A gazdák dolgát nagyban megkönnyíti ez a 3,5 méter széles útszakasz, hiszen erről könnyedén be lehet jutni a környező földekre. Az évtizedekkel ezelőtt elkészült út viszont kisebb teherbírásra volt tervezve, így az állapota leromlott. A keceli városgazdálkodási csoport elvégezte az állagmegóvó munkálatot, amellyel kapcsolatban Radva Zoltánt kérdeztük.

Mi van a felújítás hátterében?

Ez az út amikor elkészült, kisebb terhelésekre volt betervezve, gondolok például a lovas kocsira, vagy a 3.5 tonnás pótkocsira. A nagyméretű pótkocsik elszaporodásával (melyek 40-60 tonnásak is lehetnek) a kövesút állapota több ponton is megromlott.Gyakorlatilag egyfajta „medenceként” működött, hiszen a csapadék nem tudott elfolyni, így megállt az úton. Ez télen megfagyott, a repedéseken keresztül a jég nyomta szét. 2 évvel ezelőtt már lepadkáztuk az utat. De sajnos a gépek letaposták a szélét, melynek következtében letört több helyen is.

-Hirdetés-

E munkálatokat képviselői indítványra kezdtük elvégezni, ami 3 hét alatt el is készült. Megszélesítettük 50 centiméterrel az út jobb- és baloldalát. Az önkormányzat biztosította a felújítás költségét, amiből 250 tonna komlói követ rendeltünk. Ez nagyjából a felére volt elegendő.

Milyen technológiával történt a felújítás?

Az út mellett helyet készítettünk a 0-80-as komlói kőnek. Ez lett letömörítve, majd a legvégén 0-22 köves fedőréteget kapott, ami tulajdonképpen meg is köti a komlói követ.

E munkálatokkal párhuzamosan a belterületi földes útjainkon is dolgozunk, ami szintén komlói kővel fog új arculatot kapni. Mivel nagyon drága lett az aszfaltozás, kevés háztartás tudja kifizetni annak a hozzájárulását. Körülbelül 200 ezer forint felett lenne egy háztartásnak ez a beruházás. Hozzáteszem, ami egy 3 méter széles kövesút lenne, ahol nem férne el egymás mellett 2 autó. Így ezeket a belterületi földes útjainkat lekövezzük , lekavicsozzuk (már 12 utcával végeztünk). Ezáltal egy jó minőségű kavicsos út keletkezik, ami nem sáros, és lefolyik a víz, hiszen árkokat is készítettünk. 

A Tüskös úton is ez a cél: megvédjük a kövesutat, mert nagyon értékes, hiszen nagyon kevés helyen található ilyen. Főfeladatunk, hogy megóvjuk az állagát, így minél hosszabb ideig kövesút marad. Ezzel a munkával a letöredezést is meggátoljuk, másrészt a két szélét is egybefogjuk, mivel le is lesz döngölve vibrációs hengerrel. A tömörítés után is sokat változik a felülete, mivel sokkal jobban járható lesz.

Mekkora útszakaszt érint?

5 kilométeres szakaszról beszélünk, ami a gyakorlatban 10: 5 kilométernek mindkét oldalán elvégezzük ezt a munkát. Körülbelül 6.5 millió forintból elvégezhető, s ha anyagi forrást biztosítanak hozzá, akkor őszre várhatóan kész lesz a másik fele is. Időtartamát tekintve a folyamat körülbelül 3 hetes, amelyet mi végzünk el saját munkagépeinkkel, a csoport saját erejéből. Tehát külső segítséget nem veszünk igénybe. Amennyiben szüretek után el tudjuk kezdeni, szeptember végén, október elején, akkor október végére szerintem készen lesz.

Pont a téli időszakra.

Igen, ez a terv. Hiszen sajnálnánk, ha elveszne. Télen gyorsan amortizálódik: megreped, belemegy a víz, az megfagy, és már nyomja is szét. Amennyiben kienged a fagy, már fél négyzetméteres táblák szakadnak le. Ezt a folyamatot akadályozzuk meg ezzel a munkával.

Kiss Tamás

 

MEGOSZTÁS