Augusztus elsején jelent meg az a rendelet, amely szerint változik a gyakorlati órák elszámolása és adminisztrációja, ám közel sem ez lesz a legnagyobb újdonság a jogosítvány megszerzésében.

Oláh Pál, a kiskőrösi OPÁL Autós, Motoros Iskola vezetője a Kiskőrös TV-nek adott interjúban elmondta, hogy a legfontosabb változás a szimulátoros vezetés. „Lesz majd, de nem tudjuk még az ilyen jellegű órák számát, és a kivitelezését sem. A szimulátoron nem lehet levizsgázni, csak a gyakorlati vezetés kiegészítésére fog szolgálni.”

-Hirdetés-

Ennek előnye lehet például a villamos közlekedés megismerése, gyakorlása olyan településeken tanulók számára is, ahol nincs erre lehetőség az utakon. Továbbá olyan veszélyes helyzeteket is lehet gyakorolni vele, melyeket a közlekedésben nem. Így a tanulók súlyos következmény nélkül hozhatnak hibás döntéseket, melyekből tanulni is tudnak. Egy szimulátort újra lehet indítani, míg az életben nem biztos, hogy egy újra indítással meg tudom oldani a problémákat.

Egy szimulátor 8-10 millió forintba is kerülhet, így felmerül a kérdés, hogy vajon hány autósiskola engedhet meg magának egy ilyen eszköz beszerzést, illetve mekkora mértékben hat majd ez a jogosítvány megszerzésének árára.

Oláh Pál hozzátette, hogy ma már nincs kötelező tantermi képzés, ahol az előadó elmagyarázta, kikérdezte és megbeszélte a különböző közlekedési helyzeteket a tanulókkal. A tantermi képzések idején egy 10-15 fős tanfolyamon a vizsgázók 95%-a sikeresen megfelelt a KRESZ vizsgán. Most, amikor a tanulók otthon, digitálisan készülnek fel a vizsgára, a sikerességi mutatók 50-60% körül mozognak. Az utakon való vezetés helyett a szimulátoros felkészülés a vizsgákra tovább ronthat ezeken a számokon.

Az utakon, vezetés közben az oktató beavatkozhat ha kell, intenzíven fékez, belenyúl a kormányba és így a sofőrjelölt is érzi, hogy valamit rosszul csinált. Azonban nem ez az egyetlen olyan változás, ami extra költségekkel járhat a jövőben. Az oktatóknak ugyanis az új rendelet szerint két órával a vezetés megkezdése előtt kell rögzíteniük egy applikáción, hogy melyik tanuló hol és mikor hajt ki a forgalomba, illetve előre láthatóan mikor fejezi be a vezetést.

Így is rendkívül lassan haladunk, most pedig bejön ez az új rendszer, ami taxióra jellegű digitális vezetési karton. Ez még csak átmeneti, de úgy tűnik, hogy jövő év február elsejétől mindenkinek kötelező lesz ezt használni, ami azt a célt szolgálja, hogy a tanuló minden óráját végig tudja követni a Közlekedési Hatóság. Tudni fogják, hogy mikor, honnan indul, merre van, mikor fejezi be a vezetést. Van előnye is, hiszen akadnak olyan oktatók, akik elcsalják az órákat, nem onnan indulnak, nem megfelelően csinálják a dolgokat. Ebből a szempontból egyfajta biztosítékot adhat a tanulónak is. Ha az oktató tisztességesen dolgozik, akkor nem lesz vele nagy probléma – tette hozzá az autósiskola vezetője.

A rendelet már megjelent, de a részletek kidolgozása még folyamatban van. Az új szabályok 2023. februárjától lesznek érvényesek.

 

Forrás: Kiskőrös TV, magyarkozlony.hu
Kiemelt kép: Szimulációs játék a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara XV. Szakma Sztár Fesztiválján a budapesti Hungexpón 2022. április 26-án (Fotó: Soós Lajos/MTI)

MEGOSZTÁS