„A Földet nem apáinktól örököltük,
hanem unokáinktól kaptuk kölcsön”

– szól a mondás, mely a híres környezetvédelmi aktivista, David Browertől származik. Napjainkban, szerencsére egyre nagyobb teret nyer a környezetvédelem, a természet tisztelete, a természetre és környezetünkre való odafigyelés.

A Kiskőrösi Bem József Általános Iskola Csengődi Általános Iskolája kiemelt fontosságúnak tartja, hogy a hozzájuk járó gyerekeknek minél korábban megtanítsák a környezettudatos életvitelt. Ezzel a fő céllal indították el évekkel ezelőtt az ÖKO munkacsoportot is az iskolában. Tevékenységükről, elért sikereikről, és további céljaikról a munkacsoport egyik vezetőjével, Gurbai-Flajsz Erikával beszélgettünk.

-Hirdetés-

Kinek az ötlete volt, minek a hatására szerveződött a munkacsoport? Mióta működik az iskolában az ÖKO- iskolai munkacsoport? Kik, és mekkora létszámmal vesznek részt benne?

Németh István igazgató kezdeményezése volt, hogy az iskolánk csatlakozzon az Ökoiskola programhoz, ebből az apropóból alakult meg az ÖKO munkacsoport 2015-ben. Maga, a csoport vezetése két főből áll a kezdetek óta, de a feladatok megvalósításában az intézmény összes dolgozója – jelenleg 15 fő – részt vesz.

Milyen jelleggel, céllal jött létre, kiknek a vezetésével?  

A csoport céljai közé tartozik, hogy programjainkkal elősegítsük a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását. Szeretnénk megértetni a fogyasztás, és a környezeti erőforrások kapcsolatát, a fenntartható fogyasztás elvét. Törekszünk arra, hogy a tanulóink bekapcsolódjanak a közvetlen környezetük hagyományainak, értékeinek megőrzésébe, gyarapításába, valamint életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá.

Bár, a tagok az évek folyamán változtak, de a célok és az elhivatottság nem. A csoport vezetését jelenleg két alsós tanító látja el: Kecskeméti Zsuzsa és jómagam, Gurbai-Flajsz Erika. Természetesen köszönettel tartozunk két korábbi tagunknak, Németh Anitának és Pálfi-Mikulás Tündének is a lelkes munkájukért.

Az elmúlt években próbáltunk egy-egy új elemmel gazdagítani programjaink listáját, igyekeztünk a gyerekek szemszögéből érdekes feladatokat kitalálni. Szerencsére sikeresnek mondhatóak törekvéseink, mert amellett, hogy vannak olyan versenyeink, melyeket évek óta megrendezünk, a gyerekek egyre nagyobb számban vesznek részt rajtuk. Ilyen például a tavaly október elején megrendezett „Állati szelfi” fotópályázatunk, amelynek Németh Anita volt a megálmodója. A tanulóinknak mindössze annyi volt a feladatuk, hogy minél kreatívabb módon készítsenek fényképet önmagukról és házi kedvencükről. Az előző évben olyannyira sikeres volt a kezdeményezés, hogy iskolánk tanulóinak több mint harmada küldött be fotót, sőt a pedagógusok közel fele is.
A másik, már tradicionálisnak mondható programunkat a tavaszi világnapok ihlették. A víz, a föld és a madarak, fák napja alkalmából több fordulós házi kvíz versenyt szoktunk hirdetni. A gyerekek a megadott témákban kutatómunkát végeznek otthon, majd egy záró kvízzel számot adnak a megszerzett tudásukról.

Milyen ÖKO tevékenységeket folytatnak?

Gondozzuk az iskola zöldterületeit, madáretetőket helyezünk ki az iskola területén, hasznos anyaggyűjtéseket szervezünk, témanapjainkkal és témaheteinkkel is kapcsolódunk a környezettudatos magatartás kialakításához. A „Csodaszarvas” program jóvoltából a vakáció első hetében környezetvédelmi tematikus tábort is tartottunk 2018-ban és 2019-ben. Igyekszünk az éves programterven felül is, minél több felmerülő pályázathoz és versenyhez csatlakozni, ilyen volt például a HAPPY-hét, amely a vízfogyasztás fontosságára hívja fel a figyelmet, vagy az Európai Hulladékcsökkentési Hét, amely 2020 novemberében zajlott.

Újrahasznosítási pályaművek
Az Európai Hulladékcsökkentési Héthez kapcsolódó helyi eseményekről meséljen egy kicsit, hogyan zajlott?

A kezdeményezés megalkotói felkínáltak az intézmények számára több lehetőséget is, amelyek közül választhattunk. Sajnos a járványügyi előírások miatt meg kellett fontolnunk, hogy mely elemeket emeljük be a munkánkba. A témahét fő eleme a csomagolási hulladékok csökkentése volt. Ezzel kapcsolatban az összes osztály készített figyelemfelkeltő plakátot, majd a falu kereskedelmi egységeinek bevonásával ki is helyezték azokat a boltokban. Nemcsak a plakátokkal szerettük volna felhívni a figyelmet az egyszer használatos műanyag táskák, zacskók mellőzésére. Minden tanuló készített úgynevezett „Öko-táskát” a már kinőtt, megnyúlt pólójukból, így mindenkinek lett egy saját többször használható egyedi táskája.
Versenyt hirdettünk az újrahasznosítás jegyében. Használati, vagy dísztárgyat kellett készíteni hulladék felhasználásával. Közel 50 pályamű érkezett a felhívásra. A munkánkról beszámolót küldtünk a szervezőknek, ezért elismerő oklevéllel jutalmazták iskolánkat.

Elismerő oklevél

Fontosnak tartottuk, hogy a kezdeményezés ne csak egy hét erejéig tartson, így az iskola új hulladéktárolókat vásárolt. Most már minden tanteremben szelektíven gyűjthetik a diákok szemetet, mi pedig igyekszünk minél kisebb korban megtanítani nekik, ennek mikéntjét.

Mik a terveik a jövőben?

Terveink között szerepel néhány új programelem bevezetése, valamint elemgyűjtést szeretnénk szervezni. Az iskola 2015 után, 2019-ben is megkapta az Ökoiskola címet, így a legközelebbi célkitűzésünk az Örökös Ökoiskolai cím elnyerése.

Képek: Csengődi Általános Iskola

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (62 db kép)
MEGOSZTÁS