamarosan nagykereskedést is indított, majd pár éve pedig Budapesten is megnyitotta nagyker raktárát. A két cég azóta is szorosan együttműködve dolgozik.

Anita, a lányom is hamar bekapcsolódott az üzleti életbe. Általános iskolás kora óta minden szünetet az üzletben töltött. Ezzel a családi környezettel esélye se volt más pályát választani, de szívesen is tette. Mellettem dolgozva olyan szakmai tudást és tapasztalatot szerzett ezek alatt az évek alatt, ami megalapozta az ő üzleti sikereit is.” – meséli Laci bácsi.

Gusztos Anita 2000-ben, érettségi után kezdett hivatalosan is az üzletben dolgozni. Felsőfokú tanulmányait már úgy végezte el, hogy közben az üzlet ügyes bajos dolgait is intézte. 13 éven át közösen, teljes egyetértésben vezették a céget.

Anita 2013-tól vette át az ügyvezetést édesapjától. Azóta is töretlen sikerrel vezeti a céget, ami az évek alatt már egy 300 m2-es bemutatóteremmel, kültéri területekkel és raktárhelyiségekkel bővült. Az egykori kis üzlet helyén álló bemutatóteremben ma már több száz féle termék közül válogathatnak az érdeklődők.

Anita, a te irányításod alatt milyen változásokon ment keresztül a cég?

“Szerencsére azóta is folyamatosan fejlődik és növekszik a cég, amióta édesapám nem vesz aktívan részt az üzlet mindennapi működésében. Büszkén elmondhatom magunkról, hogy a környéken a legnagyobb termékkínálattal és legrégebbi szakmai múlttal rendelkező szakkereskedés vagyunk. Ezt egyrészről édesapámnak köszönhetjük, de nagyon nagy köszönettel tartozom a kollegáimnak is, akik közül többen is a kezdetektől velünk dolgoznak.”

Májer Attila a cég jelenlegi üzletvezetője például már 20 éve a cégnél dolgozik. Először raktárosként kezdett, aztán hamar kiderült, hogy több feladatot is rá lehet bízni az üzletben. Rövid időn belül az értékesítésbe is bekapcsolódott. Segítőkészségének és hozzáértésének köszönhetően jól megtalálja a hangot mindenkivel. 

Amikor  2 évvel ezelőtt megszületett Anita kislánya, és emiatt átmenetileg kiesett az üzletvezetésből, Attila könnyedén át tudta venni a vezetői feladatokat. Azóta is közösen irányítják a céget.

“Személyes, jó kapcsolat alakult ki közöttünk az évek alatt. “ – mondja Attila- “Szinte együtt nőttünk fel a cégben, mindig is számíthattunk egymásra. A céget egy kicsit mindig is magaménak tekintettem, mindig többet jelentett számomra mint egy munkahely, így könnyedén be tudtam kapcsolódni a cégvezetésbe is.” 

Az Euroceramica hosszú évek során megbízható, sikeres vállalkozásnak bizonyult. Hogy mi lehet ennek az oka? Talán a sok év alatt megszerzett szakmai tudás és tapasztalat,  a képesség a folyamatos megújulásra, ami mindig is előrevitte az üzletet. Talán a becsületesség, és az, hogy az értékesítés során az elsődleges szempont mindig az,  hogy a ügyfeleink maximális elégedettséggel távozzanak. 

Az üzlet vevőköre a legjobb bizonyíték arra, hogy ez a fajta üzletpolitika ma is magállja a helyét. A vásárlók nagy része állandóan visszatérő ügyfelek, akik 5-10 évente újra és újra megjelennek az üzletben, ha felújításba kezdenek. Vannak, akiknek már a gyerekei is ide járnak vásárolni. Szóval ez az az üzlet a környéken, ahova mindenképpen érdemes benézni, ha építkezésen vagy átalakításon gondolkoztok. Az üzlet Facebook oldalán pedig követhetitek az éppen aktuális akciókat, kínálatot.

-Dúcz Annamária-

MEGOSZTÁS