Az emberi erőforrások minisztere, dr. Kásler Miklós Pedagógus Szolgálati Emlékérmet adományozott a Kiskőrösi Wattay Szakgimnázium két tanárának, Kovács Ilonának és Horváth Istvánnak.

-Hirdetés-

A díjat a Nemzeti Erőforrások Minisztériuma adományozza azoknak a nyugállományba vonuló óvodai, általános iskolai, szakiskolai, középiskolai pedagógusoknak és főiskolai, egyetemi oktatóknak, akik legalább 25 éven keresztül a gyermekek oktatása-nevelése érdekében tevékenykedtek és kiemelkedő munkát végeztek.

A díjazott Fritz Mihály szobrászművész alkotta emlékérmet kap. Kovács Ilonáról már korábbi cikkünkbe írtunk, most Horváth István több mint negyven évébe tekinthetünk bele.

Az általános iskolát befejezve 1969-ben Budapesten, a Landler Jenő Gép- és Híradásipari Szakközépiskolában kezdte meg középiskolai tanulmányait, ahol 1973-ban érettségizett számítástechnikai műszerészként. Ebben az évben felvételt nyert a Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskolára, ahol az Erősáramú Kar műszaki tanárképző szakán okleveles műszaki-tanár végzettséget szerzett 1977-ben. A főiskola utolsó évében a KGM Asztalos János Kollégiumában nevelőként is dolgozott.

Több mint negyven éve a pályán, milyen középiskolákban tanított?

– Tanulmányaimat befejezve megpályáztam a 621. számú Ipari Szakmunkásképző Intézet műszaki-tanári állását. A sikeres pályázatnak köszönhetően 42 évvel ezelőtt, 1977. augusztus 16-án kezdtem meg pedagógusi pályafutásomat. Melyik iskolában tanítottam az elmúlt 42 évben? Ha felsorolnám, talán egy külön oldalt kellene erre szánnunk, pedig csak az iskola neve változott. Az első munkahelyemről, a mai Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Kiskőrösi Wattay Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiumából mentem nyugdíjba.

Annak idején én is a tanár úrnál végeztem, mint elektroműszerész. Akkoriban már szinte elavult volt az oktatás, hiszen a technika gyors fejődését nem tudta az oktatás olyan gyorsan átvenni. Mi a helyzet ezzel napjainkban?

– Pályakezdő pedagógusként teljes szakmai képzést nyújtottam villanyszerelőknek, elektroműszerészeknek, autóvillamossági szerelőknek. Elektrotechnikát, szakmai ismeretet, irányítástechnikát vagy szakrajzot tanítottam autószerelőknek, ruhakészítőknek, mezőgazdasági gépszerelőknek, karosszérialakatosoknak. Mint mindenben, itt is lehetőség van megújulásra. Tudásom bővítése érdekében 1998-ban, a Veszprémi Egyetem Tanárképző Kar informatika szakára jelentkeztem, és 2002-ben informatika szakos középiskolai tanári diplomát szereztem. Az iskolában a szakgimnáziumi képzés elődjeként, elindult az informatikai szakközépiskolai képzés is, amelyet mára korszerű technikával fejlesztettünk fel. Jelenleg a hat informatika szaktanterem mellett hardverszerelő és hálózatépítő labor, a számítógépprogramozás oktatására számtalan segédprogram és programozható robotok állnak rendelkezésre, de megtalálhatók a számítógép vezérlésű megmunkáló központok is (3D nyomtatók, CNC gravírozók és marók, lézergravírozók). Legújabb oktatás-segítő eszközünk a programozható robotkar, amelyhez szintén várja a jól képzett fiatalok érdeklődését.


A tanításon kívül mi az, amiben ki tud kapcsolni, ami segíti abban, hogy újult erővel kezdje a napjait?

– A családom mindig is fontos volt számomra, de én az iskolában is otthon érzem magam. Szorgalmaztam például a TV-lánc kialakítását, a számítógépes oktatás bevezetését, alkalmazását. Versenyeken, iskolai rendezvényeken, és ünnepségeken segítem az iskolát.

Hogy milyen tanár is Horváth István? Az iskola igazgatójától, Franczia Lászlótól kérdeztem meg.

“Vidám, jó humorú egyénisége meghatározó a tantestületben. Kapcsolata a szülőkkel és a diákokkal közvetlen és barátságos. Személyes példamutatását több évtizedes osztályfőnöki munkája során is megismerhettük, hiszen a nevelés a mindennapi tanári munkájában is nagy hangsúlyt kap. Példamutató elkötelezettséggel folytat értékteremtő pedagógiai munkát. Mindig arra törekszik, hogy érdekes, ötletes módszereivel felkeltse tanítványai érdeklődését és figyelmét. Nemcsak a szaktárgyi ismeretek továbbadását tartja fontosnak, hanem a diákok megértő segítését, támogatását is. Célja, a tudást értékként kezelő tanulói közösség formálása. Kreatív pedagógus, tudása, terhelhetősége, innovációs munkája példaértékű. Munkáját a magas szaktudás, az igényesség jellemzi. Tanítványai megalapozott tudással kerültek, kerülnek ki kezei alól az érettségi és szakmai vizsgákon” -tájékoztatott Franczia László.

Példamutató nevelő-oktató munkája elismeréséül 1981-ben a Kiváló Munkáért bronz érdemérmet, 1982-ben Honvédelmi érdemérmet, 1983-ban Aranykoszorús érdemrendet kapott, 1986-ban pedig Miniszteri Dicséretben részesült. Példaértékű és kimagasló színvonalon és hivatástudattal végzett négy évtizedes szakmai és pedagógusi munkájának elismeréseként a Kiskunhalasi Szakképzési Centrum 2017-ben Életmű díjat adományozott Horváth István részére.

-Berkecz Mónika-

MEGOSZTÁS