Az elmúlt másfél év világszerte nagy kihívások elé állította az emberiséget. A Covid okozta váratlan és eddig nem tapasztalt körülmények fenekestül felforgatták mindenki életét, újrarendeződtek a hétköznapjaink. Ha mindez 50-100, vagy akár csak 30 évvel ezelőtt történik, egészen más lenne a világ, az emberek talán teljesen elszigetelődtek volna egymástól. Erre így is sok esély volt, de hála az infokommunikációs eszközöknek, az élet nem állt meg, számos területen nyújtott alternatívát, hogy a világhálón kapcsolatban maradhattunk egymással akkor is, ha hetekig ki sem mozdultunk a lakásból.

Az alábbiakban azt a három területet emeljük ki, ahol talán a legnagyobb szükség volt erre. Hogyan hasznosíthatjuk ezeket az eszközöket az orvoslás, tanulás és munka világában? Cikkünkben megválaszoljuk ezt a kérdést és többek között bemutatjuk a telemedicina jelentőségét.

Telemedicina
-Hirdetés-

Sajnos, az egészségügy volt az egyik legnagyobb elszenvedője ennek a helyzetnek. Elsőként ezen a területen vezettek be óvintézkedéseket, igyekeztek a fertőzöttekre fókuszálni és megóvni mindenkit attól, hogy éppen egy orvosi rendelőben vagy kórházban kapja el a vírust.

A személyes orvos-beteg kapcsolat ugyan korlátozott lett, de mind a magán-, mind a közszférában lehetőség volt és van telemedicina szolgáltatást igénybe venni. A telemedicina távkonzultációnak több formája létezik: a legegyszerűbb, ha telefonon keressük az orvost vagy egyéb egészségügyi személyzetet és a személyes adatok megadása után például e‑receptet íratunk fel. A legközvetlenebb, amikor videotechnológia útján kommunikálunk és az orvos akár diagnózist is felállíthat a látottak alapján. Az egészségügyi szolgáltatás része lehet az is, hogy a leleteket e-mailben, messengeren, videókonzultáció közben osztjuk meg orvosunkkal, aki elemzi, véleményezi azokat.

Tanulás, tanítás

A másik terület, amely alapvetően személyes kapcsolatra épül, ám ezt hónapokig mellőzni kellett, az az oktatás. Az infokommunikációs lehetőségek itt adottak voltak, mindenki kiválaszthatta, milyen csatorna a számára legmegfelelőbb.

A diákok rugalmasan alkalmazkodtak az új rendszerhez, hiszen ők a hétköznapokban is hasonló csatornákon tartják a kapcsolatot. A tanárok többsége számára sem volt teljesen új kihívás, hiszen házi feladatokat, projektmunkákat, teszteket korábban is valósítottak meg ezen a módon. A kreativitásra itt nagy szükség volt, de olykor meglepő szellemi tartalékok kerültek felszínre egy-egy feladat megoldásakor. Előfordult, hogy a tantárgyak közötti különbség is megkövetelte a rugalmasságot a megfelelő csatorna kiválasztásában.

Ez sem teljesen új dolog, de ebben az időszakban megnőtt az online tanfolyamot hirdetők és végzők száma is. A résztvevők – mindkét oldalon – pénzt és időt spórolhattak meg, hiszen nem kellett utazni vagy termet bérelni. Természetesen a gyakorlatorientált képzések esetében ez nem mindig volt járható út.

A munka világa

Hegeszteni, mozdonyt vezetni, kenyeret sütni, falazni és még számos más dolgot csinálni sem lehet otthonról. Mégis vannak olyan területek a munka világában, ahol szinte fel sem tűnt az átállás, hiszen a home office addig sem volt ismeretlen. Számos adminisztratív munka, adatrögzítés, logisztika, telemarketing, pénzügyi szolgáltatás otthonról is rugalmasan végezhető és a családbarát (vagy takarékos) munkahelyek munkaadói és munkavállalói korábban is éltek ezzel a lehetőséggel, csak most az elvégzett munkán kívül a meetingek is videóhívások formájában zajlottak.

A jövőben az infokommunikációs eszközök és szolgáltatások használata vélhetően kedvező hatással lesz a gazdasági folyamatokra is, hiszen nem csupán időt és pénzt lehet spórolni a segítségükkel, de használatuk környezetbarátabb, hisz kisebb a környezetet érő terhelés a kevesebb utazás által és a közigazgatási, közszolgáltatási folyamatok is javulhatnak általuk.

Összegzés

Néhány évtizede még elképzelhetetlen volt, hogy egy maroknyi telefon az egész világot jelenti majd számunkra, amivel minden fontos dolgot megoldhatunk. A „zseborvoson”, „zsebiskolán” és „zsebmunkahelyen” kívül már évek óta használjuk az e-kereskedelem vagy az e-bankolás előnyeit is. A jelen és a jövő az infokommunikáció irányába megy, egyre elterjedtebb lesz a telemedicina, mint távkonzultáció orvosainkkal. De vajon milyen hatással lesz ez a valódi emberi kapcsolatainkra?

Írta, kiemelt kép: Galambos Dániel