Horváthné Ocskó Erika 2007 óta tanít a KEVI Petőfi Sándor Általános Iskolájában, ahol az idei tanévtől az alsós munkaközösség vezetési feladatával is megbízták.
Az iskolában nagy hangsúlyt fektetnek a magas színvonalú oktatásra, újabb módszerek bevezetésére. Az alsó tagozat tantestülete sem tétlenkedett a nyár folyamán, egyéb feladataik mellett részt vettek egy 30 órás képzésen az iskola finanszírozásával.
Sakkpalota képzés. Már a neve is nagyon izgalmas, vajon mit jelent ez a gyakorlatban? Erről beszélgettünk Erikával.
A sakkot én úgy ismerem, mint stratégiai játék. Mit jelent tulajdonképpen a sakkpalota?
– Világhírű sakkozónk, Polgár Judit nevéhez fűződik a módszer, melyet már több iskola beépített a tanrendjébe Magyarországon. Soltvadkerten bázisiskolával rendelkezik, ami azt jelenti, hogy ott már alkalmazzák a tehetségfejlesztő sakkot, mint oktatási eszközt. A soltvadkertiek mentorálták pedagógusainkat a nyári képzés folyamán.
Szeptembertől minden alsós osztályban megjelenik valamilyen formában az új módszer. Ez nemcsak a sakkról szól, hanem a stratégiai lépésekről, ami jelen van a matematikában, a környezetismeretben, az írásban és az olvasásban is, de még a testnevelés során is alkalmazni lehet. A képzésen ahhoz kaptunk segítséget, hogy miként is tudjuk beépíteni a mindennapi oktató-nevelő munkába.
Tehát ugyanúgy tematikával rendelkezik?
– Az ötletgazda kidolgozta a programot az egész tagozatra, készült hozzá kézikönyv, tankönyv és munkafüzet is. De a tematika rendelkezik oktatást segítő eszközökkel is, amelyeket mi magunk is megrendeltünk webshopjukból. A héten újrafestettük az alsós udvari játékokat, és kialakítottunk egy sakktáblát is, melyen a gyerekek alkotják majd a sakkfigurákat. De például környezetórán is tudjuk alkalmazni: a sakkpalota tematikája rendelkezik minden évszaknak megfelelő plakáttal, ahol az évszakokra jellemző díszítés és figurák vannak a sakkmezőn. Ez egy másfajta gondolkodást igényel a gyerekektől, játékosan oktat, és úgy gondolom, hogy rendkívüli módon fogják élvezni a gyerekek.
Heti szinten hány órába/tantárgyba épül majd be?
– Szakköri órák keretén belül heti egy órában tudjuk alkalmazni, de az is megoldható, hogy csak egyes elemeit építjük be a tanórába. Például amikor olvasni tanulnak 1. osztályban, sakkpalotás feladatként huszár alakzatában kell lépkedniük a szavak között és megkeresni a helyes szavakat.
Milyen készségek fejlesztésében játszik közre a sakkpalota módszere?
– Elősegíti a térirány gondolkodást, kreativitást, de szókincsbővítő funkcióval is rendelkezik. Elmondható, hogy nagyon sokrétű, jól ki van dolgozva. Egészen óvodás kortól a felsős osztályokig hasznosítható.
A sakkpalota egy új keletű módszer?
– Viszonylag igen, de Magyarországon már elég sokan elvégezték a képzést. Viszont ilyen nagy pedagógus létszámra kevés példa van, mint a mi iskolánkban.
Milyen volt a képzés?
– A képzés a nyári szünetben történt, mindennap reggel 9-től délután 5-ig. Annyira jó hangulatú képzést tartottak, hogy gyorsan telt az idő. Igazából még nem volt olyan képzésünk, ahol a mi tantestületünk teljes egészében ott volt, így ez közösségépítésül is szolgált.
Amennyiben a szülők is el szeretnék sajátítani ezt a módszert, van rá lehetőségük?
– Amely osztályban, mint tantárgy fog szerepelni a sakkpalota, ott a gyerekeknek lesz munkafüzetük, amivel a szülő is találkozni fog. Lehetséges, hogy elsőre nem fogja érteni, mivel hosszabb idő ezzel megismerkedni, de abszolút hasznos és alkalmazható, mivel alapvetően a játék elemire épül.
-Kincse Szilvi-