A koronavírus-járvány mennyire befolyásolja a keceli vállalkozások mindennapi életét és mekkora gazdasági visszaesésről számolnak be? Ütköznek-e nehézségekbe az alapanyag-beszállítás során? Lesz-e, várható-e leépítés a cégnél? Erre kerestem a válaszokat.
Jelenleg hogyan állnak a megrendelőik viszonylatában? Tapasztalnak-e csökkenést ebben a tekintetben, esetleg visszavonásokra került-e sor?
László Erika – Erika virágbolt: Nagy visszaesésekről beszélhetünk, amely legfőképpen a ballagások elmaradása és az esküvők lemondása miatt alakult ki. Több soron is hátrányt szenvedtünk – anyagi értelembe véve – a vírus miatt, de a nyitvatartási idő csökkentése ezt a rossz helyzetet csak tovább tetézte. Évente 4-5 olyan időszak van, amelyből jelentős bevételünk származik. Ilyenek például a ballagások, az anyák napja, a nőnap, a halottak napja és az esküvők. Tehát – halottak napján kívül – elmondható, hogy a legtöbb esetben nagy csökkenést szenvedett el a vállalkozásunk. Ez számszerűsítve 50 százalékos visszaesést jelent. Az előttünk álló időszakot tekintve még november 21-ig van még 4 esküvőnk.
Hatvani Árpád – Fuvaroz-Hat Kft.: Jelentős visszaesések vannak a vállalkozásunk esetében, mióta a vírus felütötte a fejét. Cégünk körülbelül 20 százalékos kapacitással dolgozik, így 80 százalékos visszaesésről beszélhetünk. Gyakorlatilag a tevékenységünk nagy része külföldre irányul, és mivel nem vásárolják a kacsa- és libamájat, ezért megállt teljesen a szállítás is, ami vonatkozik egyaránt az élőállatra és a takarmányra is. Esetünkben tovább tetőzi a bajt a madárinfluenza. Számításom szerint a korábbi teljesítmény a közeljövőben nem várható.
Szabadi Zsolt – Anita Optika: Azt tapasztaltuk, hogy gyakorlatilag március közepétől megszűntek a megrendelések. A szakmának volt egy országos „összefogása”, melyet ügyeletes optikának neveztünk, és ezt a programot a mi vállalkozásunk is felvállalta városunkban. Heti 2-3 délelőtt voltunk zárt ajtók mögött ugyan, de mégis nyitva: annak, akinek például eltörött a szemüvege, vagy kiesett a csavar, vagy bármilyen oknál fogva meg kellett menteni a szemüvegét, igyekeztünk lehetőleg ingyenesen ellátni ezeket a feladatokat. Ezeket a vevők igénybe vették, mi pedig örültünk, hogy tudtunk segíteni számukra. Ez az optikai szakmának szolgáltató oldala, erre volt lehetőség, és egyben szükség is a járvány ideje alatt.
Szabadi Zsolt – Optic World KFt.: Nagykereskedelmi vonalon ugyanezt történt az országban, csak nagyra kivetítve. Az optikáknak nagy része bezárt szinte ugyanazon a héten, és sokan csatlakoztak ehhez az ügyeletes optika nevezetű kezdeményezéshez. Március közepe óta elmondható, hogy mind a mai napig nem indult újra az élet. A nagykereskedelmi oldal működése jelenleg minimális szintű.
Térjünk át a feldolgozandó alapanyagokra. Tapasztalnak-e esetleges nehézségeket a külföldről történő behozatal során?
László Erika: Én Budapestről, a nagybani virágpiacról vásárlom meg a virágokat, és ott jelentős mennyiségű alapanyagot külföldről szállítanak be Magyarországra. Igen, érezhető volt a visszaesés, nem volt olyan mértékű választékunk, amelyből tudtunk volna válogatni. Például Hollandiából a vágott virágokat nem tudták behozni. A virágpiacon nagyon sokan nem voltak nyitva ebben az időszakban. A helyzet lassan normalizálódni látszik.
Hatvani Árpád: A külföldről beérkező alapanyagok esetében elmondhatom, hogy nagy szervezést igényel a beszerzésük. A koronavírus betörésekor a szóját, mint alapanyagot nem lehetett megvásárolni. Véleményem szerint a gazdaság ezen a téren helyreállni látszik, minden termék beszerezhető. Bár jelentős áremelkedések tapasztalhatóak.
Szabadi Zsolt: A kiskereskedésben (az Anita Optika esetében) nincsenek problémák, hiszen a beszállítók nagy része belföldi, legyen szó akár szemüvegkeret, vagy lencse beszállítókról. Nem emlékszem különösebb nehézségekre, fennakadásokra. A szakma egyszerre leállt, ezért egyszerre szűntek meg a vásárlói igények is.
A nagykereskedelmi oldalon bonyolultabb a helyzet. Lefagyott a gazdaság, gyakorlatilag leállt az egész európai logisztika. Például az egyik termékünket 10 éve heti rendszerességgel Olaszországból kapjuk, ami most természetesen nem működik. Bízok benne, hogy ez a közeljövőben el fog indulni, és újra tudunk árukat rendelni, és kézhez kapni.
A munkavállalókat érintette-e az önök cégénél ez a vírushelyzet? Volt-e, illetve várhatóan lesz-e leépítés vagy munkaidő csökkentés?
László Erika: Nem volt szándékomban elbocsátani kollégát, hiszen nekem nagyon fontos, hogy ha újraindul az élet, akkor tudjak számolni munkaerővel. Nehéz volt a munkabért és a járulékot kigazdálkodni, de nem akartam, hogy kevesebb bér jusson ebben az időszakban a munkavállalóm számára.
Hatvani Árpád: Kényszerintézkedéseket szükséges volt meghoznunk: bár több kollégának sikerült olyan munkákat keresnünk erre az időszakra – amely bár nem termelő jellegűek, de mégis hasznosak lehetnek – így folyamatosan tudtak dolgozni a kollégák. Példának okáért: kerítést, udvart építünk vagy éppen pótkocsit javítunk. Tehát olyanok munkákat végzünk jelenleg, amelyekre eddig kevés időnk volt, de mégis szükségesek a mindennapi működéshez. Erőfeszítéseink ellenére sajnos voltak olyan kollégák, akikkel közös megegyezés alapján elváltak útjaink: vagy a kitűzött feladatot nem tudta vállalni, amelyet ebben az időszakban kellett volna elvégezni, vagy volt olyan is, akinek a szakképzettségnek megfelelő feladatot nem tudtunk adni.
Szabadi Zsolt: A nagykereskedelmi oldalon már egy munkavállalót elveszítettünk, a koronavírus okozta gazdasági helyzet miatt. Nehéz megtartani a dolgozóinkat, pláne annak fényében, hogy nem tudjuk, mikor indul újra a gazdasági életünk. De volt kényszerszabadság és munkaidő-csökkentési kényszerünk is. Tehát igen vegyes sajnos a kép, de reméljük, hogy nagyobb veszteségek nélkül megússzuk ezt az időszakot, és sikerül megtartani a többi kollégánkat, ennek érdekében vállalkozásunk szintén pályázik a bértámogatási programra is.
Kiss Tamás
Nyitókép: Szabadi Zsolt és Anita