A 2022/23.évi nevelési évben négy új kolléga kezdte meg munkáját a Kiskőrösi Óvodáknál. Horváth Évi óvodapedagógus gyakornokként került a Kőrisfa Óvoda Maci csoportjába, akinek mentora Albert Amina lett.
Horváth Évivel beszélgettem.
Milyen végzettséggel érkeztél a Kőrisfa Óvodába?
Az érettségit követően kisgyermekgondozó nevelő kétéves okj-s képzésre jártam, Kecskeméten. Volt olyan szerencsém, hogy már év elején is mehettünk gyakorlatra, különböző helyekre. Bennem már akkor és ott letisztázódott, hogy biztosan gyerekekkel szeretnék foglalkozni. Kevésbé a bölcsődés, inkább az óvodás korosztállyal. Mivel nagyon biztos voltam abban, hogy ezzel szeretnék foglalkozni, ezért még abban az évben megcsináltam a nyelvviszgát, majd felvételiztem. Az okj-s képzésből így csak egy évet végeztem el, onnan rögtön a főiskolára mentem tovább, ahol óvodapedagógia szakra vettek fel. Idén tavasszal államvizsgáztam, nyáron volt a diplomaosztóm. Nagyon örülök annak, hogy végül ezt a pályát választottam, mert úgy érzem, hogy a legjobb helyen vagyok.
Hogyan értesültél a kiskőrösi állásról?
Volt egy ismerősöm, aki nagyon sok szépet mesélt az óvodáról. Végül én hívtam fel az intézmény vezetőjét: Csatlós Erzsébetet, akihez azzal a szándékkal fordultam, hogy nagyon szívesen dolgoznék a Kiskőrösi Óvodáknál. Nagyon örültem, amikor a Kőrisfába kerültem, mert nagyon elnyerte a tetszésemet ez a helyszín. Mielőtt felvettek volna, kétszer is jártam itt. Nagyon szimpatikus volt ez az óvoda és a leendő kollégáim is. Végül augusztus elején hívott be az intézményvezető egy elbeszélgetésre, aki aztán értesített arról, hogy felvételt nyertem. A következő elbeszélgetés alkalmával bemutatott engem Albert Amina óvónőtársamnak, aki rögtön körbe is vezetett a Kőrisfa Óvodában. Munkánkat két dajka is segíti.
A Maci csoportban lettél óvó néni. Hány gyermek jár most ide? Milyen beosztásban, hogyan dolgoztok együtt óvónőtársaddal, Aminával?
A csoportunkba összesen 21 gyermek jár. Aminával heti beosztásban váltjuk egymást. A délelőttös 7:30 és 14:00 óra között, míg a délutános 10:30 és 17:00 óra között dolgozik. Délelőttönként foglalkozásokat tartunk, fejlesztjük a gyerekeket, míg délutánonként többnyire az udvaron játszunk.
Hogyan fogadtak Téged a gyerekek?
Nagyon pozitívan éltem meg ezt, mert tartottam attól, hogyan fogadnak majd, hiszen nagycsoportosok lévén ők már egy jól összeszokott kis csapat. Rögtön elfogadtak. Semmi konfrontáció nem volt. Úgy viselkedtek, mintha mindig is én lettem volna az óvó nénijük. Egyszóval nagyon örülök.
Igaz még csak néhány nap telt el munkába állásod óta, de felteszem a kérdést. Olyan ez a szakma, mint amilyennek elképzelted?
Olyan, igen. Az volt a célom, hogy egy összetartó kollektíva tagja legyek. Úgy gondolom, hogy ez itt abszolút jelen van. Mindenki nagyon segítőkész és érdeklődő. Nagy szeretettel fogadtak, úgyhogy emiatt is nagyon boldog vagyok.
Ahogyan Csatlós Erzsébet is kihangsúlyozta a tanévnyitó értekezleten, nagyon fontos, hogy a gyerekek (is) boldognak lássanak titeket. Te hogyan érzed, egy óvodapedagógusnak milyen erényekkel kell rendelkeznie? Te magad mire törekszel?
Az óvodai csoportokban, továbbá a pedagógus személyében is nagyon fontos, hogy elfogadóak legyünk. Magamat megértőnek és elfogadó, empatikus személyiségnek tartom. Nagyon szeretném, ha ezt a gyerekek is átvennék tőlem.
Nagyon fiatal vagy még. Elképzelhetőnek tartod, hogy továbbképezd magad?
Terveim között szerepel, hogy továbbképezzem magamat. Nagyon érdekel a gyógypedagógiai pálya. Az elkövetkezendő pár évben szeretném ezt is elvégezni, egy másoddiplomát szerezni gyógypedagógia szakon.
Miért tartod ezt fontosnak, miért alakult ki benned ez a vágy?
Szintén az okj-s képzés alkalmával volt lehetőségem a kecskeméti Juhar utcai gyermekotthonban eltölteni három hét gyakorlatot, ahol enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekekkel találkozhattam. Akkor határoztam el, hogy szeretnék segíteni a gyerekeken. Ez a vágy azóta is erősen él bennem. Terveim szerint levelezőn folytatom majd tanulmányaimat, munka mellett. Addig pedig igyekszem beleszokni az óvodapedagógusi létbe.