A VIRA.HU háromrészes sorozatában az EGYMI új pedagógusait szeretnénk bemutatni. A 2020/2021-es tanévben három hölggyel bővül az EGYMI tanári kara, így őket kérdeztem a tanév elején a pályáról, szakmáról, tervekről, ami az új tanévet illeti.

-Hirdetés-

Dulai Dóri frissen végzett, pályakezdő gyógypedagógus és logopédus. Karizmatikus személyisége mindenkit azonnal mosolyra késztet, pozitív kisugárzása ragadós a szó legjobb értelmében. Saját tapasztalat családi körben, hogy csodát művel az artikulációs zavarban érintett, vagy hangokat torzító, hangokat cserélő pl.: az épp raccsoló vagy selypítő gyerekkel is. Játékos feladatok, sok gyakorlás és Dóri személyisége, ami azonnal elbűvöli a gyerekeket, így a fejlesztés már nem is kötelező feladat számukra, hanem élmény, amit Dóri által kapnak meg. A legjobb helyre került szakmailag a frissen diplomázott hölgy.

VIRA: Mesélj picit a gyerekkorodról! Milyen iskolákat végeztél és hogyan kerültél erre a pályára?

– Kiskőrösön a KEVI-ben érettségiztem, majd a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán a Gyógypedagógus-képző Intézetbe jelentkeztem és végeztem tanulmányaimat, logopédia és tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányokon. Úgy gondolom, hogy a pályaválasztás előtt álló, 18 éves fiataloknak nagyon nehéz dolga van, hiszen a gimnázium végén nem könnyű feladat kiválasztani azt, amiben egész életükben dolgozni szeretnének, ki tudnak benne teljesedni, ráadásul szeretik is. Így velem sem volt ez másként, egészen az utolsó pillanatig gondolkodtam, hogy „mi legyek ha nagy leszek”.

VIRA: Volt esetleg gyerekként egyéb szakmát érintő álmod is vagy csak a pedagógiában gondolkoztál?

– Az előző kérdésre adott választ folytatva, nehezen döntöttem el, hogy mit szeretnék tanulni, mivé szeretnék válni. Ami biztos volt, hogy változatos és kihívásokkal teli hivatást szeretnék választani és úgy gondolom ezt a gyógypedagógiával meg is kaptam. Egyetemi gyakorlataink során éreztem azt, hogy a lehető legjobb döntést hoztam. Sokan azt gondolják, hogy a logopédusok csak egyes hangok kialakításával, helyes ejtésével foglalkoznak, hiszen az artikulációs zavar terápiája a legközismertebb, azonban számos beszédkórkép tartozik a logopédia kompetenciakörébe. Ilyenek a beszédritmus zavarok, mint a dadogás, a hadarás, a rezonanciazavar, más néven orrhangzós beszéd, a nyelvfejlődési zavarok, a nyelvi késés, diszfónia, a myofunkcionális zavarok kezelése, vagy ha klinikai beszédkórképekről beszélünk akkor a dizartria, afázia is. Így úgy gondolom, hogy rettenetesen izgalmas és változatos ez a szakma.

VIRA: Hogyan kerültél az EGYMI csapatába?

– 2019 nyarán látogattam el először az intézménybe, önkéntes nyári gyakorlat keretében. Majd nem sokkal később láttam egy álláshirdetést, logopédust kerestek, de ekkor még volt egy évem az egyetemen, ennek ellenére leadtam az önéletrajzomat az intézményben. Szeptembertől már az egyetemi tanulmányaimat egyéni tanrenden folytattam és óraadóként dolgoztam az EGYMI-ben. A készségfejlesztő iskolarészen takarítás modult tanítottam és az utazó gyógypedagógiai hálózatnál logopédusként tevékenykedtem. Idén nyáron szereztem meg a diplomámat, így szeptembertől már teljes állásban dolgozhatok itt.

VIRA: Hogyan alakul szakmai életed az új tanévtől? Mik a terveid?

– Az autizmus spektrumzavarban érintett gyermekek óvodai csoportjában vagyok gyógypedagógus az intézményben, ezáltal egy számomra teljesen új, kihívásokkal teli tanév áll előttem, igyekszem a lépést felvenni a már tapasztalt kollégákkal és helytállni.

VIRA: Az EGYMI-n kívül milyen szakmai programokon veszel részt?

– Továbbra is az utazó gyógypedagógiai hálózatban tevékenykedem logopédusként, ezáltal a környék iskoláiban látom el a sajátos nevelési igényű gyermekeket, akiknek szükségük van logopédiai fejlesztésre. Szerencsésnek érzem magam, hogy mint gyógypedagógusként, mint pedig logopédusként is dolgozhatok.

VIRA: Tervezel még tanulni valamit?

– Mint említettem, az autizmus spektrumzavarban érintett gyermekek óvodai csoportjában vagyok gyógypedagógus, így a későbbiekben indokoltnak érzem az autizmus spektrum zavarok pedagógiája szakirányú képzést, illetve a jövőben mindenképpen el szeretném végezni a mesterképzést.

VIRA: Szerinted milyen az ideális pedagógus?

– Szerintem ez egy olyan hivatás, amit csak szívvel-lélekkel lehet csinálni. Elvárom magamtól, hogy a tudásom naprakész legyen, a kollégáimmal közösen, igazi csapatként tudjak együtt dolgozni és, hogy semmilyen akadálytól ne hátráljak meg. Véleményem szerint nagyon fontos, hogy mindenki tartsa meg saját személyiségét, az jelenjen meg a tevékenységeiben is, de fogadja el a kritikát és fejlődjön belőle.

VIRA: Ha 1 év múlva találkoznánk és beszélgetnénk, mi lenne amit addigra mindenképp szeretnél elérni?

– Első és legfontosabb, hogy azok a gyerekek, akik a „kezeink alatt nevelkednek” önmagukhoz mérten fejlődjenek, illetve a saját magam szakmai fejlődését szeretném látni. Álmom még a későbbiekben a nyári, fejlesztő táborok megvalósítása.

-Klaudia-

MEGOSZTÁS